Wtf? Ik gebruik zonder 3500 kWh en met auto ongeveer het dubbele. Hoe kom jij op 11k ?? Gas zit ik volgens mij op 500 m3 per jaar.
Heb je een illegale kwekerij op zolder ofzo???
Ampera met brandstofcel 2 februari op RTL4
- shumway
- Harde kern
- km-stand: 73500
- Lifetime: 28
- Auto: Ampera-e
Re: Ampera met brandstofcel 2 februari op RTL4
Wij eten warm eten en wassen ons regelmatig

Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
-
Hansoverdiep
- Newbie
- km-stand: 9800
- Lifetime: 37
- Auto: Bolt
De getoonde brandstofcel levert 1,5 kW elektriciteit en 0,5 kW warmte. Daar kan je een woning niet mee verwarmen, wel kan je warmte opslaan in een boiler en deze warmte vervolgens voor douchen, etc. inzetten. De unit komt dus naast een HR combiketel te staan.
Mvg Hans Overdiep
Mvg Hans Overdiep
-
Michael
- Stamgast
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Jeetje. Uitgaande van een gemiddeld huishouden gebruik van ( 2 tot 3 personen ) elektra: 3300 kwh gas: 1800 kub zit je behoorlijk hoog hoor!
Per kub betaal je ongeveer 66/63 cent en per kwh 23 / 22 cent. Dan heb je een forse rekening p/m je kan beter dan geld gaan investeren in een zonneboiler + nieuwe ketel dan heb je binnen 2 jaar je geld weer terug verdient.
Per kub betaal je ongeveer 66/63 cent en per kwh 23 / 22 cent. Dan heb je een forse rekening p/m je kan beter dan geld gaan investeren in een zonneboiler + nieuwe ketel dan heb je binnen 2 jaar je geld weer terug verdient.
- CyberGrey
- Sponsor
- km-stand: 85000
- Lifetime: 16
- Auto: Ampera
- Contacteer:
Ik heb een verbruik (excl auto) zo'n 7450 kwh op jaarbasis nodig en een 1650 kuub gasMichael schreef:Jeetje. Uitgaande van een gemiddeld huishouden gebruik van ( 2 tot 3 personen ) elektra: 3300 kwh gas: 1800 kub zit je behoorlijk hoog hoor!
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
- Kat9
- Sponsor
- km-stand: 150000
- Lifetime: 23
Mary je komt in de buurt van mijn jaarlijkse verbruik.CyberGrey schreef:Ik heb een verbruik (excl auto) zo'n 7450 kwh op jaarbasis nodig en een 1650 kuub gasMichael schreef:Jeetje. Uitgaande van een gemiddeld huishouden gebruik van ( 2 tot 3 personen ) elektra: 3300 kwh gas: 1800 kub zit je behoorlijk hoog hoor!
Koen
Forum Sponsor, Koen Engineering & Consultancy
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!
- Vision
- Stamgast
- km-stand: 235000
- Lifetime: 31
- Contacteer:
Brandstofcel voor eigen omzetting naar Elektriciteit om daarop te gaan rijden lijkt me wel interessant, maar ook een omslachtig proces, zeker als daarbij ook nog een HR-ketel nodig is om het huis te verwarmen.
Dan lijkt me een "traditionele" WKK met omzetting van Gas in een brandstofmotor (Stirling) waarbij de afval-warmte gebruikt wordt voor het huis en de warmwater-tap nog beter: heeft iemand dit al eens uitgerekend? Zie ook de berekingen die Igo Besselink heeft gemaakt als vergelijkingen tussen barndstof-auto en elektrische-auto: http://www.ratio.nl/files/EV%20rijden.pdf
Al blijf ik er van overtuigd dat zonnepanelen en zonne-boiler de meest effectieve vorm zijn. Mijn ervaringen zijn in het kort als volgt:
* Gemiddeld huis-verbruik: tot 2009 - 20kW/dag, vanaf 2009 - 13kW/dag
* Gemiddelde opwekking zonnepanelen: vanaf Q3-2010 - 10kW/dag
* Gemiddeld verbruik Ampera: vanaf Q3-2012 - 12kW/dag
groeten, Alexander
BTW: in Nederland hebben we 100% saldering; dus een kWh kopen is even duur als een kWh terugleveren (23,2ct/kWh)
Dan lijkt me een "traditionele" WKK met omzetting van Gas in een brandstofmotor (Stirling) waarbij de afval-warmte gebruikt wordt voor het huis en de warmwater-tap nog beter: heeft iemand dit al eens uitgerekend? Zie ook de berekingen die Igo Besselink heeft gemaakt als vergelijkingen tussen barndstof-auto en elektrische-auto: http://www.ratio.nl/files/EV%20rijden.pdf
Al blijf ik er van overtuigd dat zonnepanelen en zonne-boiler de meest effectieve vorm zijn. Mijn ervaringen zijn in het kort als volgt:
* Gemiddeld huis-verbruik: tot 2009 - 20kW/dag, vanaf 2009 - 13kW/dag
* Gemiddelde opwekking zonnepanelen: vanaf Q3-2010 - 10kW/dag
* Gemiddeld verbruik Ampera: vanaf Q3-2012 - 12kW/dag
groeten, Alexander
BTW: in Nederland hebben we 100% saldering; dus een kWh kopen is even duur als een kWh terugleveren (23,2ct/kWh)
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur