Hoi Anko,Anko schreef:Even voor de duidelijkheid: ik was (lees: ben tot augustus) stiekum wel een beetje jalours op Ampera rijders, maar als verstokt caravanner was het voor mij geen optie.
Hiermee sla je de spijker op zijn kop. We zijn gewend aan autoBEZIT, terwijl we profiteren van het autoGEBRUIK. Als je deze twee kunt loskoppelen, dan is de keuze veel gemakkelijker. Voor 90% van de ritten is een vierzitter met een actieradius van 100km voldoende. Door de benzinemotor en de trekhaak voor een fietsenrek vergroot de Ampera/Volt dat % tot 95%, voor sommigen 100%.
De Outlander PHEV en de V60 zijn eigenlijk heel conservatief. Ze zijn een totaaloplossing voor alle ritten en daarmee per definitie m.b.t. elektrisch rijden een compromis. De Ampera/Volt is al wat verder richting volledig elektrisch, maar niet meer een totaaloplossing. Daarom hebben wij er een Kia Picanto met trekhaak erbij genomen (14%, mag KIA op worden toegepast). Met een beetje goede wil een vijfzitter, mag 700 kg trekken. De vakantieaanhanger of vouwwagen kan mee. En als ik een zevenzitter nodig heb, leen ik die bij de overburen of mijn broer. Kunnen zij ook een poosje elektrisch rijden.
Elektrisch rijden helpt ons in de transitie van autoBEZIT naar autoGEBRUIK. We zitten pas aan het begin daarvan.
Groet, Alex