Er staat wel een paal maar is die ook beschikbaar?

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
Plaats reactie
Willemjanzwart
Newbie
km-stand: 6000
Lifetime: 35
Auto: Ampera

Er staat wel een paal maar is die ook beschikbaar?

Bericht door Willemjanzwart »

De beschikbaarheid van palen is 1 ding, maar is die ook beschikbaar voor jou om te laden wanneer jij dat wil wordt het volgende probleem. In Abcoude staat 1 paal maar de 2 plekken worden regelmatig in beslag genomen door (nog) onwetende parkeerders die niet in de gaten hebben dat ze op een oplaadpunt staan. Volgens de gemeente moeten ze handhaven en een bon geven, maar dat zie ik niet snel gebeuren. En daarmee kan ik nog steeds niet laden als ik met mijn auto daar sta. Wegslepen binnen 10 minuten zie ik nog niet gebeuren.

Een tweede opkomend probleem, als het aantal e-auto's sneller groeit dan het aantal palen, is het onnodig bezet houden van de paal. Stel iemand zet zijn Ampera op een oplaadplek om 19 uur. Ik kom thuis en zie dat de plek bezet is. Ik heb niet vaak een visitekaartje achter de voorruit gezien. En als dat zo is zal het moeilijk zijn om het te lezen vanwege de duisternis en/of de kleine letters. In principe is de eerste auto klaar om 23 uur maar zonder dan iets de doen houdt die auto onnodig oplaadcapaciteit van 23 uur tot 7 uur bezet. Heeft de bestuurder zoveel discipline om zijn auto om 23 uur weg te halen? Maar stel dat die eerste auto net is gestart 23 uur laden en ik ga bellen dan bel ik onnodig want het antwoord zal zijn " ik ben net begonnen met laden".

Ik leg zelf sinds kort een voorgeprint A4-tje achter de voorruit vastgemaakt op een clipboard en vul dan ik met een dikke viltstift mijn "einde oplaad tijd" en "mijn verwachte wegrijd tijd". En natuurlijk mijn telefoonnummer. Misschien kan de love to load app uitgebreid kunnen worden met functionaliteit waar je deze gegevens kan aanleveren. Je neemt een foto van het kenteken en je krijgt direct de planning van het gebruik van de paal te zien. Tot dat moment.... zie bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CyberGrey
Sponsor
km-stand: 85000
Lifetime: 16
Contacteer:

Re: Er staat wel een paal maar is die ook beschikbaar?

Bericht door CyberGrey »

Ik zelf vind dit heel ver gaan, maar het zou misschien wle goed zijn als er een systeem voor komt. Gelukkig laad ik vrijwel nooit openbaar. ik heb nog maar 2 keer het laad punt langer bezet gehouden dan noodzakelijk was, waarvan een keer dat ik de auto had kunnen verplaatsen.

Gelukkig laad ik 95% op mijn prive laders thuis en zaak!!
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Goed om hier over na te denken.

Aan de andere kant: In 2013 komen er minimaal een slordige 5000 auto's met een stekker in Nederland op de weg. Er moeten dan sowieso palen bijgeplaatst worden. Dan kunnen we/ze mooi beginnen in de buurt van palen die nu al regelmatig helemaal bezet zijn.

Het zou daarom goed zijn, als openbare oplaadpalen automatisch aan de kant van de oplaadpaal de kabel vrijgeven als de accu vol is. Dan moet 'ie wel aan de auto kunnen worden vergrendeld.

Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
CyberGrey
Sponsor
km-stand: 85000
Lifetime: 16
Contacteer:

Bericht door CyberGrey »

Ik heb nu de eerste wandlader met de nieuwe stekker uitgeleverd, daar kan een slotje op, de volgende zending laadkabels zullen ook met deze nieuwe stekker worden uitgerust. De Type 2 stekker van de V60 wordt in de auto vergrendelt als de deuren op slot gaan.

Het kan wel :) :!:
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Plaats reactie