Hallo AmperaForum, hier Mark!

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
mark1970
Newbie
km-stand: 25000
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Hallo AmperaForum, hier Mark!

Bericht door mark1970 »

Goeiedag! Leuk dit forum! Handig om je even in te lezen!

Vorige week een Opel Ampera besteld (Lithium White). Omdat ie uit de voorraad komt is er geen keuze en is ie helemaal compleet, dus ook met het volgens mij niet nuttige OpelEye. Volgens de dealer wordt ie in ong. 2 a 3 weken geleverd. Hij staat in Antwerpen en komt z.s.m. deze kant op.

Vorig jaar 2 dagen met een Tesla en een Nissan Leaf mogen rijden en toen wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden. Akkoord, de Ampera is geen Tesla, maar ik pas er wel beter in met m'n 1,96m en hij is een stuk praktischer met z'n range extender. Daarnaast rijdt ik vaak hetzelfde stuk woon/werk van 67 kilometer. Dus dat wordt een sport om die helemaal elektrisch te halen. Met een laadpaal thuis en op het werk moet ik behoorlijk efficient kunnen rijden...

Na jaren zakelijk te rijden met flinke bijtelling ben ik 3 jaar gestopt met prive rijden. We hebben toch een 2e auto nodig en die hebben we gewoon een maatje groter genomen (tegenwoordig een Audi A6 Avant). Zeker als je gaat rekenen hoe veel (of eigenlijk weinig) je prive rijdt is het toch wel een dure grap. In het verleden gereden in Passats, Alfa 159, etc.. Allemaal Diesel, dus forse (25%) bijtelling. Dus ja, de grootste drijfveer om de Ampera te gaan rijden is de bijtelling van 0%. Maar we zullen de Ampera echt niet naar Zuid Frankrijk of Wintersport rijden (met 2 grotere kinderen).

Qua bijtelling pak ik dit jaar nog even de straf. De belastingdienst rekent per kalenderjaar dus ik krijg met terugwerkende kracht de bijtelling over de eerste 4 maanden voor m'n kiezen, maar daarna wordt het 5 jaar rijden zonder bijtelling, dus dat is het wel waard.

De Prius Plugin in een zwak moment nog overwogen, maar de Plugin versie is maar in een paar kleuren verkrijgbaar, het interieur ziet er goedkoop uit en het blijft een Prius. Autorijden moet wel leuk blijven!

Ik heb niets met Opel, maar de Ampera verraste mij qua rijgedrag en concept in positieve zin. Het uiterlijk bevalt me ook wel.
Minpunten : De auto is 10 centimeter te kort (stoelen achter) en het dashboard is een bizarre kermis. Maar goed, dat zal best wennen. Sowieso moeten veel autofabrikanten eens stoppen met die rare elektronica en er gewoon een standaard tablet in hangen..
Niets te klagen natuurlijk, bevoorrecht als je zakelijk mag rijden en dan ook nog in zo'n auto.

En nu snel de dagen tellen en afscheid nemen van de heerlijke diesel....
Opel Ampera | Lithium White | Lolo thuis | Voltec op het wek
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Re: Hallo AmperaForum, hier Mark!

Bericht door Ivo »

Hallo Mark, hier AmperaForum :thumbup:

bedankt voor je leuke en uitgebreide voorsteltopic. Ik stel dat op prijs en anderen ook, denk ik.

Tja, Alfa 159 .... :clap:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Pirke
Vaste klant
km-stand: 100000
Lifetime: 40
Auto: Ampera-e

Bericht door Pirke »

Welkom en veel plezier gewenst!
Rode Chevy Volt
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000
Lifetime: 21

Bericht door Marcel »

Welkom..........67km ........ Spannend ! :lol:

Zal helaas in dit koude kikkerland niet altijd gaan ben ik bang :think:
Maar voorlopig wel :thumbup:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
bennyvw
Vaste klant
km-stand: 57000
Contacteer:

Bericht door bennyvw »

Ivo schreef:(...)Ik stel dat op prijs en anderen ook, denk ik (...)
+1 Leuk voorsteltopic :thumbup:

Ik kreeg mijn Ampera op 21 april 2012 en ik kan je vertellen dat de 67 km elektrisch voorlopig redelijk haalbaar zal zijn, aangezien we de zomer tegemoet gaan, hoewel zeker niet elke rit. Als het weer winter wordt dan ga je nog wel schrikken :shock: , maar ook daarover kun je op dit forum genoeg lezen.

Veel plezier met je Ampera en join the club :)
Cherokee
Vaste klant
km-stand: 98000
Lifetime: 24

Bericht door Cherokee »

Mark, ik rij sinds 5 weken een volt, zwart, ik heb nu eenmaal een tic van Amerikaanse auto's. Wij hebben 2 kinderen en zullen de volt als gezinsauto gaan gebruiken. Komende zomer naar de mediteranee :geek: tenten mee en ook ng de heerlijke ingeblikte babi pangang van de keurslager. ik ben ook 1:96 en kinderen zijn inmiddels ook redelijk groot. Maar wat heb je werkelijk nodig op vakantie? In mijn jeugd gingen we met de citroen GS :mrgreen: naar de cevennes, 40 graden zonder airco met mijn zuster op achterbank en Drentse patrijshond tussen ons in, terwijl de lupack hamburgers en campingboter tussen de tenten ook allemaal in de kofferbak lagen.
Kortom als je niets anders meer op de oprit hebt staan dan kom je ook niet in de verleiding.
mark1970
Newbie

Bericht door mark1970 »

Cherokee schreef:Mark, ik rij sinds 5 weken een volt, zwart, ik heb nu eenmaal een tic van Amerikaanse auto's. Wij hebben 2 kinderen en zullen de volt als gezinsauto gaan gebruiken. Komende zomer naar de mediteranee :geek: tenten mee en ook ng de heerlijke ingeblikte babi pangang van de keurslager. ik ben ook 1:96 en kinderen zijn inmiddels ook redelijk groot. Maar wat heb je werkelijk nodig op vakantie? In mijn jeugd gingen we met de citroen GS :mrgreen: naar de cevennes, 40 graden zonder airco met mijn zuster op achterbank en Drentse patrijshond tussen ons in, terwijl de lupack hamburgers en campingboter tussen de tenten ook allemaal in de kofferbak lagen.
Kortom als je niets anders meer op de oprit hebt staan dan kom je ook niet in de verleiding.
Ja, ik weet het... vroeger zaten wij met 4 achterin naar Spanje of Zuid Frankrijk, de herdershond voorin bij moeders. Geen airco, skai bekleding, geen video schermpjes, geen skibox en een smallere auto.. M'n kinderen krijgen dat nog regelmatig te horen als ze weer eens (gezonde) ruzie maken omdat de sporttas die ze scheidt niet precies in het midden staat..

De Ampera komt volgende week vrijdag en de week erna gaan we er een weekend mee naar Texel. ;-)
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000
Lifetime: 21

Bericht door Marcel »

Geen ruzie dus meer over de sporttas, want er is nu een accu die er tussen zit en die zit in het midden :lol:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Cherokee
Vaste klant
km-stand: 98000
Lifetime: 24

Bericht door Cherokee »

Goede keuze Texel,

daar staan tenminste veel oplaadpalen. Er rijden ook veel ampera's rond, ook heb ik een Tesla daar gezien en een aantal Nissans. Texel zet in op duurzame energie. Alleen parkeren (veelal Duitsers) hun auto bij de oplaadpalen bij AH in Den Burg. :thumbdown: Ik zat dicht bij de slufter, ook daar staan 2 oplaadpunten
mark1970
Newbie

Bericht door mark1970 »

Zo...gisterochtend werd de Lolo laadpaal thuis geinstalleerd en ik kon dezelfde ochtend de Ampera ophalen. Net geen kenteken met kHz, maar KJD.. moet ik nog maar eens op studeren wat ik daar van kan maken..

De auto was niet helemaal geladen en gaf 38km range aan vanaf de dealer. Daarna direct door naar m'n werk, een rit van ong. 75km (normaal 67km, maar dit was vanaf de dealer). Onderweg maar direct op Stand-by (Hold) gezet om genoeg batterij over te hebben voor de demonstratie ritjes op m'n werk. De laadpaal op m'n werk was er nog niet dus terugrit ook op Benzine.

Vanochtend wederom lange tijd op de Stand-by stand naar m'n werk om voor de volgende ronde demonstratie ritjes klaar te zijn. De laadpaal op m'n werk is vanochtend geinstalleerd en die kon ik direct testen. Met een volle batterijlading (hij gaf 58km aan) weer terug naar huis. En..jawel hoor.. helemaal gehaald.. Netjes op de cruise control en tussen de 100km/u en 110km/u gevarieerd. Dat ben ik niet gewend op een snelweg waar je 120 mag, maar het is wel kicken om te zien dat je het gewoon kunt halen.. :clap: voor mezelf...
Plaats reactie