Tesla model S is besteld!

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Daniel
Bekende
km-stand: 38000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Re: Tesla model S is besteld!

Bericht door Daniel »

JPG66 schreef:
Daniel schreef:Wat nog niet duidelijk is, is hoe de laadaansluiting precies is. De auto kan op 10 kW laden, maar ik heb nog niet kunnen achterhalen of dat 45 A op één fase is of een driefasige aansluiting. Hij kan in ieder geval ook op 16A laden, net als de ampera.
Ik leg net Michael Coussement van Cohere Energy Solutions neer. Van hem begrijp ik dat de smaken zijn:
  • 1-fase 16A = 3.7kW laadt de 85kWh accu in 28 uur
  • 3-fasen 16A = 11kW laadt de 85kWh accu in 10 uur
  • 3-fasen 32A = 22kW laadt de 85kWh accu in 8,5 uur, en in 4,8 uur als de Tesla twin laders heeft, meerprijs 1.600 euro
Ik geloof dat de prijzen voor de bovengenoemde laadstations respectievelijk 800, 1.300 en 1.700 euro excl. BTW zijn.

Ik heb al vorig jaar een aanbetaling op de Tesla gedaan en heb net deze week mijn uitnodiging gekregen om de auto samen te stellen en in productie te nemen. Dat betekent binnenkort weer afscheid van de Ampera, die ik wel zo lekker vind rijden dat de proefrit in de Tesla lang niet zoveel indruk meer maakte als ik verwacht had. :eh:
Hoi, jij zit dus ook op het teslamotorsclub forum! Ik het ook begrepen dat de model s inderdaad op 3-fasen kan worden geladen. Bij ons wordt dat 3-fasen 16A, meer zit er niet in met een 3*25A huisaansluiting. Natuurlijk zou dat kunnen worden verhoogd naar 3*32A of 3*50A, maar de kosten daarvan (zowel aansluitkosten als maandelijkse vastrechtkosten) vind ik disproportioneel. De laadtijd bij 3*16A is bovendien voldoende, zelfs in het (weinig voorkomende) geval dat de accu volledig leeg is. Ik moet wel goed opletten op de faseaansluitingen, zodat op de fase waar ook de ampera op laad (die laadt op 1 fase 10A) geen andere grote verbruikers worden gezet.

Ik heb gelukkig bij het aanleggen van de laadpaal van de ampera ook een krachtstroom kabel gelegd, dus straks geen graafwerk meer. De meterkast wordt uitgebreid met een driefase meter voor de tesla laadpaal, en ook daar is ruimte voor.

Pas volgende week zaterdag heb ik een proefrit, nadat ik een eerdere afspraak begin april heb moeten afzeggen :cry: Ik ben erg benieuwd?

Heb jij jouw bestelling al "gefinalized"?

Met vriendelijke groet,

Daniel

P.S. Het forum van teslamotorsclub (www.teslamotorsclub.com) kan ik echt aanbevelen, daar staat naast informatie over tesla's ook veel informatie over elektrisch rijden in het algemeen.
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.
Michael
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door Michael »

maak je er toch een 4 fase 16 a groep van. Je moet dan alleen niet teveel meer aanzetten. ;)
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Michael schreef:maak je er toch een 4 fase 16 a groep van. Je moet dan alleen niet teveel meer aanzetten. ;)
Helaas kun je typisch maar 3 fasen "krijgen" ... :roll:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Michael
Stamgast

Bericht door Michael »

Oh.. ik bedoelde eigenlijk dit:

je koppelt 4 groepen van 16 ampere aan elkaar. Ik moet even beter kijken de volgende keer. ;)
Thelosen
Vaste klant
km-stand: 23000
Lifetime: 24

Bericht door Thelosen »

Ik heb het volgende bedacht om binnen de 3x25A te blijven:

De Tesla kan door middel van de boordcomputer ingesteld worden om maximaal 3x12A te laden op de gps positie van de thuislaadpaal. Als je dan de Ampera aansluit via de meegeleverde noodlader en deze instelt op 6 ampere, dan zit je op 1 fase op 18 Ampere. Dat is voldoende ruimte om kleine verbruikers in huis ook nog te kunnen gebruiken. Voor laden in de dagsituatie een beetje krap, maar voor laden in de nacht moet het kunnen.

Ik weet alleen nog niet hoe die noodlader gaat reageren als er op diezelfde fase nog een tweede auto stroom staat te trekken. Het ding is nogal gevoelig....

Als ik dan een keer met spoed de Ampera moet laden, dan kan die aan de laadpaal van de Tesla alsnog met 16A geladen worden. :ugeek:
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Verzwaring van 25A naar 35A hoofdzekeringen kost eenmalig € 200,-- en per jaar € 400,-- capaciteitstarief. Het valt vaak wel mee met de investering alleen is in een enkel geval is de binnenkomende kabel niet geschikt en dan betaal je wel aanzienlijk meer.

Ga je ervan uit dat je de Tesla dagelijks volledig leeg rijdt?
Laden op 12A maakt 8,3 kW laden op 16A maakt 11,07kW, wil je optimaal gebruik maken van het daltarief dan zul je de Tesla op tenminste 16A moeten laden.

De Ampera op 6A laden geeft erg hoge verliezen waardoor je dan voor het zelfde geld 16A normaal tarief kunt laden.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Thelosen
Vaste klant

Bericht door Thelosen »

Ik ga er van uit dat de Tesla 9 van de 10 keren niet volledig leeg zal zijn. Indien je de Tesla met 8 kW laadt, zit je op ongeveer 0,1 C en dat is voor de meeste accu's de ideale laadsnelheid. Ik verwacht dan ook dat de levenduur van de accu hier beter door wordt. Ook is de accu nog warm van het laden als je gaat rijden, wat ook erg goed is voor de accu en het stroomverbruik.

Voor de Ampera geldt hetzelfde. Laden op 6 Ampere komt overeen met 0,1 C (1,3 kw) en is dus optimaal voor de accu. Dat de laadverliezen oplopen met een lagere stroom was me niet opgevallen. Ik zal dit nameten.

De extra kosten voor de iets zwaardere aansluiting zijn buitenproportioneel. In een jaar tijd heb ik 2500 kWh verbruikt met de Ampera. Ik verwacht dat de Tesla ongeveer het dubbele zal verbruiken in verband met de veel grotere accu. Dit zou betekenen dat ik voor 5000kWh bijna 8 cent per kWh extra ga betalen. Het kleine deel wat ik dus af en toe buiten nachttarief ga laden heeft vergeleken met het bovenstaande bijna geen impact. :ugeek:

Een extra aansluiting (met extra meter, kabel graven, aansluitkosten, jaarlijkse kosten, etc.) met meer dan 16kW vermogen is goedkoper dan 6kW extra aansluitvermogen. Ik ga dit dus niet doen, tenzij het absoluut noodzakelijk is.

Edit:
Zojuist nog even gecontroleerd op de site van Stedin. 3x35A is per jaar ruim €750,- duurder dan 3x25A. Dan betaal ik dus per kWh voor de Tesla 15 cent extra. :evil:
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Dat is schrikken.... het capaciteitstarief loopt wel erg snel op. Het is even rekenen hoe je het meest economisch kunt laden, als je een publiek laadpunt in de buurt hebt dan kan de NUON laadpas wel eens erg voordelig uitpakken :mrgreen:
Voor die 700 euro kun je prima een paar keer een snellader meepakken voor het geval je net iets te kort hebt kunnen laden.
De snelheid van het laden is iets waar ik zelf niet bang voor ben en al helemaal niet als alle cellen bewaakt worden -met uitzondering van vermogens van 45kW want dat is een serieuze opdonder-
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Michael
Stamgast

Bericht door Michael »

Niet alleen je kwh prijs schiet omhoog ook je aansluitkosten en transportkosten zullen aanzienlijk stijgen. Ik zeg: pasje! en niet thuisladen.
Thelosen
Vaste klant

Bericht door Thelosen »

Michael schreef:Niet alleen je kwh prijs schiet omhoog ook je aansluitkosten en transportkosten zullen aanzienlijk stijgen. Ik zeg: pasje! en niet thuisladen.
De prijs per kWh zal niet stijgen als je meer verbruikt. Boven de 10.000kWh daalt de prijs juist omdat de belasting per kWh dan daalt. Ik had hierboven uitgerekend hoeveel de extra transportkosten per verwachte kWh zouden zijn.

Als je thuis in nachttarief oplaadt boven de 10.000 kWh, dan kost dat ongeveer € 0,15 per kWh als je binnen de 3 x 25 A blijft. Als je de verzwaring naar 3 x 35 A aanvraagt dan kost het laden € 0,30 per kWh.

Dan maar iets trager laden... :ugeek:
Plaats reactie