Ampera tweedehands

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Vonkje
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Ampera tweedehands

Bericht door Vonkje »

Ik ben DGA van mijn eigen BV. Tot nu toe rijd ik in een 15 jaar oude C-Klasse sedan, overigens tot grote tevredenheid. Maar zo'n Ampera is mij eigenlijk op het lijf geschreven. Ik rij gemiddeld 30km per dag, heb een grote garage waar ik goed kan opladen en een plat dak met ruimte zat voor zonnepanelen.

De nieuwprijs vind ik toch nog wel aan de hoge kant, dus ik zit te kijken naar de optie om een 2ehands Ampera aan te schaffen (wat is nou 1 jaar oud als je 15 jaar gewend bent?). Mijn vraag is of dat nog fiscale nadelen heeft t.o.v. de aanschaf van een nieuwe. Loopt de 0% periode vanaf de datum dat hij op kenteken is gezet of vanaf de datum dan ik hem aanschaf. Zijn er nog consequenties v.w.b. VIA, MIA, KIA of wat er al niet meer voor mooie regelingen aanhangen?

Nog andere overwegingen bij de aanschaf van een tweedehandsje?

Vast bedankt voor jullie reacties.
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Ampera tweedehands

Bericht door japio »

Fiscaal onaantrekkelijk! Het moet een nieuw voertuig zijn om in aanmerking te komen voor alle voordelen, verder kun je alles vinden op belastingdienst.nl
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Michael
Stamgast

Bericht door Michael »

Je mag de mijne wel kopen hoor. Dan haal ik er wel 6000 af van de oorspronkelijke nieuwprijs, mooie deal toch? ;)
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

KIA en MIA tellen in een BV natuurlijk tegen het percentage van de vennootschapsbelasting (20%) in plaats van tegen die van de inkomstenbelasting (42% of 52%). Bij jouw kilometers zou een volledig elektrische auto (zonder range extender) wellicht het overwegen waard zijn. Nu Better Place failliet is, is de Renault Fluence misschien in de uitverkoop.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Vonkje
Newbie

Bericht door Vonkje »

Een volledig electrische auto vind ik geen fijn idee. Ik ken het gevoel van leegrakende laptop, tablet en smartphone batterijen en dat wil ik bij mijn vervoermiddel graag vermijden. Het lijkt me leuk om te proberen zoveel mogelijk electrisch te rijden, maar niet leuk als de consequentie is dat je vast staat met je tientallen duizenden euro's kostende koekblik.

Ik vraag me a of die MIA/KIA e.d. voor mij wel zo veel zoden aan de dijk zetten. Mijn BV inkomsten zijn stabiel en ik ben al gewend ieder jaar een behoorlijk bedrag aan autokosten van de winst af te trekken. Of ik dat nou in een jaar doe of over vijf jaar maakt toch niet zoveel uit? Uiteindelijk moet je bij verkoop toch afrekenen over de reeele waardevermindering toch?

En om BV-geld naar prive te krijgen betaal je eerst Vpb over de winst en dan nog dividend/inkomstenbelasting over het uit te keren dividend. Dus je bespaart dan meer dan die 20%? Toch?

Als ik de onderstaande link goed interpreteer zou voor de bijtelling van een 2e hands toch nog een redelijk gunstige regeling gelden:

http://www.kluwerfinancieelmanagement.n ... /?id=61661
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

Omdat je op een 2e hands geen aftrek krijgt is een nieuwe domweg goedkoper. Heb je alle belasting voordelen wel meegerekend?

Doe anders de auto dit jaar en de zonnepanelen volgend jaar.

Als je inkomen hoog genoeg is om af te kunnen trekken tegen 40 a50 % dan is dit een betere belegging dan een deposito of spaarrek.
Unit106
Moderator
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

Vonkje schreef:Ik vraag me a of die MIA/KIA e.d. voor mij wel zo veel zoden aan de dijk zetten.
MIA/KIA betekent minder belasting afdracht! Lees vooral dit forum eens door en laat je accountant het eens door rekenen voor jou!
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Je kunt die van mij in december over nemen, koop ik wel een nieuwe (V60, Outlander, Ampera, Leaf) met een volle 60 maanden 0%
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Unit106 schreef:
Vonkje schreef:Ik vraag me a of die MIA/KIA e.d. voor mij wel zo veel zoden aan de dijk zetten.
MIA/KIA betekent minder belasting afdracht! Lees vooral dit forum eens door en laat je accountant het eens door rekenen voor jou!
Een DGA verrekent KIA en MIA met de vennootschapsbelasting, dat is 20%, en niet met de inkomstenbelasting. Je moet dan veel elektrische kilometers maken om de meerprijs t.o.v. een Astra terug te verdienen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Bas
Newbie
km-stand: 42000
Lifetime: 33

Bericht door Bas »

Ik heb op Autoscout24 mijn Ampera met alle opties te koop gezet voor 29.750,- incl. btw. (mei '12, 42000km en incl laadpunt). Dat is een forse afschrijving ten opzichte van de nieuwprijs. Het ontbreken van de MIA/VAMIL bij aanschaf van een 2de hands Ampera is dus gewoon in de 2de hands prijs verwerkt.

Uiteindelijk verdien je toch het meeste op de 0% bijtelling besparing.
Plaats reactie