opladen in de D stand?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Renevdb
Newbie
km-stand: 230
Lifetime: 0
Auto: Bolt

opladen in de D stand?

Bericht door Renevdb »

Ik dacht begrepen te hebben dat de accu niet wordt opgeladen bij "uitrollen" in de D stand. Echter, volgens het krachtstroom scherm vloeit er energie van de motor naar de accu wanneer ik de auto laat rollen? Iemand ervaring met regeneratie in de D stand?
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera

Re: opladen in de D stand?

Bericht door franc »

Bij uitrollen in de D-stand vindt er ook regeneratie plaats, alleen minder. Hoe meer je regenereert, hoe harder je afremt. In de L-stand is het afgeregeld dat regeneratie een vertraging van max. 1G veroorzaakt. Als je remt (ongeacht D of L stand) wordt er nog meer geregenereerd, totdat je zo hard remt, dat het nodig wordt om de schijfremmen bij te schakelen.
Ik vermoed (maar heb dat nog niet bevestigd gekregen), dat je regeneratief remt, zolang het zwevende balletje nog groen is. Als het balletje geel wordt, dan ben je mechanisch aan het remmen.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Henri
Stamgast
km-stand: 166000
Lifetime: 2

Bericht door Henri »

als je het krachtstroom menu bekijkt tijdens het rijden zie je wat er gebeurt en wanneer de meeste regeneratie plaats vindt, bij remmen met het rempedaal vindt zo te zien het minste plaats, uitrollen D volgt daarna en gas loslaten in L het meeste....ik rijd vrijwel altijd in de L stand en raak nauwelijks mijn rem aan....langzaam gas los of sneller los laten doseert het afrem/regeneratie effect.... zie dus het krachtstroom menu....tijdens het uitproberen...
jobongers
Newbie
km-stand: 25000
Lifetime: 22
Contacteer:

Bericht door jobongers »

Mijn kantoor ligt hoger dan mijn huis met 's morgens omhoog rijden raak ik 8 km kwijt op 1 km stijging.
als ik in de avond terug naar huis rijdt dan win ik 3 km terug met uitrollen in D stand.
L stand kan ik niet gebruiken daar is het niet stijl genoeg voor.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

Henri schreef:als je het krachtstroom menu bekijkt tijdens het rijden zie je wat er gebeurt en wanneer de meeste regeneratie plaats vindt, bij remmen met het rempedaal vindt zo te zien het minste plaats, uitrollen D volgt daarna en gas loslaten in L het meeste....ik rijd vrijwel altijd in de L stand en raak nauwelijks mijn rem aan....langzaam gas los of sneller los laten doseert het afrem/regeneratie effect.... zie dus het krachtstroom menu....tijdens het uitproberen...
Ik begrijp dit niet helemaal. Ik vanmorgen er speciaal op gelet, maar ik kan aan de display niet de mate van regeneratie zien. Alleen maar of er regeneratie plaats vindt. Zo gauw ik gas loslaat, ongeacht D of L toont hij regeneratie.
Je voelt alleen aan de vertraging of er meer of minder geregenereerd wordt.
Hoe zie jij het verschil?
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Henri
Stamgast

Bericht door Henri »

je geeft het zelf al aan.... de regeneratie is het hoogst als je de meeste vertraging(in L zonder de rem aan te raken!) voelt....vertraging is wrijving die omgezet wordt in elektrische energie..in de L stand voel je dit het meeste...door het gaspedaal meer of minder los te laten kan je dat doseren en hoef je de rem nauwelijks te gebruiken....mechanisch remmen met de rem levert geen energie terug in de accu op.... dat zijn gewoon de remblokken op de remschijven...alle warmte (energie) verdwijnt in de buitenlucht...
Er is wel een kanttekening, het schijnt dat als je remt(met rempedaal) de computer in de Ampera ook wat remt met de elektromotor echter dat is minimaal..als je op het scherm kraachtstroom kijkt als je fors remt zie je dat er geen energie terug komt, en kijk naar de groene bal..die wordt direct geel als je fors remt..... doe het zelfde in de L stand..gaspedaal los.....en zie.......IN DE L STAND let op je remt maar hebt geen remlichten die aan gaan......indien nodig tik je het rempedaal aan om de remlichten te activeren...
bennyvw
Vaste klant
km-stand: 57000
Lifetime: 12
Contacteer:

Bericht door bennyvw »

Ik heb de L stand zelf nog nooit gebruikt. Maar ik mis in deze discussie wel het volgende:
Regeneratie is leuk, dan kun je weer verder op de accu rijden, maar vertraging is geen doel op zich natuurlijk. Het staat allemaal wel in verband met het aantal kilometers dat je rijdt. Uitrollen (in D) zijn ook kilometers.
Als je uitrolt richting een punt waar je moet stoppen dan is L wellicht beter dan D, maar anders is uitrollen in D beter naar mijn mening.
Toelichting in getallen:
Stel je hebt een stuk van 5 km dat voornamelijk afloopt. Als je dat in D doet verbruik je niets tot bijna niets. Dat betekent dat de range gelijk blijft.
Als je dat in L zou doen dan vertraag je dus meer, zodat je halverwege weer moet gaan gas geven omdat anders je snelheid te laag wordt. Als je dan 1 km wint door regeneratie in L en vervolgens er weer 2 of 3 kwijtraakt door het gas geven, dan is het dus netto ongunstiger om die L te gebruiken.
Devlinx
Newbie
km-stand: 0
Auto: Bolt

Bericht door Devlinx »

Dat laatste klopt helemaal. Uitrollen in L heeft alleen zin als je daarvoor het remmen kunt laten.

Het maakt qua verbruik niet uit of ja van a naar b gaat in de D of in de L stand.
Maar praktisch gezien zul je bij normaal rijgedrag in de D stand altijd moeten remmen, zeker bij stadsverkeer en file. In de L kun je het remmen (zoveel als mogelijk) voorkomen door goed te anticiperen.
Henri
Stamgast

Bericht door Henri »

Heel eenvoudig, als je vaart moet minderen en je doet dat door in L te rijden en je gaspedaal los te laten ipv de rem in te trappen zal je altijd een hoger rendement hebben van de energie die je terug wint.
tevens ga je veel beter anticiperen op het verkeer wat ook nog eens een voordeel voor eiligheid is...maar niet iedereen is het zelfde , als je dat geen prettige manier van rijden vindt dan rij je gewoon in de D...dat is het leuke van de Ampera je kan er alle kanten mee op.
Engbert
Newbie
km-stand: 60
Auto: Ampera-e

Bericht door Engbert »

Meestal rijdt ik in l.
Bij het naderen van bv. een stoplicht doseer ik het stroompedaal zoveel mogelijk, daarbij proberend niet te versnellen.
Dan wordt, denk ik, wellicht niet veel geregenereerd, maar in totaal minimaal verbruikt. En dat lukt, naar mijn gevoel, in L beter dan in D.
Maar of dat gevoel juist is ...
Plaats reactie