Laatste update: 2 september 2013 08:50
'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) is bereid de bijtelling voor elektrische auto's minder te verhogen dan per 2014 is gepland.
Dat zegt de bewindsman maandag in het Algemeen Dagblad. Door de verhoging zou de verkoop van elektrische auto's compleet instorten, zo vreest de autobranche.
Weekers erkent het probleem en zou volgens anonieme bronnen aan een compromis werken. "Er valt met mij over een extra schijf of regeling te praten, maar dan moet er wel iets anders worden geschrapt", zegt hij in de ochtendkrant. "Hier geldt: het moet simpeler en mag niet duurder."
Brancheorganisaties RAI en Bovag vrezen dat kopers massaal afhaken wanneer de bijtelling voor elektrische auto's stijgt. Nu is de bijtelling nog nul procent, maar volgend jaar wordt dat verhoogd tot zeven procent.
"Waar deze auto's nu nog zeer interessant zijn voor de zakelijke markt vanwege hun fiscale stimulering, zal de markt voor volledig elektrische auto's bij een bijtelling van zeven procent volledig tot stilstand komen", aldus de RAI
'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
http://www.nu.nl/economie/3564811/mogel ... -auto.html
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- Kiwi
- Bekende
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 10:23
- km-stand: 2500
- Lifetime: 17
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
Die 0% is voor 5 jaar in ieder geval gegarandeerd, maar het zou voor de markt en het aantal laadpalen wel goed zijn als het aandeel elektrische auto's blijft stijgen.Ivo schreef:http://www.nu.nl/economie/3564811/mogelijk-minder-bijtelling-elektrische-auto.html
Laatste update: 2 september 2013 08:50
'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) is bereid de bijtelling voor elektrische auto's minder te verhogen dan per 2014 is gepland.
Dat zegt de bewindsman maandag in het Algemeen Dagblad. Door de verhoging zou de verkoop van elektrische auto's compleet instorten, zo vreest de autobranche.
Weekers erkent het probleem en zou volgens anonieme bronnen aan een compromis werken. "Er valt met mij over een extra schijf of regeling te praten, maar dan moet er wel iets anders worden geschrapt", zegt hij in de ochtendkrant. "Hier geldt: het moet simpeler en mag niet duurder."
Brancheorganisaties RAI en Bovag vrezen dat kopers massaal afhaken wanneer de bijtelling voor elektrische auto's stijgt. Nu is de bijtelling nog nul procent, maar volgend jaar wordt dat verhoogd tot zeven procent.
"Waar deze auto's nu nog zeer interessant zijn voor de zakelijke markt vanwege hun fiscale stimulering, zal de markt voor volledig elektrische auto's bij een bijtelling van zeven procent volledig tot stilstand komen", aldus de RAI
Wat is veel interessanter vind, is de vraag hoeveel wegenbelasting ik vanaf 2015 moet gaan betalen. Met die >1600 kg wordt het flink aftikken als er niet een speciale categorie komt.
-
Razwer
- Stamgast
- Berichten: 449
- Lid geworden op: do 30 mei 2013, 14:09
- km-stand: 17000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera
- Locatie: Amsterdam
Re: 'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
7% valt op zich ook wel mee, helemaal als je het vergelijkt met de 25% bijtelling autos. Maargoed aan de andere kant, een goed voorbeeld is een collega van me. ivm subsidies (ook intern) kon hij net aan een Ampera/Volt leasen. Volgend jaar zou daar 7% dan op komen. Zonder de subsidies kan hij een Ford Focus of Megane leasen van 14%. Bijtelling is dan gelijk, en de auto die hij rijd is groter.
Hij kiest voor de grotere auto ivm kids...
Hij kiest voor de grotere auto ivm kids...
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
Het is maar de vraag of dit geldt voor alle 0%-bijtellers, of alleen voor de volledig elektrische e.d.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: 'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
-
Michael
- Stamgast
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 01 mar 2012, 11:12
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
Re: 'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
ik vind die 4% oke als we daarmee een beetje kunnen bijdragen aan de financiele gezondheid van nederland.
- shumway
- Harde kern
- Berichten: 921
- Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
- km-stand: 73500
- Lifetime: 28
- Auto: Ampera-e
Re: 'Mogelijk minder bijtelling elektrische auto'
Zou me niet verbazen dat alle fiscale voordelen voor de berijder verdwijnen en alleen nog maar fiscale voordelen voor de werkgever over blijven. In de vennootschapsbelastingsfeer, om ook het gigavoordeel bij ib'rs te beteugelen.
Op zich is daar wel iets voor te zeggen, is natuurlijk een rare situatie dat je een voordeel uit je arbeidsverhouding krijgt welke afhankelijk van een type belast of onbelast is.
En op grond daarvan ook nog van invloed is op aanspraken uit de werknemersverzekeringen/ZVW.
Verder is een reële mogelijkheid dat de bijtelling naar 30% gaat en de kortingen aangepast gaan worden.
Bv huidige 25% wordt 30 en je krijgt 5% korting gedurende de leastermijn danwel tot verkoop van je huidige auto.
Koop je daarna een nieuwe krijg je 30 aan je broek als bepaalde emissiewaardes worden overschreven.
Op zich is daar wel iets voor te zeggen, is natuurlijk een rare situatie dat je een voordeel uit je arbeidsverhouding krijgt welke afhankelijk van een type belast of onbelast is.
En op grond daarvan ook nog van invloed is op aanspraken uit de werknemersverzekeringen/ZVW.
Verder is een reële mogelijkheid dat de bijtelling naar 30% gaat en de kortingen aangepast gaan worden.
Bv huidige 25% wordt 30 en je krijgt 5% korting gedurende de leastermijn danwel tot verkoop van je huidige auto.
Koop je daarna een nieuwe krijg je 30 aan je broek als bepaalde emissiewaardes worden overschreven.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon