Ampera of Prius PlugIn (gebruikt)
-
christiaanjanssen
- Vaste klant
- km-stand: 53000
- Lifetime: 19
- Auto: Ampera-e
- Contacteer:
Ampera of Prius PlugIn (gebruikt)
Ik rij nu in een "gewone" Prius uit 2008. Wel voorzien van een Vialle lpg installatie om de kosten per kilometer te drukken.
Het plan was om deze auto volgend jaar te vervangen, maar gezien de mogelijkheden voor 0% bijtelling en de introductie van de wegenbelasting per 1 januari overweeg ik om binnenkort of een Ampera/Volt of een Prius PlugIn aan te schaffen. Weliswaar een gebruikte, maximaal 12-16 maanden oud en met nog niet zoveel kilometers.
Ik rij ongeveer 35.000 km per jaar. Veel snelweg en vaak gecombineerd met de stad: van 's-Hertogenbosch waar ik woon naar bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam of Den Haag en dan nog redelijk wat stadse kilometers.
Ik heb veel gelezen over zowel de Ampera/Volt als de Prius PlugIn. Zie op dit moment een aantal aantrekkelijke auto's staan die in aanmerking zouden komen, maar twijfel nog. Ampera/Volt is een andere manier van rijden, maar slechts 4 stoelen, drempel voor kofferruimte etc. Benzine verbruik relatief hoog. Prius PlugIn is in de basis bekend, ruime auto, zuinig, maar meer conventioneel rijden.
Wie heeft een soortgelijk reisgedrag als ik (kantoor aan huis en de meeste klanten in de grote steden)?
Wie geeft mij het ultieme zetje in de richting van de Ampera/Volt?
Christiaan
Het plan was om deze auto volgend jaar te vervangen, maar gezien de mogelijkheden voor 0% bijtelling en de introductie van de wegenbelasting per 1 januari overweeg ik om binnenkort of een Ampera/Volt of een Prius PlugIn aan te schaffen. Weliswaar een gebruikte, maximaal 12-16 maanden oud en met nog niet zoveel kilometers.
Ik rij ongeveer 35.000 km per jaar. Veel snelweg en vaak gecombineerd met de stad: van 's-Hertogenbosch waar ik woon naar bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam of Den Haag en dan nog redelijk wat stadse kilometers.
Ik heb veel gelezen over zowel de Ampera/Volt als de Prius PlugIn. Zie op dit moment een aantal aantrekkelijke auto's staan die in aanmerking zouden komen, maar twijfel nog. Ampera/Volt is een andere manier van rijden, maar slechts 4 stoelen, drempel voor kofferruimte etc. Benzine verbruik relatief hoog. Prius PlugIn is in de basis bekend, ruime auto, zuinig, maar meer conventioneel rijden.
Wie heeft een soortgelijk reisgedrag als ik (kantoor aan huis en de meeste klanten in de grote steden)?
Wie geeft mij het ultieme zetje in de richting van de Ampera/Volt?
Christiaan
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Re: Ampera of Prius PlugIn (gebruikt)
De elektrische range van de Volt/Ampera is serieus, varieert tussen de 50km in de winter en 75/80km in de zomer. Ik begrijp dat je met een Prius blijft steken bij 15km in de winter en 25km in de zomer.
Reken voor de Ampera/Volt op een benzineverbruik tussen de 1:15 en 1:18. Voor de vergelijking is denk ik 1:15 eerlijk t.o.v. 1:20 met de Prius. In de grote steden zijn oplaadpunten genoeg, daar ligt het niet aan.
Je kunt in elk geval uitrekenen of de kosten een verschil maken.
Ja, een Volt (en de Ampera) is een opvallender auto dan de Prius. Ik heb, met vier kinderen, gewoon voor de Volt gekozen. Je hebt één- of tweemaal per jaar meer stoelen nodig. Dan ruil of leen je een auto, of je zet de (inmiddels noodzakelijke) tweede auto in.
Ik vind de Volt en Ampera een serieuze elektrische auto en de Prius plug-in toch een beetje halfslachtig. Alsof je niet aan elektrisch rijden durft te beginnen. Ja, er kleven genoeg nadelen aan de Volt en Ampera, lees dit forum. Maar als je eenmaal elektrisch rijdt, wil je niet anders.
Overigens vraag ik me af, waarom je geen nieuwe koopt. Alleen dan heb je recht op verschillende belastingkortingen en op een gebruikte niet. Gebruikt kosten ze al snel rond de 30k. Bij een nieuwprijs van 45k belopen je belastingkortingen al snel de 15k.
Reken voor de Ampera/Volt op een benzineverbruik tussen de 1:15 en 1:18. Voor de vergelijking is denk ik 1:15 eerlijk t.o.v. 1:20 met de Prius. In de grote steden zijn oplaadpunten genoeg, daar ligt het niet aan.
Je kunt in elk geval uitrekenen of de kosten een verschil maken.
Ja, een Volt (en de Ampera) is een opvallender auto dan de Prius. Ik heb, met vier kinderen, gewoon voor de Volt gekozen. Je hebt één- of tweemaal per jaar meer stoelen nodig. Dan ruil of leen je een auto, of je zet de (inmiddels noodzakelijke) tweede auto in.
Ik vind de Volt en Ampera een serieuze elektrische auto en de Prius plug-in toch een beetje halfslachtig. Alsof je niet aan elektrisch rijden durft te beginnen. Ja, er kleven genoeg nadelen aan de Volt en Ampera, lees dit forum. Maar als je eenmaal elektrisch rijdt, wil je niet anders.
Overigens vraag ik me af, waarom je geen nieuwe koopt. Alleen dan heb je recht op verschillende belastingkortingen en op een gebruikte niet. Gebruikt kosten ze al snel rond de 30k. Bij een nieuwprijs van 45k belopen je belastingkortingen al snel de 15k.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Kiwi
- Bekende
- km-stand: 2500
- Lifetime: 17
- Contacteer:
Mooi uiteen gezet.Alex schreef:De elektrische range van de Volt/Ampera is serieus, varieert tussen de 50km in de winter en 75/80km in de zomer. Ik begrijp dat je met een Prius blijft steken bij 15km in de winter en 25km in de zomer.
Sommige bedrijven hebben oplaadpalen, dan heb je geluk. Ik zal ik je 'berekening' echter niet uitgaan dat je kan laden in de grote steden. Je tijd als ondernemer is 'duur' en wil je denk ik in de praktijk gewoon snel naar de klant en terug naar kantoord, waarbij zoeken naar laadpalen niet handig is.
Idd, gewoon een nieuwe kopen! Met de kortingen etc is dat vaak goedkoper dan een tweedehandse.
Succes met de keuze!
- japio
- Harde kern
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Contacteer:
Je moet geen Volt/ Ampera kiezen omdat deze zo goedkoop is in gebruik, de 0% is een stevig argument waardoor best wat nadelen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
-
Hanzzzz
- Stamgast
- km-stand: 240000
- Lifetime: 31
Ik rij zakelijk een Ampera vanaf Regio Hilversum naar locaties in Amsterdam. In Amsterdam zijn voldoende laadpalen. Als je wat langer bij de klant moet zijn is even zoeken of een stukje lopen een optie. Daarbij heb je het voordeel dat je soms een grotere kans hebt op ene plek dan een reguliere automobilist.
Vanwege de afstand kan ik zelfs in de winter volledig electrisch heen en weer als ik in Amsterdam oplaad.
Prius heeft zo'n kleine accu zou ik niet doen. Kijk naar alle modellen dus ook naar de Volvo, Outlander, BWM i3, tesla en karma. Controleer ook of ze nog voor eind 2013 geleverd kunnen worden.
Als je perse wilt moet een Ampera op Gas ook kunnen.
Vanwege de afstand kan ik zelfs in de winter volledig electrisch heen en weer als ik in Amsterdam oplaad.
Prius heeft zo'n kleine accu zou ik niet doen. Kijk naar alle modellen dus ook naar de Volvo, Outlander, BWM i3, tesla en karma. Controleer ook of ze nog voor eind 2013 geleverd kunnen worden.
Als je perse wilt moet een Ampera op Gas ook kunnen.
- Morgoth
- Harde kern
- km-stand: 186000
- Lifetime: 49
Welkom hier
Mijn antwoord heb je al geregen op het Prius Forum. Mijn vorige auto was een Prius 3. Ik ergerde me kapot aan de joelende motor. Ook de slechte zitpositie was een bron van ergernis. Je hebt nu een Prius 2. Een P2 joelt minder en zit beter dan een P3. bovendien is de kwaliteitsbeleving beter van een P2. Ga eens rijden met beide auto's. Je zult zien dat het een Ampera gaat worden. Tenzij je 5 zitplaatsen wilt of een handiger (niet echt veel grotere) kofferbak. Of meer ruimte achterin. Dat is bij een Ampera niet best.
Een Ampera/Volt is echt meer auto. Vergeet niet dat de Plug-in Prius in de basis een gewone Prius is van 25.000 euro. De Ampera is zonder kortingen 20.000 duurder. Dat merk je aan alles. Echt meer auto. Maar zoals gezegd: een uitgebreide proefrit zal je overtuigen. En verbruik? Ik verbruik net zo veel benzine als in de P3. Daar komt natuurlijk wel de stroom bij. De Ampera is dus iets minder zuinig.
Mijn antwoord heb je al geregen op het Prius Forum. Mijn vorige auto was een Prius 3. Ik ergerde me kapot aan de joelende motor. Ook de slechte zitpositie was een bron van ergernis. Je hebt nu een Prius 2. Een P2 joelt minder en zit beter dan een P3. bovendien is de kwaliteitsbeleving beter van een P2. Ga eens rijden met beide auto's. Je zult zien dat het een Ampera gaat worden. Tenzij je 5 zitplaatsen wilt of een handiger (niet echt veel grotere) kofferbak. Of meer ruimte achterin. Dat is bij een Ampera niet best.
Een Ampera/Volt is echt meer auto. Vergeet niet dat de Plug-in Prius in de basis een gewone Prius is van 25.000 euro. De Ampera is zonder kortingen 20.000 duurder. Dat merk je aan alles. Echt meer auto. Maar zoals gezegd: een uitgebreide proefrit zal je overtuigen. En verbruik? Ik verbruik net zo veel benzine als in de P3. Daar komt natuurlijk wel de stroom bij. De Ampera is dus iets minder zuinig.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
-
christiaanjanssen
- Vaste klant
- Contacteer:
Je reactie op het Prius forum was al aardig overtuigend. Gisteren gereden in een gebruikte Ampera en dat is goed bevallen. Die gaat het denk ik ook wel worden.Morgoth schreef:Welkom hier![]()
Mijn antwoord heb je al geregen op het Prius Forum.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
- Morgoth
- Harde kern
- km-stand: 186000
- Lifetime: 49
Mooi man. Alvast gefeliciteerd met je keuze. Maar is een nieuwe niet voordeliger? Je krijgt tegenwoordig hele dikke kortingen en laadpalen. Als je een laadpaal wilt kopen loopt dat ook aardig in de papieren. Je kunt natuurlijk wel opladen met de standaard meegeleverde lader maat dat duurt langer. Een laadpaal doet het in 4 uur, de meegeleverde lader 2 x zo lang.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
-
christiaanjanssen
- Vaste klant
- Contacteer:
Morgoth schreef:Mooi man. Alvast gefeliciteerd met je keuze. Maar is een nieuwe niet voordeliger? Je krijgt tegenwoordig hele dikke kortingen en laadpalen. Als je een laadpaal wilt kopen loopt dat ook aardig in de papieren. Je kunt natuurlijk wel opladen met de standaard meegeleverde lader maat dat duurt langer. Een laadpaal doet het in 4 uur, de meegeleverde lader 2 x zo lang.
Prijsverschil met nieuw is nog te groot. Ik kan thuis voor de deur op eigen terrein parkeren en met de standaard lader laden. Daar moet 's avonds genoeg tijd voor zijn.
- Unit106
- Moderator
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: anders
Voor belasting aftrek bedoel je? Laat je accountant maar eens rekenen en je zal zien dat je na belasting aftrek hoogst waarschijnlijk voordeliger uit komt met een nieuwe!christiaanjanssen schreef:Prijsverschil met nieuw is nog te groot. Ik kan thuis voor de deur op eigen terrein parkeren en met de standaard lader laden. Daar moet 's avonds genoeg tijd voor zijn.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden