Kosten van stroom

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Ruud Meijns
Newbie
km-stand: 25600
Lifetime: 16
Auto: Bolt

Kosten van stroom

Bericht door Ruud Meijns »

Mannen, jullie laten kansen liggen. Ik koop nachtstroom tegen 9 cent/kWh, dus 144 cent voor een volle accu!
Daarmee rijd ik dan ongeveer 50 km. Tel uit je winst. Ik ga echt zo min mogelijk benzine tanken.
Betekent dus dat ik nu elke dag geld laat lopen.
Ampera1
Stamgast
km-stand: 56000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Kosten van stroom

Bericht door Ampera1 »

Ruud Meijns schreef:Mannen, jullie laten kansen liggen. Ik koop nachtstroom tegen 9 cent/kWh, dus 144 cent voor een volle accu!
Daarmee rijd ik dan ongeveer 50 km. Tel uit je winst. Ik ga echt zo min mogelijk benzine tanken.
Ik ben benieuwd hoe je dat doet, die 9 cent. Wellicht kun je een threat openen met dit onderwerp en jouw ervaring delen?
Ampera: Amper verbruik
Ruud Meijns
Newbie

Ik heb thuis tevens een warmtepomp staan voor verwarming-koelng en warmtapwater. Hierdoor gebruik ik nu in totaliteit al meer dan 10.000 kwh(maar geen gasverbruik). Boven de 10.000 kwh gaat de REB (reguliere energie belasting) van 11,4 cent naar 4 cent. stroomprijs netto 2,71cent(nachtstroom) btw erbij en je zit onder de 9 cent per kwh.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

Is die 9 cent alleen het elektriciteitstarief per kWh of zitten andere kosten daar ook bij?
Ik heb nachtstroom voor 5,5 cent per kWh, maar daar komt dan nog 11 cent belasting bij per kWh bij. Verder zijn er nog vaste kosten per dag voor de elektriciteit, het netwerk en de meter.
Als ik mijn jaarverbruik neem, dan kom ik toch rond de 23 cent per kWh uit.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Ruud Meijns
Newbie

Het genoemde tarief is boven de 10.000 kwh en excl de vaste netwerkkosten die 23 euro per maand zijn.
LightningBlue
Vaste klant
km-stand: 0
Lifetime: 0

Bericht door LightningBlue »

franc schreef:Ik heb nachtstroom voor 5,5 cent per kWh, maar daar komt dan nog 11 cent belasting bij per kWh bij. Verder zijn er nog vaste kosten per dag voor de elektriciteit, het netwerk en de meter.
Als ik mijn jaarverbruik neem, dan kom ik toch rond de 23 cent per kWh uit.
-Franc
Ik begrijp niets van die tarieven. Bij de Nederlandse Energie Maatschappij ("ik zeg: doen!") betaal ik volgens hun tariefblad http://www.nle.nl/doc.ashx?42 ruim 7,5 cent leveringstarief in de nacht en dat is bijna 22,5 cent incl. BTW en Energiebelasting, die dan blijkbaar ruim 13,5 cent is?

Met verlies in laden kom ik dan toch uit op bijna 3 euro per lading. Maandelijks vastrecht en netbeheerkosten niet meegerekend.

Han
Why, this car is automatic
it's systamatic, it's hydromatic
Why, it's blue lighting! (blue lightning!)
Go, go, go, go, go, go, go, go, go, go
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

www.gaslicht.com

die gebruik ik altijd voor correct vergelijk :)
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Henri
Stamgast
km-stand: 166000
Lifetime: 2

Re: Kosten van stroom..helaas...is iets anders

Bericht door Henri »

Ruud Meijns schreef:Mannen, jullie laten kansen liggen. Ik koop nachtstroom tegen 9 cent/kWh, dus 144 cent voor een volle accu!
Helaas is de prijs van stroom geen 9 cent per Kwh, maar 23 cent!!! dat scheelt nogal wat....
Je hebt ten dele gelijk, want het verschil in kosten zit in milieu heffing , transportkosten en BTW,
ruw weg kan je zeggen dat stroomkosten dus uiteen valt in 3en.....1/3 deel wat stroom echt kost, 1/3 deel transport en 1/3 deel belastingen.....

In andere landen betalen ze gewoon tussen 6-9 cent all in denk aan de VS, Zweden, Noorwegen etc etc...

Een volle accu kost 13 kw x 0,23 ong. 3 euro..... en inderdaad nacht stroom is iets goedkoper maar het verschil tussen dal en piek wordt steeds kleiner, is nu ongeveer 3 cent verschil....dus 0,2 per Kwh

Als je boven de 10.000 Kwh zit betaal je al 10.000x0,23= 2300 euro, daarboven wordt het tarief lager....
en als je een warmtepomp hebt, zou ik ook eens kijken of er geen thermische naverwarmer aanstaat, want die slurpen stroom, een warmte pomp heeft een redement van meer dan 400% maar moet je wel slim gebruiken.
Ik verbruik met mijn warmtepomp hoog uit 3500 kwh per jaar, voor een vrijstaand huis.
Is je huis/kantoor wel goed geisoleerd?

Maar er is een lichtpuntje, wek zelf je stroom op met PV panelen en de stroom is na de terug verdien tijd (6 jaar!!) gratis...
Ik wek nu zo n 8000Kwh per jaar op waarvan het grootste deel al volledig gratis is....
Zie Opel post van mei voor een artikel waar ik in sta..... :)
LightningBlue
Vaste klant
km-stand: 0
Lifetime: 0

Bericht door LightningBlue »

En ook de officiele Ampera site is lekker misleidend. Van http://www.opel-ampera.com/index.php/dut/ampera/faq:

Afbeelding

3.5 eurocent. Dat zou betekenen dat we met die volle lading van 3 euro bijna 86 km zou moeten doen. Ik denk dat we hier gemiddeld op ca. 57km zitten dus dat wordt 5.3 cent, 50% duurder dan Opel denkt...
Why, this car is automatic
it's systamatic, it's hydromatic
Why, it's blue lighting! (blue lightning!)
Go, go, go, go, go, go, go, go, go, go
Ruud Meijns
Newbie

Mijn warmtepomp gebruikt 6000 kWh tbv verwarming, koeling en warmtapwater, de rest is dus normaal gebruik.
Via de site gaslicht.com heb ik inderdaad mijn laatste contract gesloten. Tot 10.000 kWh betaal ik 18,65 cent dag tarief.
En geen 23 cent. Op zich gaat het mij er niet om hoe laag de prijs p kWh is maar meer om het feit dat boven de 10.000 kWh de REB zakt waardoor veel goedkoper wordt. Dat is wat ik wil aangeven. Het geeft mij een goed gevoel dat ik electrische ga rijden.
Plaats reactie