Nieuwe rijder

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Plaats reactie
spaceshipcaptain
Newbie
km-stand: 39500
Lifetime: 36
Auto: Ampera

Nieuwe rijder

Bericht door spaceshipcaptain »

Hallo allemaal,

Gisteren een prachtige bijna nieuwe Ampera overgenomen van een collega die is vertrokken.

Kom van een dieseltje, wat rijdt dit dan heerlijk!

Ben nog wel flink aan het puzzelen wat alle knopjes betekenen...en vooral ook wat er gebeurt als je erop klikt. Er gaat dan opeens vanalles automatisch 8-).

Paar vraagjes:
-Zag iets over voorverwarmen, werkt dit en zo ja hoe?
-Laadkabel voor thuis is net te kort. Is dit op te lossen met een verlengsnoertje (~2m) of is dit niet aan te raden? En waar kan ik die dan halen?

Groeten van de spaceship captain :thumbup:

Ps. foto volgt binnenkort
Norbert
Stamgast
km-stand: 83300
Lifetime: 31
Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe rijder

Bericht door Norbert »

Voorverwarmen doe je doorgaans terwijl de auto aan het stroomnet is aangesloten. Het stroomnet wordt gebruikt om de accu en cabine te verwarmen. Zo bespaar je accucapaciteit
- de energie die nodig is om de cabine te verwarmen hoeft niet uit de accu te komen
- een koude accu heeft mindere capaciteit

In mijn ervaring is om een half uur van te voren voor te verwarmen het beste. Vaker heeft weinig tot geen effect. Tenzij het echt heel erg koud is, maar dit heb ik zelf nog niet meegemaakt. Het effect is dat je verder komt op de accu, ten koste van een hogere stroomrekening.

Hoe doe je het precies:
- Sluit de auto aan
- Druk de 'op-slot'-knop in
- houd de 'op afstand starten'-knop 1 seconde ingedrukt.

Voorverwarmen kan ook zonder aangesloten te zijn, maar het enige voordeel is een warme cabine, ten koste van het bereik.

Overigens kun je 2x voorverwarmen, daarna weigert de auto het. Wil je per see nog een keer. met je naar buiten om de auto aan en dan weer uit te zetten.

Ik laad heel vaak op via het stopcontact met de bijgeleverde thuislader. Met een 10m geaard 3600w verlengsnoer, verkrijgbaar bij de bouwmarkten. Let op dat je het snoer volledig uitrolt, geen knopen heeft etc.

Welkom op het forum!
shumway
Harde kern
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe rijder

Bericht door shumway »

aanvulling, als je benzinetank bijna leeg is kun je maar een keer voorverwarmen.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Plaats reactie