Ik heb afgelopen weekend ook proef gereden in de Tesla Model S. Na alle geweldige verhalen die je kan lezen over de Tesla viel de auto mij toch een beetje tegenVision schreef:Met de door TNM georganiseerde kennismakingsdag TESLA gereden. Ik had deelgenomen aan de prijsvraag waarom ik de meest duurzame elektrisch rijder ben: omdat ik het dagelijks in praktijk breng en zo anderen enthousiasmeer en insprireer.
Fantastisch; wat een prachtige auto: ruim, van binnen (met 7 zitplaatsen), heel veel kofferruimte, super-afwerking, prachtig display met alle functies als softtouch op een echt groot scherm dat heel intuïtief te bedienen is. En helemaal geweldig: een supergroot panorama-dak. Acceleratie is niet bij te houden en elektrisch bereik van in de praktijk ruim 400km.
Nadelen: kost 2 x zoveel als een Ampéra én de laadpaal moet echt stevig zijn (minimaal 3 X 25A) voor de 85kWh accu.
GM kan hier echt nog iets leren, bijvoorbeeld de klokkenwinkel. In de Tesla heb je 1 wijzerplaat met daarom heen zowel het momentele elektriciteits--verbruik cq -regeneratie in kW, snelheid (analoog en digitaal) en range.
Nog even doorsparen
Verder verbaast mij het zeer dat de hoofdsteun van de stoel niet verstelbaar is. Alles in deze auto is zo'n beetje (elektrisch) verstelbaar inclusief de stand van het stuur (erg mooi!) maar niet de hoofdsteun van de stoel
Ook het rijden zelf viel met iets tegen. Het was zeker vele malen beter dan een ICE. Maar ik kan nou niet zeggen dat het beter reed dan de Volt. Misschien nog een beetje spelen met de instelling van het stuur: comfort, standaard of sport en zo. Ook irritant is de hoge piep toon als je 'gas' geeft. Bij een verbruik boven 160 kW dan kunnen mijn niet meer jonge oren dit goed horen.
Ik was blij dat ik weer in mijn Volt naar huis mocht rijden
Het ergste nog bijna vergeten. Vertel ik de verkoper dat de binnen spiegel te laag hangt omdat ik bijna niet naar achteren kon kijken (ook geen probleem bij een Volt), zegt de verkoper dat dat niet waar is maar dat ik te lang ben