SInds vanmiddag ben ik ook een trotse eigenaar geworden van een Chevrolet Volt. Ik moet nog even wachten totdat ik 'm kan ophalen, maar dat mag de pret niet drukken. Maar eerst iets kort over mezelf.
Mijn naam is Rolf, 27 jaar en woon sinds een paar jaar in Soesterberg. Als kind was ik al gefascineerd door techniek, gadgets en computers. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal jaar in een gadgetwinkel in Utrecht gewerkt als bijbaan en ik werk nu al bijna een decennia als software ontwikkelaar. Ook werk ik al jaren als acteur tijdens Halloween bij Walibi Holland. Dus misschien heb ik een van jullie wel een keer de stuipen op het lijf mogen jagen.
Hoe ik aan mijn Volt ben gekomen... Ik was al een tijdje op zoek naar een wat grotere auto. Op dit moment heb ik een aantal jaar rondgereden in een Smart Roadster. Rijdt overigens heerlijk en zuinig (1 op 20 op Super 98), maar soms mis je toch wel wat meer ruimte. Voor mij was het een beetje een keuze tussen de (vanaf april 2014 beschikbare) Smart Forfour automaat met dubbele koppeling, een Citroën C4 Cactus handgeschakeld BlueHDi 100 diesel motor (1 op 31 wat erg aantrekkelijk was) of iets tweedehands markt. Het moest in ieder geval zuinig rijden, een aparte auto zijn, veel technische snufjes zou ik ook erg leuk vinden en natuurlijk wat meer ruimte. Na een poos zoeken kwam ik bij de Ampera uit, het viel eigenlijk net buiten mijn budget, maar het was heel aantrekkelijk. Een paar keer langs een dealer geweest om me erover te laten informeren. Ook ben ik een paar keer naar tweedehands autodealers geweest om daar modellen te bekijken (die er overigens bijna nooit waren omdat het personeel er graag mee rond rijdt). Veel het internet in de gaten gehouden en ook verder gekeken naar de Volt. En toen kwam er opeens iets online wat te goed leek om waar te zijn...
Gistermiddag zag ik een Chevrolet Volt uit april 2012 te koop staan voor 19.950 euro met maar 27k op de teller! Er stonden nog geen plaatjes bij, maar ik heb meteen gebeld om een afspraak te maken. Ondertussen begon ik na te denken wat er mis kon zijn met de auto waardoor die zo goedkoop erop stond. Misschien kwam het omdat het doordat de zakelijke markt er weinig mee kon (marge auto). Of zou het misschien een schade auto zijn? Ik vond het de gok waard (160 km rijden).
Vanmorgen bij de dealer aangekomen en daar stond die in de showroom. Net gewassen, maar nog niet gepoetst. Ze hadden 'm gisteren twee uur voordat ik belde binnen gekregen en ik was de eerste die gebeld had voor een afspraak. De verkoper zei dat er al vier anderen ook hadden gebeld voor de auto die ochtend. De auto zag er uitstekend uit! Er waren aan de linkervoorzijde een paar oppervlakkige krasjes (wegpoetsbaar volgens de verkoper) te zien, maar dat was ook het enige wat ik kon ontdekken. De verkoper wist me ook te vertellen dat het een auto was geweest van een liefhebber (/eerste eigenaar). De auto was ingeruild voor een grotere Totoya Prius Wagon. Dat de vorige eigenaar een liefhebber was was me ook wel duidelijk. Een gemiddeld verbruik op de teller van 2,6 liter per 100 km en een harde schijf vol met klassieke muziek.
De proefrit was heel bijzonder voor iemand die nog nooit in een elektrische auto had gereden. Hoe stil zo'n auto dan opeens kan worden is echt briljant, zelfs met de grote windvlagen vandaag was het erg stil en reed de auto ook nog gewoon makkelijk rechtdoor. Dat is met mijn huidige Smart (ondanks lager en minder oppervlakte) wel anders! Het dashboard was ook erg indrukwekkend en wat je er allemaal mee kan. Ik heb een half uurtje rondgereden door het centrum, woonwijken en over een 80 weg naar een naburig dorpje om alles te ervaren.
Na de proefrit was ik zo enthousiast dat ik deze auto niet aan me kon laten ontsnappen! Aankomende maandag hoor ik wanneer ik de auto kan ophalen.
Wat mij rest is nog wat zaken regelen nu. Een verzekering voor de auto en een laadpas is ook wel handig natuurlijk. Hebben jullie daar tips voor? Ik zag bij het introductie bericht een link naar verzekeringen, maar die werkt niet meer (of tenminste, ik heb daar geen rechten voor).
Voor de rest ben ik nog benieuwd naar of jullie het ook een goede deal vinden of dat ik misschien nog wat details over het hoofd heb gezien?
Tot op het forum!