Financieel Dagblad
- shumway
- Harde kern
- Berichten: 921
- Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
- km-stand: 73500
- Lifetime: 28
- Auto: Ampera-e
Financieel Dagblad
Paginagroot verhaal in FD vandaag over laadpalen en laadstations
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
- Poul
- Moderator
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Financieel Dagblad
Link? Copie artikel?shumway schreef:Paginagroot verhaal in FD vandaag over laadpalen en laadstations
Graag.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- HenryAmpera
- Harde kern
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
- km-stand: 220230
- Lifetime: 27
- Auto: anders
- Locatie: Deventer
Re: Financieel Dagblad
Op de site zag ik wel dit staan:
Elektrisch rijden niet altijd voordeliger
Jeroen Koot # Vandaag, 06:00Update: vandaag, 09:02
Hoeveel kost een elektrisch ritje van Breda naar Amsterdam? Weinig, zeggen fabrikanten van elektrische auto's en wijzen daarvoor naar de lage stroomprijzen. Wie zijn wagen thuis aan het stopcontact hangt is inderdaad niet veel kwijt. Een elektrische auto gebruikt ongeveer 0,2 kilowattuur (kWh) per kilometer. Dat betekent dat 100 km autorijden, bijvoorbeeld de afstand Breda-Amsterdam, twintig kWh kost en bij de huidige consumentenprijzen is dat €4,40 aan stroom. Dat valt mee, diezelfde rit kost met een benzineauto twee tot drie keer zoveel, afhankelijk van het verbruik van het type.
Maar wie zijn auto bij een openbaar laadpunt oplaadt is veel meer kwijt. Zo rekent snellaadstation Fastned tot €0,83 voor een kilowattuur stroom en daarmee kost dezelfde rit ineens €16,60. De prijzen zijn lager de prijzen voor vaak gebruik maakt van de Fastned-laadpalen, maar wie er af en toe oplaadt is met een auto op benzine of diesel goedkoper uit.
Daarnaast hanteren sommige partijen, zoals de ANWB en The New Motion, een starttarief per keer dat iemand zijn auto aansluit. The New Motion rekent €0,35, terwijl bij de ANWB het starttarief €2 is. Dat is vooral ongunstig voor wagens met een kleine accu, zoals plug-in hybrides die zowel elektrisch als op gas, diesel of benzine rijden. Dergelijke types moeten vaak opladen en de rijders zijn dus relatief veel kwijt aan die transacties.
Elektrische rijders, waaronder eigenaren van sportieve Tesla's en fiscaal aantrekkelijke hybrides, roeren zich dus op internetfora. Zij stellen dat op straat opladen te duur is en wisselen tips uit om alsnog betaalbaar aan stroom te komen. Zoals elektrische rijder Erik op de website van The New Motion schrijft: 'In dat geval toch maar het verlengsnoer uitrollen en het kantelraam van het kantoor open klappen…'
Elektrisch rijden niet altijd voordeliger
Jeroen Koot # Vandaag, 06:00Update: vandaag, 09:02
Hoeveel kost een elektrisch ritje van Breda naar Amsterdam? Weinig, zeggen fabrikanten van elektrische auto's en wijzen daarvoor naar de lage stroomprijzen. Wie zijn wagen thuis aan het stopcontact hangt is inderdaad niet veel kwijt. Een elektrische auto gebruikt ongeveer 0,2 kilowattuur (kWh) per kilometer. Dat betekent dat 100 km autorijden, bijvoorbeeld de afstand Breda-Amsterdam, twintig kWh kost en bij de huidige consumentenprijzen is dat €4,40 aan stroom. Dat valt mee, diezelfde rit kost met een benzineauto twee tot drie keer zoveel, afhankelijk van het verbruik van het type.
Maar wie zijn auto bij een openbaar laadpunt oplaadt is veel meer kwijt. Zo rekent snellaadstation Fastned tot €0,83 voor een kilowattuur stroom en daarmee kost dezelfde rit ineens €16,60. De prijzen zijn lager de prijzen voor vaak gebruik maakt van de Fastned-laadpalen, maar wie er af en toe oplaadt is met een auto op benzine of diesel goedkoper uit.
Daarnaast hanteren sommige partijen, zoals de ANWB en The New Motion, een starttarief per keer dat iemand zijn auto aansluit. The New Motion rekent €0,35, terwijl bij de ANWB het starttarief €2 is. Dat is vooral ongunstig voor wagens met een kleine accu, zoals plug-in hybrides die zowel elektrisch als op gas, diesel of benzine rijden. Dergelijke types moeten vaak opladen en de rijders zijn dus relatief veel kwijt aan die transacties.
Elektrische rijders, waaronder eigenaren van sportieve Tesla's en fiscaal aantrekkelijke hybrides, roeren zich dus op internetfora. Zij stellen dat op straat opladen te duur is en wisselen tips uit om alsnog betaalbaar aan stroom te komen. Zoals elektrische rijder Erik op de website van The New Motion schrijft: 'In dat geval toch maar het verlengsnoer uitrollen en het kantelraam van het kantoor open klappen…'
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
- HenryAmpera
- Harde kern
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
- km-stand: 220230
- Lifetime: 27
- Auto: anders
- Locatie: Deventer
Re: Financieel Dagblad
Volgens mij bedoeld hij dit artikel: (weet niet of de link zo werkt)Poul schreef:Link? Copie artikel?shumway schreef:Paginagroot verhaal in FD vandaag over laadpalen en laadstations
Graag.
Groeten,
Poul
Stroom 'tanken' bij het woonwinkelwarenhuis
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.