Financieel Dagblad

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shumway
Harde kern
Berichten: 921
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Financieel Dagblad

Bericht door shumway »

Paginagroot verhaal in FD vandaag over laadpalen en laadstations
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Financieel Dagblad

Bericht door Poul »

shumway schreef:Paginagroot verhaal in FD vandaag over laadpalen en laadstations
Link? Copie artikel?

Graag.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Financieel Dagblad

Bericht door HenryAmpera »

Op de site zag ik wel dit staan:

Elektrisch rijden niet altijd voordeliger
Jeroen Koot # Vandaag, 06:00Update: vandaag, 09:02

Hoeveel kost een elektrisch ritje van Breda naar Amsterdam? Weinig, zeggen fabrikanten van elektrische auto's en wijzen daarvoor naar de lage stroomprijzen. Wie zijn wagen thuis aan het stopcontact hangt is inderdaad niet veel kwijt. Een elektrische auto gebruikt ongeveer 0,2 kilowattuur (kWh) per kilometer. Dat betekent dat 100 km autorijden, bijvoorbeeld de afstand Breda-Amsterdam, twintig kWh kost en bij de huidige consumentenprijzen is dat €4,40 aan stroom. Dat valt mee, diezelfde rit kost met een benzineauto twee tot drie keer zoveel, afhankelijk van het verbruik van het type.

Maar wie zijn auto bij een openbaar laadpunt oplaadt is veel meer kwijt. Zo rekent snellaadstation Fastned tot €0,83 voor een kilowattuur stroom en daarmee kost dezelfde rit ineens €16,60. De prijzen zijn lager de prijzen voor vaak gebruik maakt van de Fastned-laadpalen, maar wie er af en toe oplaadt is met een auto op benzine of diesel goedkoper uit.

Daarnaast hanteren sommige partijen, zoals de ANWB en The New Motion, een starttarief per keer dat iemand zijn auto aansluit. The New Motion rekent €0,35, terwijl bij de ANWB het starttarief €2 is. Dat is vooral ongunstig voor wagens met een kleine accu, zoals plug-in hybrides die zowel elektrisch als op gas, diesel of benzine rijden. Dergelijke types moeten vaak opladen en de rijders zijn dus relatief veel kwijt aan die transacties.

Elektrische rijders, waaronder eigenaren van sportieve Tesla's en fiscaal aantrekkelijke hybrides, roeren zich dus op internetfora. Zij stellen dat op straat opladen te duur is en wisselen tips uit om alsnog betaalbaar aan stroom te komen. Zoals elektrische rijder Erik op de website van The New Motion schrijft: 'In dat geval toch maar het verlengsnoer uitrollen en het kantelraam van het kantoor open klappen…'
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Financieel Dagblad

Bericht door HenryAmpera »

Poul schreef:
shumway schreef:Paginagroot verhaal in FD vandaag over laadpalen en laadstations
Link? Copie artikel?

Graag.

Groeten,
Poul
Volgens mij bedoeld hij dit artikel: (weet niet of de link zo werkt)
Stroom 'tanken' bij het woonwinkelwarenhuis
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Plaats reactie