Trajectcontrole

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Trajectcontrole

Bericht door Alex »

Afbeelding

Na 600 werkdagen in de afgelopen vijf jaar boetevrij over de A10-West te hebben gereden moet ik er toch aan geloven. Met een minimale overschrijding wel te verstaan, die ik alleen had kunnen voorkomen door méér op mijn snelheidsmeter dan op het verkeer te letten.

En nu moet ik mij natuurlijk schuldig voelen, of gewoon balen. Het is natuurlijk zonde van het geld. Maar eigenlijk baal ik er niet zo van, net zoals van het betalen van die exorbitante bedragen aan parkeerbelasting in Amsterdam. Want daar eten we thuis al meer dan tien jaar goed van. Eerlijk is eerlijk.

Maar waarom was die trajectcontrole ook al weer ingesteld? Precies, voor een voortreffelijk milieu. Toch mooi dat ik daar na 600 werkdagen eindelijk een geldelijke bijdrage aan mag leveren. Want laten we eerlijk zijn, met de aanschaf van mijn elektrische Chevrolet Volt heb ik al heel veel geld gekregen, ook voor dat voortreffelijke milieu. Is het dan niet rechtvaardig dat ik daar nu dan wat van terug mag gegeven? Alleen is het voor de Koos Spee's wel een beetje sneu, dat mijn elektrische kilometers (bijna twee keer de aarde rond) meer bijdragen aan het voortreffelijke milieu dan deze ene bekeuring.

En weet je waar ik wel van baal: dat ik niet door Patrick Vermeulen van de verkeerspolitie Midden-Nederland (mijn eigen Midden-Nederland nog wel!) op de bon ben geslingerd in het bijzijn van alle kijkers van het wekelijkse uurtje leedvermaak dat Wegmisbruikers heet.

Deze column verscheen eerder deze week op mijn website http://www.dutchtrafficconsult.nl
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Trajectcontrole

Bericht door japio »

@Alex, alles voor een beter millieu :mrgreen: maar wat is nu eigenlijk het verschil in uitstoot tussen 80 en 100km? Een filevrije vrachtwagenbaan (buiten de stad om) was zo te zien VEEL effectiever geweest, maar dat levert geen geld op. Een systeem wat 2% van de passanten op de bon slingert is vele malen interessanter.

Afbeelding

http://www.kennislink.nl/publicaties/fi ... n-ongezond
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Bepu
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Het verschil in uitstoot tussen 80 en 100 is veel kleiner dan het negatieve effect van de file vorming op die punten. Sterkte nog, een rustig verkeersbeeld bij 100 is beter dan een onrustig verkeersbeeld bij 80, omdat de meeste uitstoot in het accelereren zit.

Het instellen van een 80km traject is dan ook met name een politieke beslissing. Bewoners klagen. RWS heeft steun van Amsterdam nodig voor een ego project als Praktijkproef Amsterdam. Dus doen ze maar wat water bij de wijn.
gl640
Harde kern
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Bericht door gl640 »

80 is toch ook een stuk stiller dan 100

en wie zegt dat bij 80 er meer file is! 80 ook zonder file is nog altijd beter dan 100 zonder file.

van mij mogen ze overal 80 invoeren op deze stedelijke ringen.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
NeufegliseThierry
Harde kern
km-stand: 195
Auto: Ampera-e

Bericht door NeufegliseThierry »

Uit ervaring durf ik gerust te stellen dat op sommige 80 km trajecten de snelheid (en controle daarvan) tot files leidt. Goed voorbeeld is het stuk A12 richting Den Haag. Daar waar A12 en A4 samen komen gaat het gruwelijk mis omdat iedereen krampachtig aan de 80 probeert te voldoen en men moet invoegen (veel van links naar rechts en andersom).

Doordat men te benauwd is om bij het ritsen gas bij te geven trapt men op de rem om een plekje voor het opschuiven van een baan te vinden. Met filevorming tot gevolg.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

Bij de trajectcontrole krijg je een aaneengesloten rij op de rechterbaan waardoor een uit of invoeger zonder veel moeite een file veroorzaakt. Ik heb er een bloedhekel aan dat al het verkeer krampachtig gelijk op gaat zoals Thierry ook aangeeft.
Alex
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Alex »

Bij 85 km/u heeft een weg wel de hoogste afwikkelingscapaciteit. Bij hogere snelheden gooit de grotere volgafstand roet in het eten en bij lagere snelheden de snelheid.

Zie onderstaand figuur uit elk Verkeerskunde-boek:
Afbeelding
Kijk vooral naar het plaatje rechts, volume (auto's per uur) uitgezet tegen de snelheid. Het nulpunt is logisch: Als alle auto's stilstaan, kom je niet verder. Tot Qcrit neemt het volume toe als de snelheid toeneemt. Qcrit ligt rond de 85 km/u. Boven de 85 km/u gaat de noodzakelijke volgafstand een grotere rol spelen, die neemt exponentieel toe.

In geval van filevorming klap je van de bovenzijde van de lijn naar de onderzijde. Het volume hoeft niet af te nemen, maar de snelheid keldert.

Tot zover verkeerskunde. Het In de bijdragen hiervoor wordt een beschrijving gegeven van hoe wij ons gedragen bij trajectcontrole. Tja, en om € 37 te betalen voor 2 sec. rijtijdwinst.....
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

Het ontbreekt mij aan cijfers dus ik kan geen oordeel vellen of de totale doorstroming ook werkelijk hoger uitvalt. Als de onderlinge afstand korter is wordt de rem sneller gebruikt, de files op de A10 beginnen tegenwoordig dan ook op de rechterbaan ipv links.
Bepu
Stamgast
km-stand: 0
Auto: Bolt
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Naast de theoretische beschouwing van Alex, speelt ook gedrag een grote rol. In een traject controle zone zijn er meer mensen die inhouden, omdat ze te bang zijn om een boete te krijgen. Met name in de situatie waar je tegen het verzadigingspunt aan zit, speelt dat. Mensen hebben dan nog de ruimte om even wat harder te gaan en daarvan te schrikken.

De effecten van dat "even" inhouden werkt sterk door in de achter op komende stroom. Je krijgt dan "file golven".

Geluidsoverlast is ook een vaag begrip. Meeste geluid komt van vrachtverkeer. Auto's en banden worden steeds stiller.

Verkeersmaatregelen in Nederland zijn voor een groot deel een uitvloeisel van politiek gemotiveerde keuzes. Niets mis mee, maar soms worden eenzijdige onderzoeksmethoden gebruikt om een keuze te rechtvaardigen.
Alex
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Alex »

Bepu schreef:Geluidsoverlast is ook een vaag begrip. Meeste geluid komt van vrachtverkeer. Auto's en banden worden steeds stiller.
In 2020 vallen er in Nederland meer doden door verkeerslawaai dan door verkeersongevallen. http://www.bndestem.nl/algemeen/special ... -1.4873099
Forum Sponsor, Buurauto
Plaats reactie