Op vrijdag de 13e mijn Ampera opgehaald

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
mdebest
Newbie
km-stand: 800
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Op vrijdag de 13e mijn Ampera opgehaald

Bericht door mdebest »

Dag allemaal,

Mijn naam is Marc en ik heb vandaag, 13 november 2015 mijn gebruikte Ampera opgehaald in Purmerend. Het is een antraciet grijs model uit juni 2013 met als optie het veiligheidspakket met lane departure warning e.d. De auto heeft 47.000 km gereden en ziet er keurig uit.

De auto is weliswaar met een volle benzinetank afgeleverd maar met een lege accu. Bij aankomt op mijn werk in de parkeergarage een regulier stopcontact opgezocht en daar de auto twee uurtjes aan opgeladen op 10A. Dat leverde mij 19 kilometer accu-actieradius op, 2 kilometer tekort om geheel zonder brandstofverbruik thuis te komen, maar toch een leuke score. Bij thuiskomst de auto opgeladen en hij geeft nu, nu hij volledig is opgeladen, een actieradius aan van 53 km. Dat valt mij nogal tegen, maar ik heb op diverse draadjes op dit forum al gelezen dat dit ook sterk afhankelijk is van het historisch rijgedrag van mijn voorganger. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

De voornaamste reden voor mij om een Ampera aan te schaffen was de 0% bijtelling en de mogelijkheid elektrisch te rijden door hem zowel thuis als op het werk op te laden. Ik heb mijn Volkswagen Up ingeruild en ben zeer tevreden met het toegevoegde comfort. Het is natuurlijk geheel niet eerlijk de twee auto's te vergelijken.

Volgende week wordt mijn stoppenkast uitgebreid met een aantal extra groepen en kan ik de Ratio lader gaan aansluiten. Tot die tijd even via een regulier stopcontact met behulp van de mobiele lader stroom trekken.

Er zijn een aantal zaken aan de auto die nog niet optimaal zijn:
1. Ik heb condens geconstateerd in het linker deel van het rechter achterlicht, gemeld aan de dealer en dit wordt onder de Bovag garantie vervangen.
2. Ik had zeer veel moeite mijn telefoon via Bluetooth te koppelen (Xperia Z5 compact). Via de menuoptie voor het koppelen van een handsfree toestel bleef ik de melding krijgen dat er een probleem met de autorisatie was. Uiteindelijk de andere optie maar geprobeerd (Sim?, tweede optie in menuutje). Ik kreeg toen een bizar lange autorisatiecode, maar daarmee koppelde het toestel wel correct. Sindsdien meldt hij zich netjes aan zodra de auto op stoom komt.
3. DAB+, al veel over geschreven op het forum. Ik heb een DAB+ module en soms doet ie het en soms niet. Ik heb de thread gevonden waarin diverse suggesties gedaan worden, dus die ga ik deze week maar eens uitproberen.
4. Het hangmatje in de achterbak blijft een aanfluiting. Ik heb inmiddels een Amerikaanse site gevonden alwaar ze wel een normale hoedenplank verkopen. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.
5. Zoeken in de adressenlijst van de telefoon is nogal omslachtig. Ik heb tot nu toe alleen de lijst gevonden die onderverdeeld is in een aantal groepen letters, maar ik zou graag gewoon op naam willen zoeken door een zoekterm in te voeren. Wellicht nog niet goed gezocht.
6. Wat ik tot nu toe heb gelezen doet mij vermoeden dat ik niet een nieuwe bestemming kan invoeren middels spraakcommando's. Dat is jammer.

Al met al ben ik zeker niet ontevreden na één dag. Ik hoop een hoop zuinige kilometers met de auto te kunnen maken. De laadpassen van New Motion en ANWB zijn enkele dagen geleden al besteld, dus ik hoop dat die ook snel binnen komen zodat ik ook op openbare laadpunten kan gaan tappen.

Alle forumleden die hebben bijgedragen wil ik in elk geval via deze weg al hartelijk bedanken. Ik heb in de dagen voorafgaand aan de aflevering van de auto mij heerlijk kunnen inlezen en kwam derhalve goed beslagen ten ijs.
Antaciet grijze Ampera, bj. 2013. Navigatie, LDWS
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Re: Op vrijdag de 13e mijn Ampera opgehaald

Bericht door Poul »

Welkom op dit forum en bedankt voor je uitvoerige intro.
Een paar reacties op jouw vragen en constateringen:
3. Niet overal is de ontvangst even goed en dan valt hij weg.
4. Gebruik de zoekfunctie in dit forum en zoek op hoedenplank. Er is ook hier al het een en ander over gemeld.
5. Zo'n zoekfunctie is er volgens mij inderdaad niet. Als jij hem wel vindt, houd ik mij aanbevolen.
6. Bestemmingen via spraakcommando's invoeren kan wel, maar moet je wel helemaal inprogrammeren. Dat werkt dan wel handig voor regelmatig gebruikte bestemmingen.

Geniet van je aanwinst en als je ontdekkingen doet die bij ons nog onbekend zijn, horen we graag van je.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
HenryAmpera
Harde kern
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders

Bericht door HenryAmpera »

Welkom Marc,

Actieradius is inderdaad van veel zaken afhankelijk.
Wat ie aangeeft is in feite maar een gok, gebaseerd op de voorgaande ritten.
Vwb de hoedenplank, er is/was een forumlid bezig met een groupbuy, maar weet niet wat daar nu de status van is.
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
gl640
Harde kern
km-stand: 24000
Lifetime: 25

Bericht door gl640 »

0 % bij telling? je hebt hem zelf 2e hands gekocht?

je durft wel een ampera/volt te kopen op vrijdag de 13e........ is dat vragen om dubbel zoveel problemen? :P
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Riconl
Harde kern
km-stand: 237600
Lifetime: 20
Auto: Volt

Bericht door Riconl »

Zal wel voor eigen bedrijf zijn.
NeufegliseThierry
Harde kern
km-stand: 195

Bericht door NeufegliseThierry »

gl640 schreef:0 % bij telling? je hebt hem zelf 2e hands gekocht?
Laat het vraagteken maar weg ;-) Als een Ampera/Volt voor 31-12-2013 voor 't eerst in Nederland op kenteken gezet is, dan heb je 60 maanden 0% bijtelling, die verhuist gewoon met de auto mee naar een nieuwe bestuurder. In dit geval dus tot juli 2018, nog zo'n 2,5 jaar dus.

Veel plezier ermee, de meeste kinderziektes zullen wel uit jouw exemplaar gehaald zijn alhoewel het condens in de achterlichten iets is dat eigenlijk vaak direct al de kop opsteekt. Maar misschien maalde de vorige eigenaar er niet echt om.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
mdebest
Newbie
km-stand: 800

Bericht door mdebest »

Ik heb de Ampera inderdaad zakelijk gekocht. Ik ben ZZP-er en heb de auto op de balans staan. Ik heb geen zin in een kilometeradminsitratie, dus dan ontkom je niet aan de bijtelling. Op deze manier hoef ik me daar in elk geval to juni 2018 niet druk om te maken.

De DAB+ radio lijkt zich overigens exact zo te gedragen als elders op het forum is aangegeven. Daar is prima mee te leven.

Inmiddels winterbanden laten monetern en deze zaterdag opgehaald in Amersfoort (64 km). Ik kwam tot 57 km op de nagenoeg volle accu. Gisteren is ook eindelijk de laadpas binnen gekomen van de ANWB, dus maandag maar eens proberen of publiekelijk laden gaat werken. Zowiezo spannend of ik bij mijn nieuwe opdracht kan laden; naar ik begreep is het laadpunt alleen voor bezoekers. We zullen zien.
Antaciet grijze Ampera, bj. 2013. Navigatie, LDWS
HenryAmpera
Harde kern
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders

Bericht door HenryAmpera »

NeufegliseThierry schreef:Maar misschien maalde de vorige eigenaar er niet echt om.
:? Ik heb er eerlijk gezegd ook nog nooit naar gekeken.... :silent:
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
gl640
Harde kern
km-stand: 24000
Lifetime: 25

Bericht door gl640 »

NeufegliseThierry schreef:
gl640 schreef:0 % bij telling? je hebt hem zelf 2e hands gekocht?
Laat het vraagteken maar weg ;-) Als een Ampera/Volt voor 31-12-2013 voor 't eerst in Nederland op kenteken gezet is, dan heb je 60 maanden 0% bijtelling, die verhuist gewoon met de auto mee naar een nieuwe bestuurder. In dit geval dus tot juli 2018, nog zo'n 2,5 jaar dus.

Veel plezier ermee, de meeste kinderziektes zullen wel uit jouw exemplaar gehaald zijn alhoewel het condens in de achterlichten iets is dat eigenlijk vaak direct al de kop opsteekt. Maar misschien maalde de vorige eigenaar er niet echt om.
ok nu snap ik waarom mijn auto nog zoveel waarde heeft!
als deze auto nu van mij word gekocht kan die ( als hij zakelijk is ) er nog 2,5jaar 0% meerijden!
mm geld dat nog tot 31dec? met andere woorden als iemand de auto van mij koopt jan 2016 dan geld het niet meer voor hem/haar? of toch letterlijk zoals je zegt elke eigenaar ook in 2016 die mijn 2012 volt zou kopen heeft deze 0% bijtelling?
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

gl640 schreef: mm geld dat nog tot 31dec? met andere woorden als iemand de auto van mij koopt jan 2016 dan geld het niet meer voor hem/haar? of toch letterlijk zoals je zegt elke eigenaar ook in 2016 die mijn 2012 volt zou kopen heeft deze 0% bijtelling?
Wil je hem dan kwijt? Dan hoop ik niet voor je dat de potentiële koper al jouw posts op dit forum gaat teruglezen. Hij komt dan nogal wat mankementen van jouw auto tegen ... :think: :shh:

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Plaats reactie