Vragen van een beginnende Volt rijder

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Mart
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 23:16
km-stand: 64000
Lifetime: 1
Auto: Ampera-e
Locatie: Nijmegen

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Bericht door Mart »

De stekker die bijgeleverd is. Dat is een 10-12 amp. Wordt ie vuil dan wordt het snel minder door overgangsweerstand. Er moeten problemen mee zijn. Advies; schoon spuiten met contactspray en goed laten drogen!! Beide delen. Regelmatig bijhouden als een surrogaat oplossing. Het middel is brandbaar!! Pas als het droog is kan de stekker weer gebruikt worden. Maar eigenlijk moet de constructie anders. Je moet een soort druk-klik systeem hebben. De polen worden dan stevig op elkaar gedrukt. Dit is een schuif systeem zonder druk op de polen. Gevolg overgangs weerstand met een vermogen P = I kwadraat x R. bij b.v. 1 ohm een vermogen van ca 49 watt. En dat is een stevige soldeerbout. Dus smelt de boel.Gr. mart
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Bericht door japio »

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar volgens mij bedoel je de J1772 verbinding. Er is een batch met slechte stekkers geweest, maar overall geeft deze verbinding geen problemen. Voor jouw gemoedsrust; het ontwerpvermogen ligt fiks hoger dan de 3300Watt waarvoor wij hem gebruiken ;) en GM geeft 8 jaar garantie op het elektrische (HV) deel, ze rept met geen woord over onderhoud met contactspray, ik laat deze spuitbus dan ook in de kast staan.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Bericht door HenryAmpera »

Mart schreef:De stroom die opgenomen wordt is afhankelijk van de spanning. 230 volt is normaal. Ik laad laat. (instellen op 6:00 u einde laadtijd) Net voor ik ga trek ik de stekker eruit en is de accu nog warm van het laden. Gevolg 63.8 km bij circa 0°C als je 90-100km rijd. Snel laden bij Litium-Ion lijkt me niet goed. Dan moet er eerst een ander type komen. Lucht/lithium? De accu's moeten ervoor ontworpen zijn. Zie ontwikkelingen Tesla.
Laadkaartje heb ik nog niet. Ik laad thuis met een normaal garage stopcontact die 16 A is af gezekerd. Ik heb ook 3 x 400 Volt maar dat heb ik niet nodig. Ik ga het eens meten en vooral ook, wat gaat erin in Kwh en wat komt eruit. Ik schat dat er zo'n 5-6 Amp loopt gedurende 5 uur en 25 minuten. Dat is c.a. 12,1 Kwh. Ik krijg 10,4 kWh terug. Dan stopt het elektrisch rijden en start de benzine motor.
Ik houd jullie op de hoogte hoe de werkelijk parameters zijn. En dus ook de laadverliezen.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn aankoop.

Gr. Mart
Uitgesteld laden (klaar voor vertrek) scheelt inderdaad, deed ik in het begin ook niet, al doende leert men. :D
Ik heb verder wel een "strategie" v.w.b. het rijden (switchen elektrisch/benzine) aangezien ik per dag 124 km rijdt, zonder tussentijds te laden.
Met de standaard 220 V thuislader duurt het inderdaad zo'n 5 uur en een beetje, dan laad ie met 10 Ampere.(Dat kan ik met mijn meter ook aflezen.
Ik haal met mijn MY2012 overigens "maar 9,7 kWh uit de accu.
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Bericht door Ivo »

Mart schreef:De stekker die bijgeleverd is. Dat is een 10-12 amp. Wordt ie vuil dan wordt het snel minder door overgangsweerstand. Er moeten problemen mee zijn. Advies; schoon spuiten met contactspray en goed laten drogen!! Beide delen. Regelmatig bijhouden als een surrogaat oplossing. Het middel is brandbaar!! Pas als het droog is kan de stekker weer gebruikt worden. Maar eigenlijk moet de constructie anders. Je moet een soort druk-klik systeem hebben. De polen worden dan stevig op elkaar gedrukt. Dit is een schuif systeem zonder druk op de polen. Gevolg overgangs weerstand met een vermogen P = I kwadraat x R. bij b.v. 1 ohm een vermogen van ca 49 watt. En dat is een stevige soldeerbout. Dus smelt de boel.Gr. mart
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

16A is volgens de standaard. Maar, en, want; wat Japio zegt.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Bericht door gl640 »

HenryAmpera schreef:Ik haal met mijn MY2012 overigens "maar 9,7 kWh uit de accu.
hoor dit meer en ik ook dus mogelijk is het een software instelling.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Plaats reactie