Welke EV na de Ampera/Volt
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Onder echt winterse condities mag je blij zijn met 160, in de koude weken van begin 2013 donderde hier op het forum de range in elkaar tot 30km.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Ik denk dat je het procentuele verschil in range tussen zomer en winter wat betreft de Volt/Ampera niet 1 op 1 op de situatie van een moderne vol-elektrische auto mag leggen, vandaar mijn opmerking. Zelfs bij de min temperaturen kom ik in de praktijk op 60% of meer van de theoretische actieradius. Dat lijkt mij een redelijker vergelijkingsmaatstaf (Leaf en Bolt) dan de huidige Ampera/Volt met de Bolt/Ampera-E.
Maar: 't blijft koffiedik kijken.
Ander vergelijk: de Bolt moet toch een 60 kWh accu krijgen? Ik rij zelfs bij de koude temperaturen dus rond de 6 km met 1 kWh. Dan zou je zeggen dat dus ook in de winter met zeg 80% effectief te gebruiken ruimte van die 60 kWh capaciteit je ruim-ruim boven de 200 km moet kunnen uitkomen. Interessant....misschien leggen ze de lat wel expres laag om zodoende aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Of ik ben een zuinige rijder
Maar: 't blijft koffiedik kijken.
Ander vergelijk: de Bolt moet toch een 60 kWh accu krijgen? Ik rij zelfs bij de koude temperaturen dus rond de 6 km met 1 kWh. Dan zou je zeggen dat dus ook in de winter met zeg 80% effectief te gebruiken ruimte van die 60 kWh capaciteit je ruim-ruim boven de 200 km moet kunnen uitkomen. Interessant....misschien leggen ze de lat wel expres laag om zodoende aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Of ik ben een zuinige rijder
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- gl640
- Harde kern
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
of net zoals bij de volt gaan ze als een pas geboren baby om en gebruiken ze een lager SOC dan 80%
want ik dacht ook al... 60kwh? dan moet je toch 360 km moeten kunnen afleggen. ( 80% en ~130watt per km )

want ik dacht ook al... 60kwh? dan moet je toch 360 km moeten kunnen afleggen. ( 80% en ~130watt per km )
warm aangekleed en allen stoelverwarming haalde ik nog 80km op 1 laderjapio schreef:Onder echt winterse condities mag je blij zijn met 160, in de koude weken van begin 2013 donderde hier op het forum de range in elkaar tot 30km.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Reed jij begin 2013 niet op B only?gl640 schreef:warm aangekleed en allen stoelverwarming haalde ik nog 80km op 1 lader
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Nu niet gl640's schrijfvaardigheid belachelijk maken he 
Toegegeven: vermakelijke uitspraak die gewoon wachtte om ingekopt te worden
Toegegeven: vermakelijke uitspraak die gewoon wachtte om ingekopt te worden
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- gl640
- Harde kern
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
geen dank
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- Morgoth
- Harde kern
- Berichten: 799
- Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
- km-stand: 186000
- Lifetime: 49
- Auto: Ampera
- Locatie: Eschebrügge (D)
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Zo dan. De nieuwe Ampera is afgeleverd. Hier staat ie naast mijn oude witte. Kenteken van 31-12-2015 

Wat ik niet verwacht had is dat hij toch wel wat veranderingen heeft ondergaan. Zo is nu het laadklepje niet meer elektrisch te openen maar werkt het net als de tankklep. Gewoon op drukken en hij gaat open. Prima, een simpele en doeltreffende oplossing. Het knopje om de klep te openen zit nog wel op de sleutel. Das dan wel weer jammer.
Verder is het infotainmentsysteem compleet anders. Veel moderner. Werkt nu met pictogrammen. De muziek is via bluetooth te streamen en je ziet de platenhoes in het scherm als je Spotify gebruikt. Verder kun je nu meerdere telefoons automatisch laten aanmelden. Je kunt zelfs de volgorde van aanmelding aangeven. Dit is perfect. Mijn Iphone 6S werd onmiddellijk gezien en zonder problemen verbonden.
Op het scherm achter het stuur zie je de kW's die je tijdens het rijden verbruikt, de verkeersborden die hij heeft gezien, de afstand tot je voorligger in seconden en je hoort een piep als je de richtingaanwijzer vergeet bij het wisselen van rijstrook. Ook piept hij als je voorligger op de rem gaat staan en de verschilsnelheid plotseling groot wordt. Jammer dat dit niet aan de CC is gekoppeld.
De camera is van betere kwaliteit; je ziet nu dat het gras groen is.
Er zitten wat minder knoppen op de middenconsole. Meer wordt nu geregeld via het aanraakscherm. Verder zitten er wat knopjes op andere plaatsen. De knop voor de rijmodi is gebleven waar hij zat en ook de werking ervan is helaas gelijk gebleven. Ik schakel tijdens een rit heel vaak tussen "Normaal" en "Standby". Ik had deze twee keuzes graag op het stuur gezien. Helaas dus niet het geval.
In de kofferbak zit er geen handgreep meer aan de vloerplaat maar een gat waar je je vingers door kunt steken. Kleine objecten liggen straks dus bij de accu. Het afdeknetje is gebleven.
Ik ben helaas vergeten om een afdekking voor het gat tussen beide achterbankleuningen te bestellen. Hier maar even zelf iets knutselen. Die flodderzak was ook niet zo fraai. Ik zag ooit ergens een plaatje van een Ampera (of Volt) achterbank met een middenarmleuning. Daar maar eens naar op zoek.
Ik heb met de witte Ampera 160.000 kilometer gereden. Volgens de boordcomputer een lifetime van 5,0
. Dat krijg je met een zware rechter voet en heel veel snelwegkilometers (ook in Duitsland).
De bak is ooit vervangen maar verder heb ik er weinig problemen mee gehad. Ik hoop ook met deze weer 3 jaar zonder al te veel problemen rond te tuffen.
Wat met trouwens opviel is dat de witte totaal geen steenslag vertoonde. Dat hadden al mijn vorige auto's wel. De lak moet dus van goede kwaliteit zijn.

Wat ik niet verwacht had is dat hij toch wel wat veranderingen heeft ondergaan. Zo is nu het laadklepje niet meer elektrisch te openen maar werkt het net als de tankklep. Gewoon op drukken en hij gaat open. Prima, een simpele en doeltreffende oplossing. Het knopje om de klep te openen zit nog wel op de sleutel. Das dan wel weer jammer.
Verder is het infotainmentsysteem compleet anders. Veel moderner. Werkt nu met pictogrammen. De muziek is via bluetooth te streamen en je ziet de platenhoes in het scherm als je Spotify gebruikt. Verder kun je nu meerdere telefoons automatisch laten aanmelden. Je kunt zelfs de volgorde van aanmelding aangeven. Dit is perfect. Mijn Iphone 6S werd onmiddellijk gezien en zonder problemen verbonden.
Op het scherm achter het stuur zie je de kW's die je tijdens het rijden verbruikt, de verkeersborden die hij heeft gezien, de afstand tot je voorligger in seconden en je hoort een piep als je de richtingaanwijzer vergeet bij het wisselen van rijstrook. Ook piept hij als je voorligger op de rem gaat staan en de verschilsnelheid plotseling groot wordt. Jammer dat dit niet aan de CC is gekoppeld.
De camera is van betere kwaliteit; je ziet nu dat het gras groen is.
Er zitten wat minder knoppen op de middenconsole. Meer wordt nu geregeld via het aanraakscherm. Verder zitten er wat knopjes op andere plaatsen. De knop voor de rijmodi is gebleven waar hij zat en ook de werking ervan is helaas gelijk gebleven. Ik schakel tijdens een rit heel vaak tussen "Normaal" en "Standby". Ik had deze twee keuzes graag op het stuur gezien. Helaas dus niet het geval.
In de kofferbak zit er geen handgreep meer aan de vloerplaat maar een gat waar je je vingers door kunt steken. Kleine objecten liggen straks dus bij de accu. Het afdeknetje is gebleven.
Ik ben helaas vergeten om een afdekking voor het gat tussen beide achterbankleuningen te bestellen. Hier maar even zelf iets knutselen. Die flodderzak was ook niet zo fraai. Ik zag ooit ergens een plaatje van een Ampera (of Volt) achterbank met een middenarmleuning. Daar maar eens naar op zoek.
Ik heb met de witte Ampera 160.000 kilometer gereden. Volgens de boordcomputer een lifetime van 5,0
De bak is ooit vervangen maar verder heb ik er weinig problemen mee gehad. Ik hoop ook met deze weer 3 jaar zonder al te veel problemen rond te tuffen.
Wat met trouwens opviel is dat de witte totaal geen steenslag vertoonde. Dat hadden al mijn vorige auto's wel. De lak moet dus van goede kwaliteit zijn.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
- Viper666
- Bekende
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 27 feb 2016, 14:06
- km-stand: 44500
- Lifetime: 19
- Auto: Ampera
- Locatie: Meeuwen (België)
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Succes ermee. Blijft een mooie wagen.
Raar dat ze de software niet kunnen upgraden in de oude modellen.
Raar dat ze de software niet kunnen upgraden in de oude modellen.
Opel Ampera 03/2014, Sovereign Silver Cosmo, Pilot LED
Charging with Pod Point Solo S7
Charging with Pod Point Solo S7
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Een update is wat anders dan een upgrade. Daar zal iets in de hardware voor moeten worden aangepast.Viper666 schreef:Raar dat ze de software niet kunnen upgraden in de oude modellen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Viper666
- Bekende
- Berichten: 71
- Lid geworden op: za 27 feb 2016, 14:06
- km-stand: 44500
- Lifetime: 19
- Auto: Ampera
- Locatie: Meeuwen (België)
Re: Welke EV na de Ampera/Volt
Infotainment en schermupdates kunnen via firmware update normaal gezien makkelijk uitgevoerd worden toch?
GM steekt er geen tijd en geld meer in.
GM steekt er geen tijd en geld meer in.
Opel Ampera 03/2014, Sovereign Silver Cosmo, Pilot LED
Charging with Pod Point Solo S7
Charging with Pod Point Solo S7