Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de bergen

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
hajobakker

Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de bergen

Bericht door hajobakker »

Kan hier met thuislader 's ochtend starten met een volle accu, het is best een fijn gevoel om de berglucht niet te verzieken.

Vandaag een bergwandeling gedaan, 40 (accu) km verderop. Hierna was dus nog 18 (accu) km over. De terugrit is 90% bergaf en ik parkeer de auto op het vakantieadres met 18 (accu) km over voor een totale rit van 68 echte km's. :lol: :lol: :lol:

Het regenereren van energie is bizar, bergaf zie ik meer accu-km's beschikbaar dan ik aan km's heb gereden. Dat kan de aderlating van de heenweg goedmaken, het blijft jammer als je moet tanken.
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Bericht door HenryAmpera »

Ja, had ik ook op vakantie in de Eifel.
Had op een gegeven moment nog maar 2 km over, maar laatste deel van de rit was bergafwaarts.
Ik heb zo nog ruim 10 km "cadeau" gekregen. :D
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Bericht door Poul »

Kan bizar uitpakken. Ik eindigde een keer met 15 kilometer meer 'in de accu' dan ik was gestart, terwijl ik 30 km op electriciteit had gereden.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Bericht door Morgoth »

Je kunt dat ook manipuleren. Berg op op benzine en bergaf elektrisch. Dan gaat ie doortellen. Ik had op een gegeven moment bij elektrisch actieradius 159km staan.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Bericht door NeufegliseThierry »

Als we met z'n allen maar begrijpen dat er niets zoiets is als 'spontane energieopwekking' dan redden we het wel ;-)

Als je benzine verstookt om naar boven te komen snap ik wel waar de energie in de accu vandaan komt wanneer je naar beneden rijdt :-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Bericht door Morgoth »

Nee man. De accu gaat echt niet voller dan vol zitten. Alleen rijd je bergafwaards zonder energie te verbruiken. Dus gaat je actieradius omhoog omdat de auto kilometers meet t.o.v. De verstookte kilowatts.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Bericht door NeufegliseThierry »

LOL: ik refereer aan de wet van behoud van energie:
1) je stopt een hoop energie in de auto door hem omhoog de berg op te stoppen (hier: kost benzineverbruik of uiteraard elektra uit de accu)
2) je laat de auto naar beneden rollen, dan vangt die -in het geval van een Ampera/Volt- weer energie op.

Per saldo wek je dus geen energie op, maar vang je wel een groot deel terug. En dat is dan het voordeel t.o.v. een conventionele benzine gestookte auto.

Als we maar met elkaar snappen dat je niet -per saldo- energie op kunt wekken door op en neer door de bergen te rijden, dat was het punt wat ik wilde maken ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Plaats reactie