Hoe happig is de leasemaatschappij

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats reactie
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Hoe happig is de leasemaatschappij

Bericht door Alex »

Vandaag vertrouwde een directielid van een van de grootste leasemaatschappijen me bij het bewonderen van mijn Chevrolet Volt toe, dat ze helemaal niet zo happig zijn op elektrische auto's. Ze adverteren er braaf mee op de radio, maar kunnen heel lastig de restwaarde na vier/vijf jaar inschatten. Ondertussen testen ze als een gek, de kennis in kwestie mag komende week in een Fiskar Karkma de blits maken.

Voor zelfstandig ondernemers die de auto met KIA, MIA en VAMIL aanschaffen speelt dit natuurlijk veel minder. Het belastingvoordeel is gigantisch, alleen een extreem lage restwaarde soepeert dat helemaal op.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Michael
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: Hoe happig is de leasemaatschappij

Bericht door Michael »

Dat ligt helemaal aan het uiterlijk van de auto Alex, elke elektrische auto behoud een hogere restwaarde omdat het een vreselijk unieke manier van rijden is en als je het goed doet nooit meer hoeft te tanken, dat laatste zal voor verschrikkelijk veel mensen interessant zijn. Het gaat pas mis als de prijzen zakken of dat er grote mankementen naar voren komen ( rem, batterij etc )

Stel dat GM besluit om opnieuw te stoppen met de elektrische auto ( zoals in 1998 volgens mij met de EV1 ) dan word je auto uiteindelijk alleen maar meer waard ;) ..
Unit106
Moderator
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

Michael schreef:Dat ligt helemaal aan het uiterlijk van de auto Alex, elke elektrische auto behoud een hogere restwaarde omdat het een vreselijk unieke manier van rijden is en als je het goed doet nooit meer hoeft te tanken, dat laatste zal voor verschrikkelijk veel mensen interessant zijn. Het gaat pas mis als de prijzen zakken of dat er grote mankementen naar voren komen ( rem, batterij etc )
Ben ik niet met jou eens! Als de auto's uit de lease komen dan worden deze te koop aangeboden aan de particuliere markt. Welke particulier gaat nou 30.000 uitgeven voor een tweedehands Ampera van 4 jaar oud? Voor dat geld kan een particulier een gloed nieuwe auto kopen met de nieuwste technologie!

De afgelopen jaren zijn enorm veel Priussen geleased. Dankzij de 14% een interessante auto voor de zakelijke berijder. Alle ex-lease Priussen zoeken nu een nieuwe particuliere berijder. Deze zijn moeilijk te vinden omdat de Prius gewoon een te dure auto is voor de gemiddelde particulier. De accu heeft ook nog een negatieve reputatie, deze zou weleens kapot kunnen gaan. Om die reden heeft er de afgelopen maanden een campagne gedraaid waarin werd aangegeven dat de accu van een Prius levenslang mee zou gaan.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Michael
Stamgast

Bericht door Michael »

van 2009 tot 2011 zijn er geloof ik een kleine 25.000 priussen verkocht. Ik vind het dan niet heel erg raar dat de lease bedrijven niet meer van de priussen afkomen omdat het aanbod vele malen groter is dan de vraag, en ja, dan zakt de prijs.
Marco
Stamgast
km-stand: 78000
Lifetime: 44
Auto: Ampera

Bericht door Marco »

Ze (ING Carlease) wilde voor mijn prius2 van 3jaar oud en 75.000km op de teller nog bijna 15K hebben, vond ik redelijk veel. De helft afschrijven in 3jr.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
Bepu
Stamgast
Contacteer:

Bericht door Bepu »

De accu is inderdaad iets waar geen ervaring mee is opgedaan. Gevolg: allerlei wilde verhalen.

Ik ken iemand met een Prius, en die heeft ondertussen 450K op de teller staan. Nooit meer problemen gehad dan de standaard onderhoudszaken. Zelf had ik een Prius die ik met 150K op de teller heb ingeleverd. Nooit een probleem gehad.

Als je de ampera rijdt en gebruik maakt van MIA/VAMIL, moet je hem 5 jaar blijven rijden, anders moet je een deel van de voordelen weer verrekenen. Voor mij kost de Ampera netto ongeveer 11.000 €. Geen bijtelling, wegenbelasting en lagere verbruikskosten. Ook al is hij na 5 jaar niets meer waard, dan zijn de kosten per jaar erg laag.

Baterij pack is een risico. Garantie max 160.000 km. Dat rij ik in 2,5 jaar. Maar stel ik moet het laten vervangen na 3 jaar, dan krijg ik de BTW terug en kan de kosten aftrekken. Dus ook dat van uit zakelijk oogpunt te overzien.
Plaats reactie