Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Ik heb op dit moment een zakelijk Lolo (van TNM) kastje thuis voor het laden van mijn Outlander PHEV; dat heeft (vvt) 3 jaar uitstekend gewerkt. Om wat duistere redenen heeft TNM besloten (ze zeggen 'instructie van ons aller belastingdienst') dat de BTW van mijn zakelijke laadpunt, waar stroom van mijn zakelijke zonnepanelen ingaat, niet meer verrekend kan worden. Het lijkt erop dat TNM eenzijdig besluit dat er een soort van 'marge stroom' uit mijn zakelijke laadpaal/zonnepanelen komt. Waarschijnlijk in veel privé situaties wel correct; bij mij echt niet; kunnen ze bij TNM natuurlijk ook niet weten. Ik heb van andere PHEV eigenaren al gehoord dat ze soms onaangenaam verrast worden doordat ook andere (kennelijk zakelijke) laadpunten plotseling stroom zonder verrekenbare BTW leveren (scheelt toch even 21%). Het verschil zie je pas achteraf.
Enfin; om van dat 'gedoe' af te zijn schaf ik (weer zakelijk) een 'stomme' laadkast aan. Ik denk dat de huidige Ampera net als de Outlander PHEV een mode 3 en type 1 stekker ( J1772) aan de autozijde heeft. Krijgt de Ampera E dat ook? Ik kan het nergens vinden, wel hoeveel km of kWh per 30 minuten je kunt laden maar niet hoe. Voor de 50 kWh DC is het wel duidelijk (CCS), ik kan voor het 'normale' laadgebeuren niets vinden. Ik hoop dat de 'E' ook J1772 met mode 3 krijgt; dan kan ik nu vast mijn Lolo omruilen voor een simpel aan/uit kastje met interne (MID) kWh meting.
Misschien moet ik straks zelfs helemaal overstappen naar een zakelijke aansluiting? Leuker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst.
Enfin; om van dat 'gedoe' af te zijn schaf ik (weer zakelijk) een 'stomme' laadkast aan. Ik denk dat de huidige Ampera net als de Outlander PHEV een mode 3 en type 1 stekker ( J1772) aan de autozijde heeft. Krijgt de Ampera E dat ook? Ik kan het nergens vinden, wel hoeveel km of kWh per 30 minuten je kunt laden maar niet hoe. Voor de 50 kWh DC is het wel duidelijk (CCS), ik kan voor het 'normale' laadgebeuren niets vinden. Ik hoop dat de 'E' ook J1772 met mode 3 krijgt; dan kan ik nu vast mijn Lolo omruilen voor een simpel aan/uit kastje met interne (MID) kWh meting.
Misschien moet ik straks zelfs helemaal overstappen naar een zakelijke aansluiting? Leuker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Gevonden bij onze grootste vriend Google. https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
Laatst gewijzigd door Alex op ma 09 jan 2017, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Ook gevonden met die grote vriend: 
Oftewel type 1.
Verwarring alom (bij mij). Aan de paalkant is het in NL altijd type 2 (Mennekes). Zit er bij de auto verschil tussen USA en EU uitvoering? (denk helaas voor mij van wel: dus nieuwe laadkabels nodig strakjes...). Heb inmiddels gezien dat je van CCS ook een US en EU 'smaak' hebt.
Dit illustreert een mooi probleem van Google: wat kan je geloven? Die plaatjes zijn allemaal wel OK, maar zit het ook zo op de 'E'; 'mijn' jpgtje laat (voor de USA) wat anders zien.

Oftewel type 1.
Verwarring alom (bij mij). Aan de paalkant is het in NL altijd type 2 (Mennekes). Zit er bij de auto verschil tussen USA en EU uitvoering? (denk helaas voor mij van wel: dus nieuwe laadkabels nodig strakjes...). Heb inmiddels gezien dat je van CCS ook een US en EU 'smaak' hebt.
Dit illustreert een mooi probleem van Google: wat kan je geloven? Die plaatjes zijn allemaal wel OK, maar zit het ook zo op de 'E'; 'mijn' jpgtje laat (voor de USA) wat anders zien.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Dit is een van de problemen, als fabrikanten vier jaar doen over de tijd tussen eerste onthulling en daadwerkelijk leveren. Er worden verwachtingen gewekt, waarvan je maar moet afwachten of ze worden waargemaakt. Dat zag je bij de Ampera, V60 PiH, Outlander PHEV en nu weer bij de Model 3 en Ampera E.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Gewoon op dit forum een duidelijke foto;Alex schreef:Gevonden bij onze grootste vriend Google.
http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php ... 189#p36346
Die vast voor wat verwarring zorgt

Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Hee, grappig; da's inderdaad een type 2. Past ook beter bij EU CCS realiseerde ik mij later. Het is toch zo fijn dat alles zo ontzettend goed gestandaardiseerd is...
Bij de PHEV heb je twee hele aparte aansluitingen; ik begrijp nu pas dat CCS een soort van hybride is, je gebruikt kennelijk altijd de data contacten en afhankelijk van het vermogen de grote of kleine primaire contacten.
Ik denk dat ik maar een laadkastje met type 2 aansluiting koop en een apart laadsnoer; kan je altijd weer omwisselen.
Bij de PHEV heb je twee hele aparte aansluitingen; ik begrijp nu pas dat CCS een soort van hybride is, je gebruikt kennelijk altijd de data contacten en afhankelijk van het vermogen de grote of kleine primaire contacten.
Ik denk dat ik maar een laadkastje met type 2 aansluiting koop en een apart laadsnoer; kan je altijd weer omwisselen.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Stel de vergoeding van TNM op nihil en plaats een (MID keur)meter voor de Lolo, daarmee kun je de verbruikte kWh's aan jezelf vergoeden (levert zelfs nog een paar procent extra op ook omdat het spanningsverlies wordt vergoed)
In 2020 krijg je een volgende uitdaging als de salderingsregeling wordt versoberd want het tarief voor teruglevering zal aanmerkelijk lager zijn dan het verbruikstarief.
In 2020 krijg je een volgende uitdaging als de salderingsregeling wordt versoberd want het tarief voor teruglevering zal aanmerkelijk lager zijn dan het verbruikstarief.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
-
arneb
- Vaste klant
- Berichten: 212
- Lid geworden op: vr 07 dec 2012, 12:51
- km-stand: 95000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Dit is toch juist een voorbeeld van goede standaardisering?
De Bolt EV heeft een Type 1 CCS (USA standaard) en de Ampera-E heeft een Type 2 CCS (EU standaard). Lijkt me niets verwarrends aan. Type 2 heeft in de USA (en diverse andere markten) geen nut omdat ze er immers geen 3-fase net hebben.
Wanneer een EV met CCS is uitgerust moet de fabrikant overigens altijd conform de lokale standaard de auto met type 1 of type 2 leveren, omdat anders de snellaadstekker niet aangesloten kan worden (inderdaad een soort hybride stekker). Zie: https://ev-database.nl/informatie/oplad ... _stekkers2
De Bolt EV heeft een Type 1 CCS (USA standaard) en de Ampera-E heeft een Type 2 CCS (EU standaard). Lijkt me niets verwarrends aan. Type 2 heeft in de USA (en diverse andere markten) geen nut omdat ze er immers geen 3-fase net hebben.
Wanneer een EV met CCS is uitgerust moet de fabrikant overigens altijd conform de lokale standaard de auto met type 1 of type 2 leveren, omdat anders de snellaadstekker niet aangesloten kan worden (inderdaad een soort hybride stekker). Zie: https://ev-database.nl/informatie/oplad ... _stekkers2
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Aardig plan en het overwegen waard. Het stoort dan alleen nogal dat ik TNM moet blijven betalen voor een dienst die niets toevoegt. Ze zullen dan maandelijks facturen van 0 euro gaan versturen en verrekenen. Ik moet daar nog voor investeren ook. Er gloort ook licht aan de horizon met een andere oplossing: wordt vervolgt.japio schreef:Stel de vergoeding van TNM op nihil en plaats een (MID keur)meter voor de Lolo, daarmee kun je de verbruikte kWh's aan jezelf vergoeden (levert zelfs nog een paar procent extra op ook omdat het spanningsverlies wordt vergoed)
In 2020 krijg je een volgende uitdaging als de salderingsregeling wordt versoberd want het tarief voor teruglevering zal aanmerkelijk lager zijn dan het verbruikstarief.
Die salderingsregeling is nog niet versoberd toch? Gaan ze wel nieuw beleid over maken maar de strijd is nog niet gestreden. Een eigen Powerwall is daarvoor misschien wel de oplossing.
Laatst gewijzigd door sigmasailor op ma 09 jan 2017, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Krijgt de Ampera E J1772 (gedoe i.v.m. BTW aftrek) ?
Tsja, je hebt nog gelijk ook!arneb schreef:Dit is toch juist een voorbeeld van goede standaardisering?
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.