Laadkabel voor de Opel Ampera E
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Laadkabel voor de Opel Ampera E
Volgens het foldertje wordt de E geleverd met een mode 2 type 2 kabel. Volgens mij is dat het standaard doosje met gewone (Schuko) stekker die overal in past; laden beperkt tot iets van 10A (2 kW). Is ongeschikt voor openbaar laden. Daar heb je mode 3 (en ook type 2) voor nodig.
De E heeft volgens de verkoop info een 7,2 (32A bij 230V) kW lader maar een enkele fase. Thuis (maar ook de meeste openbare) laadpunten leveren maar 16A (3,6 kW) of 3 fasen en dan 11kW (levert helaas niets extra's op voor de E). Een enkele lader levert 22 kW of de volle 32A per fase (die lust de lader in de E wel). Ik overweeg voor thuis (Lolo op eigen groep afgezekerd op 16A) een 16A kabel te kopen (laat ik hangen) en een 32A kabel te kopen voor in de auto.
Vragen:
Andere ideeen?
Toch maar direct 2 x 32A?
Heeft het zin (iets duurder) tegelijk een 3 fase kabel te kopen (toekomstbestendigheid)?
Werkt een 3-fase kabel ook op de E met een 1-fase lader?
De E heeft volgens de verkoop info een 7,2 (32A bij 230V) kW lader maar een enkele fase. Thuis (maar ook de meeste openbare) laadpunten leveren maar 16A (3,6 kW) of 3 fasen en dan 11kW (levert helaas niets extra's op voor de E). Een enkele lader levert 22 kW of de volle 32A per fase (die lust de lader in de E wel). Ik overweeg voor thuis (Lolo op eigen groep afgezekerd op 16A) een 16A kabel te kopen (laat ik hangen) en een 32A kabel te kopen voor in de auto.
Vragen:
Andere ideeen?
Toch maar direct 2 x 32A?
Heeft het zin (iets duurder) tegelijk een 3 fase kabel te kopen (toekomstbestendigheid)?
Werkt een 3-fase kabel ook op de E met een 1-fase lader?
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Waarom zou je een kabel kopen voor onderweg? Wordt die NIET meegeleverd? Bij de Ampera-E die ik heb gereden, zat een publieke laadkabel
Verder; wat is je huisaansluiting? 3x 25A? Dan heb je nog niets aan een 32 A 1 fase lader thuis, denk ik.
Mijn advies; thuis lekker met 16A 1 fase laden, publiek ook. Verder af en toe aan de DC snellader bij bijv. Fastned.
3 fase AC kabel heeft geen enkele zin volgens mij, omdat de Ampera-e maar 1 fase AC laadt.
(DC thuis is nog heel ver weg, denk ik. Of heb je zonnepanelen?)
Verder; wat is je huisaansluiting? 3x 25A? Dan heb je nog niets aan een 32 A 1 fase lader thuis, denk ik.
Mijn advies; thuis lekker met 16A 1 fase laden, publiek ook. Verder af en toe aan de DC snellader bij bijv. Fastned.
3 fase AC kabel heeft geen enkele zin volgens mij, omdat de Ampera-e maar 1 fase AC laadt.
(DC thuis is nog heel ver weg, denk ik. Of heb je zonnepanelen?)
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Ik ben echt bang dat de E zonder mode 3 laadkabel geleverd gaat worden (vraag staat uit). In de folder staat alleen de mode 2 genoemd. Kennelijk was de importeur zo vriendelijk om er in de demo wel eentje bij te doen.
Ik heb thuis inderdaad 3x25A met een (16A) Lolo (nu voor de Outlander op 13A in gebruik). Dat laat ik zo. Omdat een 3-fase kabel maar een paar tientjes duurder is dan 1-fase (stekkers zijn gelijk) overweeg ik om die aan te schaffen. Ik weet alleen niet zeker of dat problemen gaat geven. Denk zelf van niet omdat tijdens het koppelen bij aanvang van de laadcyclus 'gekeken' wordt hoe een en ander gekoppeld is.
Ik heb thuis inderdaad 3x25A met een (16A) Lolo (nu voor de Outlander op 13A in gebruik). Dat laat ik zo. Omdat een 3-fase kabel maar een paar tientjes duurder is dan 1-fase (stekkers zijn gelijk) overweeg ik om die aan te schaffen. Ik weet alleen niet zeker of dat problemen gaat geven. Denk zelf van niet omdat tijdens het koppelen bij aanvang van de laadcyclus 'gekeken' wordt hoe een en ander gekoppeld is.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
OK, dan zou ik 3 fase kabel kopen. Kan nooit voor problemen zorgen mijn inziens.
Verder zat er (off-topic) geen "dubbele bodem" in de kofferbak van de Ampera die ik had. In de gele introductie auto wel. Hoe zit dat nu? Juist handig om daar onderin je kabels op te bergen, vandaar mijn vraag.
Verder zat er (off-topic) geen "dubbele bodem" in de kofferbak van de Ampera die ik had. In de gele introductie auto wel. Hoe zit dat nu? Juist handig om daar onderin je kabels op te bergen, vandaar mijn vraag.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Ben ook benieuwd. Omdat ik mijn openbare kabel regelmatig (Outlander) gebruikt ligt die altijd achter de voorstoel voor het grijpen.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Je kunt nog een paar keer adem halen voordat de auto wordt geleverd. 
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
-
rob313
- Vaste klant
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di 23 mei 2017, 22:10
- km-stand: 2400
- Lifetime: 0
- Auto: -
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Volgens mijn dealer krijgen we geen dubbele bodem in de kofferbak, mij viel op dat hij zo diep was.sigmasailor schreef:Ben ook benieuwd. Omdat ik mijn openbare kabel regelmatig (Outlander) gebruikt ligt die altijd achter de voorstoel voor het grijpen.
Misschien als optie in de toekomst te leveren via alibaba
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen
- volt-NL
- Stamgast
- Berichten: 332
- Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
- km-stand: 20000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Eindhoven
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Ik heb het afgelopen week bij de dealer nagevraagd, een kabel voor het laden bij publieke palen wordt meegeleverd.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Mooi! Dat scheelt dan weer (staat zo niet in folder). Ik wacht al een tijdje op antwoord op dezelfde vraag van mijn eigen dealer.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Laadkabel voor de Opel Ampera E
Online folder is aangepast. Je krijgt er een mode 2 en mode 3 kabel bij.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.