Oriënteren op een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door NeufegliseThierry »

Niet onbelangrijk: wat de auto verbruikt is niet wat je erin stopt aan elektriciteit. Hierover zijn andere berichten te vinden, er is al snel sprake van (ik meen, heb het niet meer zo paraat) 10 a 20% laadverlies.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Morgoth »

Nee. Maar in feite ben je dat wel kwijt aan de auto dus moet je dat er wel bij op tellen.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door NeufegliseThierry »

Ja en het blijft apart: ik heb dezelfde wandlader die ik eerst voor de Ampera gebruikte daarna voor de Leaf en Evalia gebruikt en daar zit een aparte groep + digitale kWh teller op. Bij de Nissans kom ik uit op een veel lager verlies dan bij de Ampera. Blijf dat maf vinden maar het zal dan wel ergens in warmteontwikkeling in het laadsysteem van de Ampera zitten en/of hogere weerstand in de accu want anders valt het niet te verklaren (immers: de wet van behoud van energie moet blijven gelden ;-) )
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Morgoth »

Ja, is raar. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier hoe de auto een hoge gelijkspanning maakt van 230V wisselspanning. Welke spanning heeft Nissan in zijn hoofdaccu?
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door NeufegliseThierry »

Morgoth schreef:Ja, is raar. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier hoe de auto een hoge gelijkspanning maakt van 230V wisselspanning. Welke spanning heeft Nissan in zijn hoofdaccu?
380.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Morgoth »

Dat is geen groot verschil met de Ampera. Dat zou het verlies niet kunnen verklaren.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
tofelec
Stamgast
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
km-stand: 100027
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door tofelec »

op de mijne(een 2012)heb ik 371 volts gezien,op een 2014 heb ik 392 volts gezien :idea: is dat de 1,5 kw/h verschil tussen beide modellen?ik heb deze gevonden over de inboard charger:http://media3.ev-tv.me/ChevyVoltLearCha ... ations.pdf
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door japio »

Het laadverlies heeft niets met de spanning van de HV batterij van doen.
Een prima link @Tovelec, minimaal 8% verlies voor de lader zelf, door het kleine formaat van de lader is er een geforceerde vloeistofkoeling nodig (lees pomp) en zo af en toe springt de airco bij om de warmte nog verder af te voeren.
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=1597&p=37311
Over de levensduur van de Ampera (200k km) kosten de keuzes van GM mij een slordige €500,--
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Arnie82
Bekende
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 17:26
km-stand: 102000
Lifetime: 23
Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Arnie82 »

Dit topic kan aangepast worden... De oriënterende fase is voorbij en er is een Ampera aangeschaft!

http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=3326
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Alex »

Voor zij die zich oriënteren op een Volt of Ampera, AutoVisie heeft er een stukje over geschreven in de rubriek Koopwijzer:

https://www.autovisie.nl/koopwijzer/koo ... el-ampera/

Stukje geeft een goed beeld van de auto. Daar voeg ik mijn ervaringen aan toe:
* De range van 40 tot 80 klopt echt;
* Na 9 jaar zagen de Volt-wielen er niet meer uit en heb ik ze laten stralen en poedercoaten;
* Qua binnenruimte legt de auto het wel af tegen moderne en veel kleinere auto's.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Plaats reactie