Praktijk energieverbruik Ampera-e
- e-head
- Vaste klant
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
- km-stand: 20703
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Amersfoort
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Misschien moeten we cijfers corrigeren, zoals voor de afmeting van de verschillende auto's?
De aerdynamische weerstand is toch frontaaloppervlak X weerstandscoefficient?
Even aannemend dat die coefficient vergelijkbaar is, is er best verschil tussen de afmetingen.
Als ik hoogte X breedte neem van de drie auto's die hier worden genoemd, dan is dat (in m2):
Ampera: 2,59 ; Leaf: 2,74 ; Ampera-e: 2,81m2
Bij gelijke weerstandscoefficient, moet dan het laatstvermelde verbruik van de Ampera-e van 15kWh/100km, vergeleken worden met 13,4 voor de oude Ampera en 14,6 voor de Leaf .....
Natuurlijk is dit maar een benadering en spelen er in werkelijkheid veel meer factoren mee, maar toch: zo iesje minder appels-met-peren ?
De aerdynamische weerstand is toch frontaaloppervlak X weerstandscoefficient?
Even aannemend dat die coefficient vergelijkbaar is, is er best verschil tussen de afmetingen.
Als ik hoogte X breedte neem van de drie auto's die hier worden genoemd, dan is dat (in m2):
Ampera: 2,59 ; Leaf: 2,74 ; Ampera-e: 2,81m2
Bij gelijke weerstandscoefficient, moet dan het laatstvermelde verbruik van de Ampera-e van 15kWh/100km, vergeleken worden met 13,4 voor de oude Ampera en 14,6 voor de Leaf .....
Natuurlijk is dit maar een benadering en spelen er in werkelijkheid veel meer factoren mee, maar toch: zo iesje minder appels-met-peren ?
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
My thoughts: je bent er nu zelf appels en peren van aan het maken. Want: de gemiddelde gebruiker interesseert het frontaal oppervlak geen biet maar de omvang van de auto, specifiek de gebruiksruimte. Dan wordt het verschil tussen Ampera-E en Leaf alleen nog maar groter in het voordeel van de laatste.e-head schreef:Misschien moeten we cijfers corrigeren, zoals voor de afmeting van de verschillende auto's?
De aerdynamische weerstand is toch frontaaloppervlak X weerstandscoefficient?
Ampera: 2,59 ; Leaf: 2,74 ; Ampera-e: 2,81m2
Bij gelijke weerstandscoefficient, moet dan het laatstvermelde verbruik van de Ampera-e van 15kWh/100km, vergeleken worden met 13,4 voor de oude Ampera en 14,6 voor de Leaf ....
Maar: ook dat is logisch te verklaren want ze lopen bij GM qua techniek gewoon achter op andere fabrikanten, Nissan is echt een stuk verder met de ZE technologie dan GM. aaar ja, lopen ze in the good old USA eigenlijk niet altijd achter qua techniek (OK, Tesla uitgezonderd dan)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Tja, om nu te zeggen dat GM achter loopt met EV vind ik weer wat ver gaan.
De EV-1 en Volt en nu ook Bolt zijn in mijn beleving toch echt wel "spelveranderaars".
Volgens mij is het meer een Opel (en nu PSA) zaakje wat onze beleving kleurt.
De EV-1 en Volt en nu ook Bolt zijn in mijn beleving toch echt wel "spelveranderaars".
Volgens mij is het meer een Opel (en nu PSA) zaakje wat onze beleving kleurt.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Ik begrijp wat je bedoelt maar als Nissan een volledig elektrische auto op de markt brengt in 2011 en GM met de Volt datzelfde jaar niet verder komt dan een plugin hybride, tsja, wat moet ik daar dan van vinden?Ivo schreef:Tja, om nu te zeggen dat GM achter loopt met EV vind ik weer wat ver gaan.
De EV-1 en Volt en nu ook Bolt zijn in mijn beleving toch echt wel "spelveranderaars".
Volgens mij is het meer een Opel (en nu PSA) zaakje wat onze beleving kleurt.
En niet vergeten: dan brengen ze 'm op de markt maar met een 'paar' kinderziektes (ik dacht, laat ik het vriendelijk houden
Dus spelveranderaar, vooruit, daar ga ik in mee, maar dat is niet hetzelfde als "moderne & tegelijk kwalitatief hoogstaande techniek" leveren. En dat is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn reactie.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- FrankS1966
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:55
- km-stand: 33000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Helmond
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Met de terugkopende temperaturen loopt mijn verbruik toch fors op. Zit nu ruim boven de 20 kWh / 100km
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Sorry, maat hier doe je GM echt tekort. Ik verbaas mij elke keer weer over de geavanceerde powertrain van de Volt (het soepel overschakelen, automatisch inschakelen bij lage temperaturen, diverse onderhoudsmodi etc.), die je met een echte range extender echt tekort doet als 'range extender'. Een volledig elektrische auto is veel gemakkelijker om te maken.NeufegliseThierry schreef:Ik begrijp wat je bedoelt maar als Nissan een volledig elektrische auto op de markt brengt in 2011 en GM met de Volt datzelfde jaar niet verder komt dan een plugin hybride, tsja, wat moet ik daar dan van vinden?
De auto wordt op z'n Amerikaans gemaakt, dat is het grootste probleem,
Maar moeten we nr weer meer ON TOPIC?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Hangt van je rijstijl af of dat veel is. De Ampera en Volt zijn destijds verkocht met een elektrisch rijbereik van 40-80 km. Dat is tussen 12,5 en 25 kWh/100 km.FrankS1966 schreef:Met de terugkopende temperaturen loopt mijn verbruik toch fors op. Zit nu ruim boven de 20 kWh / 100km
Ik krijg binnenkort een Ampera e te leen. Kan ik eens vergelijken.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- FrankS1966
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:55
- km-stand: 33000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Helmond
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Ik trek niet overdreven snel op, houd me aan de maximumsnelheid en rijd altijd in "L". Wel veel snelwegkilometers, dat helpt niet.
- Anko
- Stamgast
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
- km-stand: 10500
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Montfoort
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
En op de snelweg dan ook 120 of 130 km/h waar toegestaan? Geen waarde oordeel hoor, maar dan lijkt me dat resultaat helemaal niet verkeerd.FrankS1966 schreef:..., houd me aan de maximumsnelheid ... Wel veel snelwegkilometers
- FrankS1966
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:55
- km-stand: 33000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Helmond
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Ja, ik rijd 120/130 waar het mag. En eerlijk gezegd heb ik er soms een guilty pleasure in om BMW/Audi-rijders die op mijn bumper rijden vlak voordat je van 100 naar 130 mag een kleine demonstratie te geven van de acceleratie van de E... 