Afgelopen dinsdag:
Rondje Amersfoort => Leidschendam => Arnhem => Amersfoort.
Totaal 250km, vooral snelweg, met wat file en aantal stukken 120-130 kmh. Op winterbanden en temperatuur ruim onder 10 grd C. Stoelverwarming 2 personen aan en zo nu en dan het stuur wat opgewarmd. Interieur op automatisch, 21-22 grd.
Onderweg nergens geladen.
Bij thuiskomst nog ruim 50km geschatte actieradius.
Mooi dagje zonder enige range-anxiety!
Voor mij is de Amp-e zo een uitstekende keuze! Natuurlijk komen er de komende jaren meer merken die dat ook kunnen.
Hoop dat langzaamaan steeds meer mensen daarvan zullen kunnen genieten ... .
Praktijk energieverbruik Ampera-e
- FrankS1966
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:55
- km-stand: 33000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Helmond
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Een onderzoek van het Zwitserse TV-programma "A bon entendeur" naar de actieradius van de Leaf, Zoe en Ampera-e geeft (voor hun) schokkende resultaten. Ze hebben 124 km gereden en kwamen op een berekende actieradius van 304 km voor de Opel. De Nissan haalt 144 km op een lading en een Zoe op 232. Dat men schrikt van het verschil met de NEDC norm (respectievelijk 520, 250 en 400 km voor de Opel, Nissan en Renault) is begrijpelijk, maar geen nieuws. Wel dat er hoog van de toren wordt geblazen door dit programma (in samenwerking met Europese consumenten-organisaties), op basis van een zeer beperkte test. 124 km is helemaal niets en weliswaar heeft men een mix van stad- en snelweg gemaakt, het zegt niets over de gevoeligheid voor terrein-kenmerken en vooral buitentemperatuur.
https://www.autoblog.nl/nieuws/europese ... -ev-104435
https://www.autoblog.nl/nieuws/europese ... -ev-104435
- e-head
- Vaste klant
- Berichten: 156
- Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
- km-stand: 20703
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Amersfoort
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Wat wél grappig is, is dat alle drie de merken in hún test dus precies 58% van de "marketing"-actieradius hebben gehaald.
Dat pleit voor de uniformiteit van zowel de NEDC test
als van de manier waarop de Zwitsers hún test hebben uitgevoerd
Verder helemaal met je eens, FrankS1966, dat op 124 km testafstand je geen enkele conclusie mag trekken; zie maar aan alle bovenstaande posts hoe erg je werkelijke range afhangt van omstandigheden en karakter van de berijder !
Zouden die Zwitsers misschien met alle drie de auto's berg-op zijn gereden, om de brandstof-autolobby te plezieren met de matige uitslag?
Dat pleit voor de uniformiteit van zowel de NEDC test
Verder helemaal met je eens, FrankS1966, dat op 124 km testafstand je geen enkele conclusie mag trekken; zie maar aan alle bovenstaande posts hoe erg je werkelijke range afhangt van omstandigheden en karakter van de berijder !
Zouden die Zwitsers misschien met alle drie de auto's berg-op zijn gereden, om de brandstof-autolobby te plezieren met de matige uitslag?
- Tomv65
- Newbie
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 26 aug 2017, 14:44
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Vandaag was het best koud (2 gr) en bij mij geeft 'ie nu aan 283km op een zojuist volgeladen accu.
Iemands anders nog getallen?
T
Iemands anders nog getallen?
T
Nu Opel Ampera-e 2017
; ex Toyota Prius Plugin 2013
, ex Honda Insight 2009 
-
sarion
- Bekende
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
- km-stand: 10000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Ja, de mijne geeft ongeveer 290 km aan, en dat lijkt ook realistisch. Nadat ik 210 km ermee had gereden, bijna uitsluitend snelweg, had ik nog 75 km over. Maar de temperatuur van de accu en de benodigde verwarming tijdens de rit zorgen voor een stuk lagere range dan een week geleden, toen het nog wat warmer was!
- FrankS1966
- Bekende
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:55
- km-stand: 33000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Helmond
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
De mijne geeft 285 km aan. Lijkt dus meer afhankelijk te zijn van de temperatuur dan van rijgedrag.