Tot nu toe (tsjonge, ik heb hem al 3 weken) heb ik steeds in alle winterse comfort rond gereden: kachel op 22 á 24 graden, A/C aan, etc. Ben ook van plan dat te blijven doen, en waarom zou ik ook niet? Zeker zolang het bereik meer dan voldoende is ..... Maar goed, dat vertaalt zich natuurlijk terug in een niet al te geweldige efficiency. Ik kwam tot nu toe steeds uit op zo'n 4 km / kWh of een heel klein beetje beter.
Maar natuurlijk ben ik wel benieuwd wat ik onder gustiger omstandigheden kan verwachten. Vanmorgen om 6 uur en een beetje was het al een graad of 12. Daarom wel een minuut of 10 voorverwarmd om van de condens af te komen, maar verder de kachel en de A/C maar eens uitgelaten (wel de blazer vol aan en ondanks de vochtige lucht bleven de ramen goed schoon).
Nu, 45 km 'later' (voornamelijk A2 tussen Utrecht en Amsterdam, CC op 106 km.h), is het resterende EV bereik gedaald (uh, ik bedoel gestegen) van 226 naar 231 km.

De SOC is nu 76%. Bij vertrek was dat, ivm afdaal reserve, 87% (althans, voordat het voorverwarmen begon). Verbruikt 11% * 60 kWh = 6.6 kWh. De energie monitor in de auto geeft 7.2 kWh aan. een afrondingsverschil van 1% bij de SOC kan dat al verklaren. Uitgaande van die hogere 7.2 kWh komt de efficientie dan op 6.25 km / kWh.
Zoals gezegd, dit is inclusief iets verlies aan lading tijdens het voorverwarmen. Want mijn lader is begrensd op 25 ampere (ongeveer 5.7 kWh), terwijl de kachel wel iets meer trekt. Volgens de DIC (gereset bij vertrek, dus ná het voorverwarmen) was het verbruik 15.7 kWh / 100 km, dus zo'n 6.4 km / kWh. Bovenstaande allemaal op C-label winterbanden.
Heeft iemand enig idee hoe de 'verbruikte energie' in de energie monitor wordt bepaald? Ik vermoed eigenlijk dat het puur gekeken is naar hoeveel stroom de batterij uitgaat minus hoeveel er terug is gaat (je ziet de waarde bij regeneratief remmen terug lopen). Maar wat ik me afvraag is wat het effect van voorverwarmen is op de 'verbruikte energie' waarde. Ik vermoed dat het deel dat uit het stopcontact komt buiten beschouwing wordt gelaten, maar het deel dat uit de batterij komt wel mee genomen wordt. Dat zou het verschil tussen de berekende efficientie van de energie monitor versus de efficientie getoond door de DIC wel zo'n beetje verklaren.
En ja, het is heel erg jammer dat er geen 'gewone' warmtepomp is geinstalleerd (je kunt het maar beter voor zijn

)