Ferry34 schreef:Ik moet wel zeggen...als ik klaar ben met mn dienst dan hang ik m meteen aan de lader op de zaak, 16 ampere 3 fase.
Echter, mn auto staat dan nog aan en dan laadt hij eigenlijk niks.
Laden tot hij vol is duurt rustig 12 uur.
Vraagje over deze lader en gewone laadpalen onderweg:
De ampera kan dus alleen 1 fase laden en is daardoor niet zo snel.
Ik weet niks van stroom, dus misschien een domme vraag: heeft het zin om een snellere lader te installeren met meer amperes?
Wat is de maximum snelheid met laden met zo'n standaard laadkabel en wat voor laadkast/specs heb ik daarvoor nodig?
Ja, dat heeft zin. Je kunt een 7.2 kW lader installeren (1 fase * 32 amp), dan gaat het laden bijna twee keer zo snel. Bijvoorbeeld 
https://www.laadpaal24.nl/LS24-Laadpaal ... F-Mennekes of 
https://www.laadkabeldiscounter.nl/ev-l ... gKDdPD_BwE. Een 22 kW lader (3 fasen * 32 amp) heeft weer geen toegevoegde waarde over een 7.2 kW lader, tenzij jullie in de toekomst ook nog andere E auto's krijgen. Meer dan 32 amp op één fase zal de Ampera overigens ook niet pakken.
Van leeg naar vol op een 7.2 kW lader zou zo'n 9 uur moeten duren. Op een 3.6 kW lader bijna het dubbele. Nu zal je accu niet altijd leeg zijn als je terug komt o de zaak. Dus die 12 uur is helemaal niet zo vreemd.
Om een snellere lader te kunnen installeren ben je vooral afhankelijk van een vrij groep die op minimaal 32 ampere is afgezekerd. Je net aansluiting moet dat wel ondersteunen. Bij veel woonhuizen (zoals de mijne) gaat dat niet lukken, maar bij veel bedrijven, met name wanneer er technische ruimten zijn, zou dat geen probleem moeten zijn.
De laadkabel die standaard is meegeleverd met de Ampera E is als ik me niet vergis geschikt voor 32 ampere. Als dat niet zo is, dan wordt dat door de lader herkend, en wordt de laadstroom nog steeds beperkt tot 16 ampere.
Wanneer je terug komt is de auto wsl op temperatuur. De kachel hoeft dan iet vol aan de bak. Maar bij voorverwarmen van een koude auto pakt de kachel meer dan je lader kan leveren. De accu loopt dan dus iets leeg, ook met de kabel aangesloten. Bij een 7.2 kW lader geldt dat wellicht nog steeds, maar in ieder geval in mindere mate.