Gistermiddag voor het eerst mijn auto gewassen. Laatste onderdeel van de wasbeurt betrof de wielen. Oude spons tussen de spaken gestoken en ..... die kwam er bijna schoner weer tussenuit dan dat hij er tussen was gegaan. Geen spoortje van remstof aangetroffen. Zelfs niet bij de voorwielen.
Ben daar wel blij mee. Want dat betekent denk ik dat ik zuinig om ga én met mijn remblokken / -schijven én met mijn energie.
Vraag me overigens wel af er nog een nadeel / risico zit aan het zo weinig gebruiken van de remmen. Denk aan 'nog nat op het moment dat je een keer echt in de ankers moet'.
Autowassen en L-mode
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Autowassen en L-mode
Zoek hier eens op remschijven en roest, hopelijk is er een leermoment voor GM geweest.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
-
Steven
- Newbie
- Berichten: 46
- Lid geworden op: do 07 dec 2017, 10:49
- km-stand: 4075
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Autowassen en L-mode
Ik heb weinig verstand van remmen, maar ik heb nu een aantal keer de normale rem gebruikt en daar heb ik tot heden geen problemen mee gehad. Hij reageert sterk.Anko schreef:Vraag me overigens wel af er nog een nadeel / risico zit aan het zo weinig gebruiken van de remmen. Denk aan 'nog nat op het moment dat je een keer echt in de ankers moet'.
Wel denk ik dat het automatisme van de bestuurder veranderd en dit zou wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben. In een 'normale' auto is je eerste rem-reactie het verplaatsen van je voet, bij de Ampera knijp je hard in de linkerkant van je stuur.
Ik denk dat dit de kans op incidenten een stuk groter maakt dan een rem die misschien nog een beetje 'nat' is.
-
Ferry34
- Vaste klant
- Berichten: 176
- Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
- km-stand: 70000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Autowassen en L-mode
Ik rem al vele jaren met links, dus dat gaat automatisch.
Natte remschijven bedoel je of maagdelijk in "bijna nooit gebruikt"?
Een groot voordeel is dat de remblokken ongekend goed blijven denk ik zo.
Toevallig zag ik een langeduurtest van n Tesla en de monteur zag dat de remschijven bijzonder goed waren en de remblokken slechts 1 keer vervangen.
De Tesla had 257.000 gereden.
Vandaag remde m'n auto voordat ik dat deed.
Een fietser ging voor me langs en dat was geen probleem, maar de auto remde zelf iets bij... grappig.
Natte remschijven bedoel je of maagdelijk in "bijna nooit gebruikt"?
Een groot voordeel is dat de remblokken ongekend goed blijven denk ik zo.
Toevallig zag ik een langeduurtest van n Tesla en de monteur zag dat de remschijven bijzonder goed waren en de remblokken slechts 1 keer vervangen.
De Tesla had 257.000 gereden.
Vandaag remde m'n auto voordat ik dat deed.
Een fietser ging voor me langs en dat was geen probleem, maar de auto remde zelf iets bij... grappig.
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Autowassen en L-mode
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2576. Het loont niet altijd om rustig te rijden.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- Anko
- Stamgast
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
- km-stand: 10500
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Montfoort
Re: Autowassen en L-mode
Ik kwam dit tegen in dat draadje:

Ik ben echt geen rem expert hoor, maar is dat nou echt het gevolg van roest? Het centrale deel (waar dus echt niet mee geremd wordt, ziet er uit als verroest. Het deel waar wel mee geremd wordt ziet er eerder uit als ingesleten.Alsof er hard materiaal tussen de blokken en de schijven heeft gezeten .... Zou het ook kunnen zijn dat, door slecht contact tussen blokken en schijven, alleen maar hier en daar de roest werd weggehaald als er wel geremd werd?

Ik ben echt geen rem expert hoor, maar is dat nou echt het gevolg van roest? Het centrale deel (waar dus echt niet mee geremd wordt, ziet er uit als verroest. Het deel waar wel mee geremd wordt ziet er eerder uit als ingesleten.Alsof er hard materiaal tussen de blokken en de schijven heeft gezeten .... Zou het ook kunnen zijn dat, door slecht contact tussen blokken en schijven, alleen maar hier en daar de roest werd weggehaald als er wel geremd werd?