Geniale uitvinding?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats reactie
Ferry34
Vaste klant
Berichten: 176
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
km-stand: 70000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Geniale uitvinding?

Bericht door Ferry34 »

Ik hoorde het vandaag pas:
in Zweden wordt een stuk snelweg getest waarin een rail ligt waar een elektrische auto zich tijdens het rijden kan opladen, omdat er een arm onderaan de auto contact maakt met deze rail waar spanning op staat.

Net zoals je racebaan van vroeger.

1 van de meest gehoorde argumenten tegen elektrisch rijden is "je kunt niet mee naar vakantieadres rijden in Zuid-Frankrijk"

Stel je nu s voor dat er in route Soleil een baanvak is waardoor je auto tijdens het rijden oplaadt of in ieder geval geen stroom verbruikt.
Dan kan je bij aankomst eventueel weer gewoon laden zoals thuis, maar grote afstanden ook gewoon rijden.

https://www.dutchcowboys.nl/automotive/ ... os-opladen
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Geniale uitvinding?

Bericht door NeufegliseThierry »

Lijkt me een verlate 1 aprilgrap :lol:

Immers: de techniek bestaat al om via inductieladen weggewerkt in het wegdek tijdens het rijden op te laden. Waarom dam amateuristisch met een rails en arm op proberen te laden :roll:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Ferry34
Vaste klant
Berichten: 176
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
km-stand: 70000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Geniale uitvinding?

Bericht door Ferry34 »

Omdat die inductie methode minder energie geeft dan de auto verbruikt.
Je verlengt daarmee wel de actieradius, maar de auto raakt leeg.

Met deze rail methode kan je rijden zonder te laden.
Interessant idee maar moet snel gedaan worden, want over 10 jaar is t niet meer nodig.
Dan is de actieradius en oplaadtijd geen issue meer
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Geniale uitvinding?

Bericht door NeufegliseThierry »

Ferry34 schreef:Omdat die inductie methode minder energie geeft dan de auto verbruikt.
Je verlengt daarmee wel de actieradius, maar de auto raakt leeg.
Ik weet niet hoeveel jij verbruikt, maar het testtraject (inductieladen tijdens rijden) maakt tot 20 KW per uur laden mogelijk (en de techniek ontwikkelt zich nog). Ik zit met mijn I3 (en met mij velen) dik en dik onder de 0,2 KW per kilometer aan verbruik, kan dat dan duizenden kilometers op rij volhouden (met een gangetje van 100 km/h plus) dus dat is het issue niet.

Je moet je gewoon eerder afvragen of de investering in laden in de weg lonend is. Denk b.v. ook eens aan klapbanden van vrachtwagens die vervolgens met hun velg een gleuf in het wegdek trekken. Dan wordt het al snel een dure aangelegenheid.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Ferry34
Vaste klant
Berichten: 176
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
km-stand: 70000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Geniale uitvinding?

Bericht door Ferry34 »

Ik reageerde op de inductie methode onder de snelweg, zoals de Britten wilde doen.
Die levert te weinig power.

De rail levert meer dan genoeg ;)

Oh ik lees weer verkeerd.
Ik las destijds dat de inductie methode niet genoeg stroom zou kunnen leveren om de auto tijdens het rijden ook nog verder op te laden.
Hier lijkt dit wel te kunnen dus.
Laatst gewijzigd door Ferry34 op ma 14 mei 2018, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Geniale uitvinding?

Bericht door japio »

Ferry34 schreef:Interessant idee maar moet snel gedaan worden, want over 10 jaar is t niet meer nodig.
Dan is de actieradius en oplaadtijd geen issue meer
En daarom is het beter om deze ontwikkeling gelijk te stoppen.
Of er moet wereldwijd één toekomstbestendig systeem worden ontwikkeld, of het blijft bij een hobbyproject en andere keuzes zijn er niet.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Plaats reactie