Wat zijn de statistieken na 1 maand Opel Ampera?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera

Re: Wat zijn de statistieken na 1 maand Opel Ampera?

Bericht door franc »

Ik heb dit weekeinde ook wat berekeningen gemaakt. Ik rij één of twee keer in de week lange afstanden (>200km) en daardoor rij ik vrij veel op benzine (helaas). Ik heb de auto nu 2,5 maand en heb nu 11.000 km gereden. De eerste zes weken heb ik iedere nacht thuis geladen, zodat ik altijd met een volle accu begon. Op onze kantoren kan ik niet laden. In die periode reed ik (stroom meegerekend) voor ongeveer 8 ct/km. Dat kostte mij wel ruim 60 euro in de maand aan stroom. Vervolgens hen ik de hele maand mei principieel niet thuis opgeladen. Ik heb toen slechts een paar keer aan een publieke paal kunnen laden. In mei waren mijn kosten bijna 12 ct/km. Dat reed ik met mijn Prius ook, en die was een stuk goedkoper in de lease. Door zelf dagelijks thuis te laden, bespaar ik mijn baas ongeveer 120 euro in de maand aan brandstof, maar vooralsnog weigeren ze om daar iets van te vergoeden.
Ik hang nu toch weer thuis aan de stekker, omdat ik de Ampera elektrisch veel fijner vind rijden, maar dat is puur uit liefhebberij.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

franc schreef:Ik heb dit weekeinde ook wat berekeningen gemaakt. Ik rij één of twee keer in de week lange afstanden (>200km) en daardoor rij ik vrij veel op benzine (helaas). Ik heb de auto nu 2,5 maand en heb nu 11.000 km gereden. De eerste zes weken heb ik iedere nacht thuis geladen, zodat ik altijd met een volle accu begon. Op onze kantoren kan ik niet laden. In die periode reed ik (stroom meegerekend) voor ongeveer 8 ct/km. Dat kostte mij wel ruim 60 euro in de maand aan stroom. Vervolgens hen ik de hele maand mei principieel niet thuis opgeladen. Ik heb toen slechts een paar keer aan een publieke paal kunnen laden. In mei waren mijn kosten bijna 12 ct/km. Dat reed ik met mijn Prius ook, en die was een stuk goedkoper in de lease. Door zelf dagelijks thuis te laden, bespaar ik mijn baas ongeveer 120 euro in de maand aan brandstof, maar vooralsnog weigeren ze om daar iets van te vergoeden.
Ik hang nu toch weer thuis aan de stekker, omdat ik de Ampera elektrisch veel fijner vind rijden, maar dat is puur uit liefhebberij.
-Franc
Het was handiger geweest om hier van te voren afspraken over te maken. Wil je dat de baas de stroom vergoed of de bespaarde benzine kosten?

Een stevig verlengsnoer mee naar de zaak en daar opladen met de thuislader. Als men dan mekkert dat de stroom van de zaak is voor bedrijfsmiddelen en niet voor prive gebruik dat dit een bedrijfsmiddel is.
Stipheid actie tanken in de baas zijn tijd net zoals de anderen die op benzine rijden. Dus werkdag beginnen met 3,5 uur opladen op een publiek oplaad punt in de baas zijn tijd. (of moet je dat ook zelf betalen)
Roepen jullie zelf iets over duurzaam ondernemen? Dan daarop aanspreken.
franc
Stamgast

Bericht door franc »

Het bedrijf doet een proef met 10 elektrische auto's (Fluences en Ampera's), maar heeft qua infrastructuur niets geregeld. Dat zou afhangen van het gebruik. Vooralsnog wordt er niets geregeld, want het mag niets kosten.
Ik betaal een enorm leasebedrag, dus ik wil niet ook nog eens zelf stroom moeten betalen. Ik mag wel na een jaar het leasecontract voortijdig beëindigen, omdat het een proef betreft. Maar ja, dat heeft niet mijn voorkeur.
-Franc
herbie
Bekende
km-stand: 137600
Lifetime: 14

Bericht door herbie »

na een kleine 2 maanden: 4300 km, 164 liter benzine, overall verbruik 3,8l/100km.
electriciteits verbruik ongeveer 360 KwU. Totale kosten 279 benzine, 90 euro electra, is 8,6 cent per kilometer. na aftrek belasting 4,7 cent netto.

Benzineverbruik overigens de laatste weken 1:16,2

Mijn vorige auto: Kia Sorento netto 12,9 cent/km
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D
alefarendsen
Bekende
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door alefarendsen »

franc schreef:Het bedrijf doet een proef met 10 elektrische auto's (Fluences en Ampera's), maar heeft qua infrastructuur niets geregeld. Dat zou afhangen van het gebruik. Vooralsnog wordt er niets geregeld, want het mag niets kosten.
Ik betaal een enorm leasebedrag, dus ik wil niet ook nog eens zelf stroom moeten betalen. Ik mag wel na een jaar het leasecontract voortijdig beëindigen, omdat het een proef betreft. Maar ja, dat heeft niet mijn voorkeur.
-Franc
Franc,

ik zie deze nu pas, maar dit klinkt me nogal vreemd in de oren. Als jij niet laadt en alleen op benzine rijdt, kost het je werkgever uiteindelijk toch netto meer dan als je jou de kosten voor thuis laden zouden vergoeden?

Als dat argument weg zou zijn, is er dan iets anders wat je werkgever tegenhoudt de kosten voor thuisladen te vergoeden? En wat als iemand een 100% elektrische auto rijdt? Krijgt die dan helemaal niks vergoed als hij thuis laadt? En als laatste: hoe werkt het met publiek laden en de kosten daarvoor?

Alef
Geen Ampera maar een Tesla vervoert mij elektrisch. Wel begaan met alle Ampera-rijders! En oprichter van The New Motion voor alle duidelijkheid...
franc
Stamgast

Bericht door franc »

Als ik alleen benzine rijd, dan kost dat inderdaad meer. Alleen gaan die kosten via het standaard kanaal met de leasemaatschappij, terwijl voor kosten die ik apart zou declareren voor elektra iets aparts ingeregeld zou moeten worden. Nog afgezien van het feit dat ze mijn elektriciteitskosten moeilijk kunnen controleren. De ideale oplossing zou dus een thuislader zijn waarvan de kosten rechtstreeks via de leasemaatschappij aan het bedrijf worden doorbelast en vervolgens aan mij worden vergoed. Misschien dat jullie LoLoo dat kan, maar vooralsnog wil het bedrijf niet aan de maandelijkse kosten die daarmee gemoeid zijn.
Mijn collega's die een Renault Fluence rijden, krijgen ook niets vergoed van het thuisladen en die moeten nog veel meer laden. Echter die betalen ook geen eigen bijdrage (want stuk goedkoper dan Ampera) en geen bijtelling. Dus die hebben in feite een gratis auto en betalen alleen de stroom.
De kosten van het publieke laden worden (via jullie pasje) door de leasemaatschappij betaald en (naar ik aanneem) aan het bedrijf doorbelast.
-Franc
Karl-NL
Bekende
km-stand: 45011
Lifetime: 32
Contacteer:

Bericht door Karl-NL »

Ik zit nu op 5 cent / km tot aan mijn laatste tankbeurt op 25 juni (166 liter over 5673 km)

http://www.autoweek.nl/verbruik/5937/opel-ampera-2012

Stroom verbruik betaal ik (nog) niet omdat ik net op tijd was met een Stichting E-Laad laadpas aanvragen en ik op mijn werk ergens bij de achter-ingang een stopcontact heb ondekt en hier nog geen afrekening van heb gezien. Ik heb er wel een simpele kWh meter tussen gezet die nu op 420 kWh staat.

Totaal aantal km's : 6060

Vorige auto: Volkswagen Golf V GTI met DSG - 15 cent plus / km
Hans155
Newbie
km-stand: 52150
Lifetime: 22

Bericht door Hans155 »

Franc,

Bij mij is het uitgevoerd zoals je beschrijft, de werkgever heeft thuis bij mij een loloo laten installeren. Al het verbruik wordt geregistreerd en door de werkgever vergoed. De werkgever vergoedt de kosten aan Newmotion en zij betalen mij. Aangezien ik de auto net een maand heb, heb ik nog geen ervaring met deze betaling.

Mijn statistieken na 1 maand Opel Ampera zijn:

Totaal aantal kilometers: 2048,50 km

Kilometers op Accu: 1442,60 km
kWh volgens display Ampera: 228,05 kWh
Geladen via Loloo: 284,34 kWh (aantal kWh via display Ampera is 80% hiervan)
--> 19,71 kWh per 100 km

Kilometers op benzine: 605,90 km
Aantal liter Benzine: 37,77 (volgens display Ampera)
--> 6,23 ltr per 100 km oftewel 16,04 km per liter benzine

Totale kosten kWh in Euro 60,91 (uitgaande van 21,42 Eurocent per kWh)
Totale kosten Ltr in Euro 62,32 (uitgaande van 1,65 Euro per liter)
Totale kosten: 123,23 Euro
Totale kosten per km: 6,02 Eurocent
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Ik heb de Volt nu zes weken. Stroomkosten heb ik niet bijgehouden, is een mix van thuis, op het werk en bij publieke palen. Na 3700 km een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 45 (2,2 op 100). De laatste tankbeurt is 1700 km geleden en sindsdien benzineverbruik 1 op 100.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
fam_h
Vaste klant
km-stand: 150000
Lifetime: 27
Auto: Ampera-e

Bericht door fam_h »

Hoe kom je aan de totaal kWh op de display?. Ik neem aan dat je de display van de ampera bedoelt. Deze wordt toch op nul gezet na volledig opladen?
Plaats reactie