koude lucht uit verwarming

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

koude lucht uit verwarming

Bericht door volt-NL »

Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?

Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
sarion
Bekende
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
km-stand: 10000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door sarion »

Ik herken wel dat het soms (?) enorm scheelt of je 1 graad de temp aanpast, en dat de hele auto dan van fris naar warm gaat of andersom. Lijkt soms meer een aan/uit knop. Niet echt prettig of wat je verwacht.
sbogovac
Harde kern
Berichten: 509
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:30
km-stand: 138578
Lifetime: 18
Auto: Ampera

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door sbogovac »

Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door japio »

Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door volt-NL »

japio schreef:Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
welke warmte pomp?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door volt-NL »

sbogovac schreef:Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
Dit is misschien een work-a-round, circulatie op intern zetten zou kunnen helpen, dat ga ik uitproberen.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door japio »

volt-NL schreef: welke warmte pomp?
Een apparaat wat ergens tussen de voor en achterwielen verstopt zit. In de zomer noem je het een airco.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
sarion
Bekende
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
km-stand: 10000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door sarion »

Allerlei elektrische auto's hebben een warmtepomp, maar de Ampera-e niet. Die heeft een veel minder efficiënte technologie, die dus veel meer stroom verbruikt.

Schijnbaar overweegt Chevrolet er wel een in een winter package, om ook het bereik te vergroten: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9480963122
HJee
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 27 okt 2017, 21:29
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door HJee »

volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?

Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

Re: koude lucht uit verwarming

Bericht door volt-NL »

HJee schreef:
volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?

Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.
Bedankt HJee! Ga ik straks proberen.

In de handleiding op pagina 95 (van de 18.5 versie) staat er inderdaad iets over:
Auto-instellingen
● Klimaat en luchtkwaliteit
Automatische ventilatorsnelheid:
Verandert het niveau van het
luchtdebiet van de klimaatregeling
in het interieur in automatische
modus.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Plaats reactie