koude lucht uit verwarming
- volt-NL
- Stamgast
- Berichten: 332
- Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
- km-stand: 20000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Eindhoven
koude lucht uit verwarming
Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt
-
sarion
- Bekende
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
- km-stand: 10000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: koude lucht uit verwarming
Ik herken wel dat het soms (?) enorm scheelt of je 1 graad de temp aanpast, en dat de hele auto dan van fris naar warm gaat of andersom. Lijkt soms meer een aan/uit knop. Niet echt prettig of wat je verwacht.
-
sbogovac
- Harde kern
- Berichten: 509
- Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:30
- km-stand: 138578
- Lifetime: 18
- Auto: Ampera
Re: koude lucht uit verwarming
Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: koude lucht uit verwarming
Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- volt-NL
- Stamgast
- Berichten: 332
- Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
- km-stand: 20000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Eindhoven
Re: koude lucht uit verwarming
welke warmte pomp?japio schreef:Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt
- volt-NL
- Stamgast
- Berichten: 332
- Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
- km-stand: 20000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Eindhoven
Re: koude lucht uit verwarming
Dit is misschien een work-a-round, circulatie op intern zetten zou kunnen helpen, dat ga ik uitproberen.sbogovac schreef:Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: koude lucht uit verwarming
Een apparaat wat ergens tussen de voor en achterwielen verstopt zit. In de zomer noem je het een airco.volt-NL schreef: welke warmte pomp?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
-
sarion
- Bekende
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
- km-stand: 10000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: koude lucht uit verwarming
Allerlei elektrische auto's hebben een warmtepomp, maar de Ampera-e niet. Die heeft een veel minder efficiënte technologie, die dus veel meer stroom verbruikt.
Schijnbaar overweegt Chevrolet er wel een in een winter package, om ook het bereik te vergroten: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9480963122
Schijnbaar overweegt Chevrolet er wel een in een winter package, om ook het bereik te vergroten: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9480963122
-
HJee
- Newbie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: vr 27 okt 2017, 21:29
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera
Re: koude lucht uit verwarming
Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
- volt-NL
- Stamgast
- Berichten: 332
- Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
- km-stand: 20000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Eindhoven
Re: koude lucht uit verwarming
Bedankt HJee! Ga ik straks proberen.HJee schreef:Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
In de handleiding op pagina 95 (van de 18.5 versie) staat er inderdaad iets over:
Auto-instellingen
● Klimaat en luchtkwaliteit
Automatische ventilatorsnelheid:
Verandert het niveau van het
luchtdebiet van de klimaatregeling
in het interieur in automatische
modus.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt