Wat je al niet kan doen met een Volt...

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
boeuf
Harde kern
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders

Wat je al niet kan doen met een Volt...

Bericht door boeuf »

...of Ampera natuurlijk:

Bijvoorbeeld een buurman met VW Passat met platte accu jump-starten..? Achterklep open, 12V accu klemmen tevoorschijn toveren, plus op plus, min op min en ... vroem (wat een herrie trouwens) :D
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Re: Wat je al niet kan doen met een Volt...

Bericht door Alex »

Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Bepu
Stamgast
Auto: Bolt
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Ik was vorig jaar op een congres in Japan. Ging over telematica toepassingen voor auto's.

Natuurlijk stond veel in he teken van de ramp die daar is geweest. Zo was ik bij een presentatie van een Japanner over de invloed van EVs op telematica ontikkelingen. Daar kwam ook ter sprake dat bij belangrijke publieke punten faciliteiten worden ingericht waar mensen met hun EV naar toe kunnen bij een ramp, om bv een ziekenhuis van noodstroom te voorzien met hun auto. Ook hebben jappaners thuis voorzieningen aangebracht om hun EV als noodstroom voorziening te gebruiken bij een ramp.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera

Bericht door franc »

Ik heb eens gelezen van iemand die z'n Prius daarvoor gebruikte. Hetzelfde moet ook heel gemakkelijk met de Ampera te doen zijn. Je sluit op de 12V accupolen onderin de kofferbak een omvormer aan, die van 12V= naar 220V wisselstroom gaat. Als je vervolgens de Ampera start, dan zorgt de hoogspanningsaccu ervoor dat de 12V accu op spanning blijft en kan je via de omvormer 220V gebruiken. Zal niet geschikt zijn voor grote vermogens, maar is wel eenvoudig te realiseren.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Marco
Stamgast
km-stand: 78000
Lifetime: 44

Bericht door Marco »

Bepu schreef:Ik was vorig jaar op een congres in Japan. Ging over telematica toepassingen voor auto's.

Natuurlijk stond veel in he teken van de ramp die daar is geweest. Zo was ik bij een presentatie van een Japanner over de invloed van EVs op telematica ontikkelingen. Daar kwam ook ter sprake dat bij belangrijke publieke punten faciliteiten worden ingericht waar mensen met hun EV naar toe kunnen bij een ramp, om bv een ziekenhuis van noodstroom te voorzien met hun auto. Ook hebben jappaners thuis voorzieningen aangebracht om hun EV als noodstroom voorziening te gebruiken bij een ramp.
Ik heb een tijdje het BMW Active E forum in VS gevolgd omdat wij er op kantoor 1 hebben. Daar wilden de berijders ook zo'n mogelijkheid dat de stroom van de bmw naar het huis ging tijdens een stroomstoring. Het was nog niet mogelijk. Ander idee is om bv tijdens piekuren, 18.00 - 20.00 oid, de auto's stroom terug geven aan het huis en tijdens de daluren het stroom weer terug krijgen.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
Bepu
Stamgast
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Dat laatste is ook een issue waar ze in Japan naar aan het kijken zijn (daar is het gebruik van EVs veel groter). Ze verwachten problemen als de EVs echt doorbreken en iedereen massaal gaat laden net na het omschakelen van hoog naar laag tarief.

Daar is het stroomnetwerk niet op berekend.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Komt vanzelf in Nederland. Er wordt al een aantal jaren gepraat over "smart grids". Stel je eens voor: je komt om 18 uur thuis met je EV en net als iedereen ga je eten koken. Nu heb je samen met de energie van je zonnepanelen nog genoeg stroom in je auto voor je inductiekookplaat. Als veel mensen dat doen, scheelt dat weer in de piekbelasting van het netwerk. Google eens op " smart grid". Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_grid voor dummies.

In Amsterdam is in Nieuw-Sloten recent het energienet aangepast om smart grids mogelijk te maken. Als je met je auto stroom kunt opslaan als buffer in het net, dan wordt 'ie nog veel geld waard.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Bepu
Stamgast
Contacteer:

Bericht door Bepu »

lijkt me een aardig idee: 's nacht stroom laden voor een laag tarief, overdag gebruiken ipv het hogere tarief.

Als het prijsverschil hoger is dan je verlies van laden en ontladen, heb je een verdienmodel. Zou mij benieuwen hoe lang het duurt voor iemand wakker wordt en daar een stokje voor gaat steken :)

En als zakelijke rijder, moet je dat dan ook opgeven aan de belasting :(
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

De netbeheerders zouden heel graag EVs als buffer in het net kunnen gebruiken. Er gaan geluiden de ronde dat men bereid zou zijn om voor de stroom die ze uit je EV mogen halen tot wel 3x zoveel te betalen als dat het gekost heeft om te laden. Het scheelt de netbeheerder heel veel kosten die ze anders zouden moeten maken en ze willen de klant hiervoor belonen (c.q. compenseren omdat je accu meer 'slijt').
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
boeuf
Harde kern
Auto: anders

Bericht door boeuf »

Ik wilde iets gaan zeggen van is die 10,5kWh niet een druppel op een gloeiende plaat, tot ik me realiseerde dat dat meer dan twee volledige etmalen totaal stroomverbruik in mijn eigen huis is... Zit wat in dus.

Maarrr.., overdag rij je natuurlijk je accu leeg, wanneer is er dan gelegenheid om 's nachts getapte stroom aan het net terug te leveren..? :think:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Plaats reactie