Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Ellen
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 07:49
km-stand: 4000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ellen »

remib schreef:
Ruwils schreef:
Ellen schreef:Heel fijn inderdaad dat we nu eindelijk een brief hebben voor een echte definitieve oplossing.
Toch baal ik wel een beetje: ik wil in oktober op vakantie naar Duitsland met de auto. En met de maximum lading teruggeschroefd naar 90% én niet onder de 110km range mogen komen, worden dat wel hele kleine stukjes rijden voor de volgende laadpaal weer opgezocht moet worden...
Zo ver is DLD toch niet? Met de snellader is dat volgens mij prima te doen met 90%. Onder de 100km komen is sowieso gokken op wegen die je niet kent en ik ken bijna niemand die zijn EV tot onder de 50km leeg rijdt op de GOM meter. Ik deed dat wel eens met mijn vorige EV, een Nissan Leaf, maar die had dan ook een piepkleine batterij van 24kW waar na vijf jaar en 48.000km al 15% van af was door degradatie..
Wij zijn deze zomer naar Italië op vakantie geweest. GM gaf toen al het advies voor de Bolt om niet onder de 110 km (70 mile geloof ik) en niet boven de 90% te komen. Ook al was er geen officieel advies van Opel mbt de Ampera-E, we hebben ons hier uit voorzorg wel aan gehouden. En dat was prima te doen eerlijk gezegd. Stukje van zo'n 150-200 km en dan aan de snellader. Ik gebruik ABRP (A better route planner) voor de planning.
Jullie hebben waarschijnlijk wel gelijk; ik maak me teveel zorgen ;) . ABRP is wel een hele handige routeplanner; je kunt precies aangeven met hoeveel % je vertrekt en hoeveel % je over wil houden. Bedankt voor de tip!
remib
Newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 19:00
km-stand: 118000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door remib »

Wat nieuws over de Bolt, en de samenwerking tussen GM en LG om een goede vervanging voor de accu te kunnen leveren. Nieuwe onderdelen worden pas na november verwacht: https://www.reuters.com/article/lgcorp- ... AKBN2G908M
Geert2202
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 14:21
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Geert2202 »

Met alle respect maar ik begrijp echt de positieve reacties op de laatste brief niet. Ik denk dat het zeker wel een jaar of misschien wel veel langer duurt voordat die nieuwe batterijen hier beschikbaar komen. En dan de winter in met max 90% laden en niet onder de 110 km leeg rijden. Dat betekent een capaciteit van ongeveer 200 km. Ik kan vanuit Brabant mijn dochters in Utrecht en Delft nog niet eens bezoeken zonder daar te laden. Ik snap best dat er geen tienduizenden batterijen klaar liggen maar ik heb de Ampera met name ook gekocht voor het bereik.
Ruben
Bekende
Berichten: 99
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruben »

Geert2202 schreef:Met alle respect maar ik begrijp echt de positieve reacties op de laatste brief niet. Ik denk dat het zeker wel een jaar of misschien wel veel langer duurt voordat die nieuwe batterijen hier beschikbaar komen. En dan de winter in met max 90% laden en niet onder de 110 km leeg rijden. Dat betekent een capaciteit van ongeveer 200 km. Ik kan vanuit Brabant mijn dochters in Utrecht en Delft nog niet eens bezoeken zonder daar te laden. Ik snap best dat er geen tienduizenden batterijen klaar liggen maar ik heb de Ampera met name ook gekocht voor het bereik.
Ik denk dat het positieve er voornamelijk in zit dat er een finale oplossing gekozen is. Ik was er ergens toch wel bang voor dat Opel, vanwege het beëindigen van de samenwerking met GM, de klant het bos in zou sturen. Het blijft natuurlijk irritant dat het zo lang gaat duren. Het wachten wordt dan uiteindelijk (hopelijk) wel weer beloond met een frisse accu met iets meer bereik.
Cuprani
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 20 mar 2021, 17:12
km-stand: 45000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Cuprani »

Ik zit momenteel echt in dubio of ik mijn rechtsbijstandsverzekering wil gaan inschakelen.

Mijn Ampera-E heeft al sinds 07-07-2021 problemen (toen werd de terugroepactie uitgevoerd die alles zou oplossen).
Ik beschik nu al een hele tijd niet over mijn fijne auto. En de huurauto die ik van Opel heb ontvangen (Corsa-E) is absoluut niet gelijkwaardig.

Ik heb gelezen dat Chevrolet ook al een aantal Bolts terug heeft gekocht.
Dat is niet per se mijn doel, want de Ampera-E bevalt mij perfect, maar ze moeten wel met een ultimatum komen voor een oplossing.
En ik ben van mening dat een compensatie voor het niet kunnen beschikken over mijn Ampera-E op zijn plaats is.
Maarja... wat is redelijk?

Ik zit in een iets ander schuitje als de meeste Ampera-E bezitters. Mijn Ampera is namelijk bewezen niet in orde, en Opel sommeerde gewoon om de auto per direct stil te zetten omdat hij niet veilig meer is.
Ik reed dus werkelijk in een potentiële brandbak..

Ik moet nu inboete op comfort, ruimte in de auto, actieradius, en rij met een lelijke reclame auto rond.
Als ze nu al zouden weten dat dit voor mij nog een jaar gaat duren, dan mogen ze hem van mij terugkopen of een alternatief aanbieden. Ik ben niet voornemens om nog een jaar in die Corsa te gaan rijden.

Maar wat zijn dan redelijke eisen en termijnen?? Ik baal echt van de hele situatie en twijfel enorm omdat ik het liefst gewoon per direct weer over mijn Ampera-E zou beschikken.. maar dan met goede accu..

Ps.. ik heb al een dossier lopen bij Opel Nederland. Ik heb direct vragen gesteld en daarop geen bevredigende antwoorden gekregen (mbt de doorlooptijd van de reparatie).
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Alex »

Cuprani schreef:Ik zit momenteel echt in dubio of ik mijn rechtsbijstandsverzekering wil gaan inschakelen.
Daarvoor moet je niet hier zijn, maar bij je rechtsbijstandsverzekeraar. Bel ze gewoon. Ik heb ze in 2013 gebeld toen Chevrolet nog niet had besloten DAB kosteloos te vervangen door DAB+. Met een 'gratis' advies via de telefoon ben ik naar de dealer en importeur gestapt en de rest is geschiedenis.

Bel ze gewoon en je hoort het wel. Het verbaast mij echt dat hier heel veel geklaagd wordt, zonder door te pakken met een beroep op de rechtsbijstandsverzekering. Zodra je aan de polisvoorwaarden voldoet, gaan ze leveren. Met eigen juristen, of desnoods een gespecialiseerde advocaat.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Het grote probleem is dat Opel (of Stellantis for that matter) simpelweg geen alternatief voor de Ampera-e hebben. De opvolger van de Bolt (EUV) wordt immers hier niet meer verkocht omdat Opel niet meer van GM is. Een Mokka-e (of één van de Stellantis equavalents) komt er het dichts bij, maar nog lang niet dicht genoeg want kleiner, minder grote batterij en dus minder range en minder vermogen. Voor ons zou een alternatief een vergelijkbare Hyundai Kona zijn.

Ook een feit is dat GM nog steeds niet over een vervangende veilige batterij beschikt en die dus ook nog niet in productie is. Hoe lang dat gaat duren is totaal onzeker, ook gezien de berichten op het ChevyBolt forum. Het kan wel eens langer dan een jaar gaan duren en nog langer voor ons omdat GM hun eigen markt immers voor zal laten gaan. Het is niet voor niets dat GM in de USA massaal over gaat op buybacks van Bolts. Hier is dat ondenkbaar omdat er gewoon geen alternatief is. De eerdergenoemde Hyundai Kona is veel duurder dan de Ampera-e en is dus geen optie. Daarnaast zouden wij onze dealerkortingen en overheidssubsidies die we op de Ampera-e hebben genoten kwijtraken dus voor het bedrag wat we zouden terugkrijgen koop je waarschijnlijk nog niet eens een Corsa terug.

Wat dan wel?

Voor mij persoonlijk blijf ik gewoon doorrijden in mijn Ampera-e en wacht wel tot ze komen met een nieuwe accu met een grotere capaciteit en dus range, nieuwe chemie en hernieuwde garantie, dus in feite een nieuwe auto. Ondertussen houd ik mijn batterij in de gaten door af en toe met een OBD2 bluetooth dongle en EngineLink de voltages van alle 96 cellen uit te lezen. Als ik rare dingen ga zien zoals (te) grote afwijkingen dan kan ik tijdig aan de bel trekken. Als de waardes van alle 96 cellen goed zijn maak ik me geen zorgen over brand.
Theolaanen
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jun 2015, 20:48
km-stand: 28800
Lifetime: 56
Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Theolaanen »

Beste Ruwils,
De eerdergenoemde Hyundai Kona is veel duurder dan de Ampera-e en is dus geen optie
Ik begrijp echt niet waar je deze nonsens vandaan haalt. Ik heb ruim € 42.000,-- betaald voor mijn Ampera en de Kona is echt goedkoper.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Theolaanen schreef:Beste Ruwils,
De eerdergenoemde Hyundai Kona is veel duurder dan de Ampera-e en is dus geen optie
Ik begrijp echt niet waar je deze nonsens vandaan haalt. Ik heb ruim € 42.000,-- betaald voor mijn Ampera en de Kona is echt goedkoper.
Is nu geen nonsens meer hoor.
Trouwens, heb je het nou over de oude Ampera of de Ampera-e? Appels - peren.

In het begin was de Ampera-e veel duurder, dat klopt. De laatste voorraad Ampera-e's werden echter met flinke dealerkortingen verkocht, de mijne kocht ik vorig jaar augustus nieuw voor € 30.955,- en met de overheidssubsidie voor tweedehands EV's (mijn Ampera-e was een voorraadauto en werd als tweedehands gezien omdat deze in maart al op kenteken was gezet) eraf werd dat uiteindelijk € 28.995,-.

De huidige Kona die vergelijkbaar is met de Ampera-e (64kW en 204pk) kost € 37.615 en dat is incl. € 4000,- bonus.
Er is een goedkopere Kona van € 32.795 (incl € 4000,- bonus) maar die heeft een kleinere accu van 39kW en 136pk, dus niet vergelijkbaar.

Dus wanneer er nu een buyback zou komen en je wilt een nieuwe EV kopen, zijn we de overheidssubsidie sowieso al kwijt, want de pot voor 2021 is al lang leeg. En in 2022 is deze lager.
Volgens de voorwaarden zou je de subsidie die je hebt genoten op de aanschaf van de Ampera-e ook (deels) moeten terugbetalen als de auto korter dan drie jaar op je naam staat. En ook lees ik dat je maar 1 keer in aanmerking kan komen voor de subsidie dus hierna betaal je weer de volle mep.

Dus er is simpelweg op DIT moment geen alternatief voor de Ampera-e voor het geld wat de laatste Ampera-e eigenaars vorig jaar betaald hebben. En mocht er ook voor ons een buyback komen, wat mij onwaarschijnlijk lijkt, maar je weet het nooit, reken er dan maar niet op dat ze nieuwprijzen gaan terugbetalen. Misschien als je een Mokka-e er voor in de plaats accepteert, de zgn. MSRP-swap, zoals ze dat in de US noemen, maar de Mokka-e vind ik zoals eerder gezegd geen alternatief voor de Ampera-e.
Roos
Vaste klant
Berichten: 137
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
km-stand: 25000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Roos »

Beste Cuprani, heeft je dealer niet een gebruikte Ampera-e in de showroom staan? Dat je die zolang het duurt kunt gebruiken? En als ie daar geen zin in heeft kun je altijd nog je rechtsbijstand inschakelen.....
Plaats reactie