Remmen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Ruben
Vaste klant
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Remmen

Bericht door Ruben »

Volgens mij moet je het pookje even wat langer naar voren duwen. Ik heb het ook wel eens geprobeerd. Het voelt een beetje alsof je naar voren schiet omdat hij dan niet meer regenereert met gas los :)
HielkeHoeve
Bekende
km-stand: 120000
Lifetime: 16

Bericht door HielkeHoeve »

Heb dit ook 2 keer gehad. Beide keren ging het vanzelf weg. Maar het is wel eng.

- Vibratie ging van niks, naar klein, naar veel.
- Verbruik steeg van 18 naar 25 ongeveer.
- Langzamer rijden hielp niet echt, het stuur trilde alleen wat minder.
- Bij de eerste keer 1L water over de schijf gegoten. Het leek wel een Turks stoombad. Toen was het voorbij.

Nu niet meer voor gekomen, maar ik maak ook eens per week een noodstop in de N van 80 naar 0. (Alleen bij geen ander verkeer)

Gezien mijn remmen ook een schurend geluid maken bij het rijden leek het mij wel tijd om de boel te vervangen. Maandag worden de schijven en blokken voorkant vervangen. Zal ze wijzen op de klauwen zoals in het chevybolt forum wordt aangegeven.
HielkeHoeve
Bekende

Ja hoor. Remklauw rechts helemaal gaar. 330 eurootjes. Totaal aan schijven blokken en klauw 1100. Maar hij rijdt wel weer als een zonnetje.

Monteur raadde aan om enkele keren per week een keer goed in de N te remmen. Gaat het allemaal langer mee gek genoeg.
hc-booth
Newbie
km-stand: 130000

Bericht door hc-booth »

@Hielkehoeve
Wat je meemaakte met het stuur had ik ook. Daarover in een andere reactie meer.

Eerst een opmerking met, ik realiseer me, enig wijsneus gehalte :angel:

Remschijven kunnen op zich wel tegen een stootje. Maar er koud water overheen gieten is best risicovol. De schijf koelt dan snel, en ongelijkmatig af (een “Thermische schok” ). Dan kunnen remschijven kromtrekken. Een kromme remschijf kan je niet meer rechtmaken.
Dit kan ook gebeuren aan het einde van een afrit bij een snelweg, en daar ligt een plas regenwater. Dat *kan* funest zijn. Dus als het mogelijk is, die plas water vermijden... Maar: Dit geldt vooral voor gewone brandstof auto’s die alle bewegingsenergie in de remmen stoppen (kan echt veel zijn… ) Hybride en EVs hebben er veel minder last van, want de remmen worden niet zo heet.
HielkeHoeve
Bekende

hc-booth schreef: vr 03 jul 2026, 14:54 @Hielkehoeve
Remschijven kunnen op zich wel tegen een stootje. Maar er koud water overheen gieten is best risicovol. De schijf koelt dan snel, en ongelijkmatig af (een “Thermische schok” ). Dan kunnen remschijven kromtrekken. Een kromme remschijf kan je niet meer rechtmaken.
Dat besefte ik mij achteraf 🙂 Ze zijn in ieder geval vervangen. Helaas blijft het schurende geluid (alsof iets langs elkaar schuurt) nog wel, zij het zachter.
hc-booth
Newbie
km-stand: 130000

Bericht door hc-booth »

Langer verhaal kort. Wat hier wordt beschreven, dat gebeurde ook met mijn auto.
- Verbruiksmeter van normaal naar +7 kW erbij
- Op de snelweg, trilling in het stuur. Licht, maar toch.
- Je ruikt het zelfs, in de cabine.
- Na het langs de kant zetten van de auto: Een zeer hete schijf of schijven
- Alleen de voorremmen. Kwam zelfs een beetje rook af.

Het lijkt ook zeer sterk op wat Noodles EV garage op Youtube beschrijft.
https://www.youtube.com/watch?v=tghecj-Y5uo En dus ook wat iig @HielkeHoeve aangeeft. En ook @Ruben.

Mijn Opel Ampera-e heeft sinds maart 3 garage’s gezien en 1 Opel dealer. De garages hebben de remmen nagekeken. De remmen zijn gangbaar, de remklauwen zijn goed. De garages vroegen me om me bij de Opel dealer te melden omdat ze niet diep genoeg in de computers kunnen kijken, en daar wel een (ogenschijnlijk rem gerelateerde) storing in stond.
Een werkplaatsafspraak maken bij de Opel dealer, daar gaan vele weken overheen. Uiteindelijk was het zo ver. De Opel dealer heeft de software gecontroleerd, en de foutmeldingen gewist. Die foutmeldingen hielden eerder verband met een zwak 12Volt accu moment. Deze dealer kon verder niets doen (zeiden ze), want het probleem trad op dat moment niet op. :think:

Ergens tussen maart en nu heb ik de auto op een krik gezet, en het rechtervoorwiel verwijderd. Op een moment dat de rem wel duidelijk aanliep. Ik heb de ontluchtingsnippel bij de remklauw losgedraaid. En daar spoot een beetje remvloeistof uit. Dat betekent dat er druk op het deze voorrem blijft staan. De rem schoot ook direct los, en dat is (in principe) een teken dat de remklauw gewoon gangbaar is.

De vraag is waar die druk vandaan komt. Vóór de remklauw zitten nog 3 onderdelen die defect kunnen raken. 1. De remslang. 2. De Abs-module. 3. De iBooster rembekrachtiger.

Ik sluit de iBooster voorlopig uit. Omdat hier op het internet -vrijwel- geen meldingen over zijn, en omdat het ook niet logisch is (of lijkt te zijn). Het zou de druk dan ook op de achterremmen moeten verhogen, en dat is dus niet zo.

De remslang en de Abs-module gaan niet vaak stuk. Maar het zou wel kunnen.
De remslang bestaat uit verschillende laagjes, en die kunnen ‘delamineren’. Het effect is dat er een soort klepjes werking kan ontstaan in de slang. Die zorgt ervoor dat de remvloeistof niet goed terug kan vloeien. Bij oude auto’s komt dit soms voor. Bij een auto uit 2018 is wel onwaarschijnlijk.
Die slang is voor wat het moet zijn, ook spotgoedkoop. Is het misschien te goedkoop?
Laag in prijs dus, maar wel verzendkosten en 2 weken wachten want het moet uit de VS komen.

Dan de ABS module. Die bestaat o.a. uit klepjes die vast kunnen gaan zitten. Het is de “Bosch 09” module. Er zijn er veel van gemaakt. Van eerdere generaties zijn meer problemen bekend. Maar ook de Bosch 09 kan onbetrouwbaar worden, als we het bekende revisiebedrijf ACTronics moeten geloven. (Het kennisartikel https://www.actronics.nl/nieuws/algemee ... ch-9-0-esp benoemt het niet, maar de module kan onbetrouwbaar werken zonder foutmeldingen door te geven, dat lees je in andere bronnen)

ACTronics neemt geen opdrachten aan van particulieren, dus hoe het ook zij… ik moet sowieso weer naar een garage. Dit keer weer een Opel dealer (wel een andere weer).
De afspraak staat op 21 augustus (ook i.v.m. zomervakanties).

Ik heb weinig tijd en zin in zelf klussen. Dealer software heb ik ook niet (voor remdruk calibratie of abs module ontluchten).
Maar heb wel -echt- betrouwbaar vervoer nodig. Daarom rijd ik nu in een oude benzine auto. Wie had dat gedacht...

To be continued. :roll:
Laatst gewijzigd door hc-booth op vr 03 jul 2026, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
HielkeHoeve
Bekende

Nu je het over de remslang hebt... Er heeft bij mij een marter onder de motorkap gezeten.( Ik heb een marter verschrikker laten plaatsen. )

Mocht het probleem weer voordoen ga ik zelf dat eerst controleren. Het kost me allemaal veel wachttijd en veel geld.
Plaats reactie