Wat is volgens jullie een haalbare en redelijk vergoeding voor de verreden kilometers?
Ik ben net begonnen bij een internationaal bedrijf en ben de 2de medewerker in Nederland, dus er is nog niet veel geregeld. En de eerste met een elektrische auto (en dat niet alleen in NL).
Het bedrijf wil graag de regels voor vergoeding binnen Europa enigszins gelijk houden, mits wettelijk mogelijk. De meest gebruikelijke regel is 1 tank benzine vergoed per 700km gereden. Dit gaat dus totaal niet werken voor de Volt/Ampera met de kleine tank en het elektrische laden. Voor mijn oude diesel met 65L tank had ik dat minder erg gevonden.
Kennelijk willen ze niet aan een tank pas, waarschijnlijk om dat ze het privé gebruik niet (teveel) willen sponseren, dus dat lijkt niet een oplossing.
Mijn vraag is wie heeft een goede regeling met zijn baas / lease maatschappij en gebruikt geen tank kaart. En krijgt ook het elektrisch vergoed?
alvast bedankt voor jullie reacties.
lease km vergoeding?
- volt-NL
- Stamgast
- km-stand: 20000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
lease km vergoeding?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt
-
Bepu
- Stamgast
- km-stand: 0
- Auto: Bolt
- Contacteer:
Re: lease km vergoeding?
Over het algemeen heb je een operational lease constructie, waarbij de werkgever een limiet vast stelt. Als je boven de limiet least, betaal je dat zelf. Dat wordt dan als een eigen bijdrage gezien die je weer van de bijtelling mag aftrekken. Operational lease betekent dat het inclusief onderhoud en verbruik is.
Kennelijk heeft jouw baas de brandstofkosten uit het contract gehaald. Volgens mij moet je dan een km administratie gaan voeren en de werkelijke zakelijke kilometers verrekenen a.d.v. het gemiddelde verbruik van de auto. Je moet dan wel twee administraties voeren. Elektrisch gereden en benzine gereden. De vraag is ook hoe de fiscus hier tegen aan kijkt.
Een vast bedrag afspreken is ook lastig, want het hangt natuurlijk sterk af van hoeveel je elektrisch rijdt en hoeveel op benzine.
Kennelijk heeft jouw baas de brandstofkosten uit het contract gehaald. Volgens mij moet je dan een km administratie gaan voeren en de werkelijke zakelijke kilometers verrekenen a.d.v. het gemiddelde verbruik van de auto. Je moet dan wel twee administraties voeren. Elektrisch gereden en benzine gereden. De vraag is ook hoe de fiscus hier tegen aan kijkt.
Een vast bedrag afspreken is ook lastig, want het hangt natuurlijk sterk af van hoeveel je elektrisch rijdt en hoeveel op benzine.
- volt-NL
- Stamgast
- km-stand: 20000
- Auto: Ampera-e
Personeelszaken is er nu al zo flauw van dat ze zeggen `in het vervolg alleen nog maar diesels´. Dus nu moet ik met een goed voorstel komen dat voor iedereen goed en haalbaar is (en dan het liefst voor heel Europa. Mijn Franse, Duitse, Italiaanse en Belgische collega's mogen nog geen Ampera/Volt). Met het belangrijkste dat persoonlijke kilometers niet vergoed worden door de zaak.Bepu schreef:Kennelijk heeft jouw baas de brandstofkosten uit het contract gehaald. Volgens mij moet je dan een km administratie gaan voeren en de werkelijke zakelijke kilometers verrekenen a.d.v. het gemiddelde verbruik van de auto. Je moet dan wel twee administraties voeren. Elektrisch gereden en benzine gereden. De vraag is ook hoe de fiscus hier tegen aan kijkt.
Ze willen wel meewerken hoor, en ook wel elektrisch en benzine vergoeden, zodat ik alle zakelijke kosten netjes vergoed krijg. Maar geen tank pas, want dat kan de manager niet controleren. En personeelszaken of de financiële mensen gaan zeker niet kijken of ik niet prive km probeer vergoed te krijgen. Dus moet het via een onkosten nota die mijn manager moet goed keuren. Mag ik straks mijn elektriciteits rekening er bij voegen
Ik begrijp ook best dat ze niet de privé km vergoeden. En ik snap niet dat een heleboel bedrijven dat wel doen
Genoeg gezeurd. Heeft iemand al een goed systeem om alleen de werk kilometers vergoed te krijgen?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
2012-2018 Zwarte Volt
-
Thelosen
- Vaste klant
- km-stand: 23000
- Lifetime: 24
- Auto: Bolt
Je moet dit niet moeilijker maken dan het is. De auto is een redelijk goede administrateur en houdt dus goed bij hoeveel benzine je verbruikt hebt voor de kilometers die je gereden hebt. Zelf kun je het dus aardig in de gaten houden of jouw kosten passen bij de vergoeding.volt-NL schreef:Personeelszaken is er nu al zo flauw van dat ze zeggen `in het vervolg alleen nog maar diesels´. Dus nu moet ik met een goed voorstel komen dat voor iedereen goed en haalbaar is (en dan het liefst voor heel Europa. Mijn Franse, Duitse, Italiaanse en Belgische collega's mogen nog geen Ampera/Volt). Met het belangrijkste dat persoonlijke kilometers niet vergoed worden door de zaak.Bepu schreef:Kennelijk heeft jouw baas de brandstofkosten uit het contract gehaald. Volgens mij moet je dan een km administratie gaan voeren en de werkelijke zakelijke kilometers verrekenen a.d.v. het gemiddelde verbruik van de auto. Je moet dan wel twee administraties voeren. Elektrisch gereden en benzine gereden. De vraag is ook hoe de fiscus hier tegen aan kijkt.
Ze willen wel meewerken hoor, en ook wel elektrisch en benzine vergoeden, zodat ik alle zakelijke kosten netjes vergoed krijg. Maar geen tank pas, want dat kan de manager niet controleren. En personeelszaken of de financiële mensen gaan zeker niet kijken of ik niet prive km probeer vergoed te krijgen. Dus moet het via een onkosten nota die mijn manager moet goed keuren. Mag ik straks mijn elektriciteits rekening er bij voegen
Ik begrijp ook best dat ze niet de privé km vergoeden. En ik snap niet dat een heleboel bedrijven dat wel doenVind ik eigenlijk onverantwoord ten opzichte van onze aarde en kinderen. Sommige(?) mensen gaan dan gewoon niet zuinig rijden en nemen zonder er bij na te denken voor elk klein ritje de auto.
Genoeg gezeurd. Heeft iemand al een goed systeem om alleen de werk kilometers vergoed te krijgen?
Omdat de nu gebruikte vergoeding ook een gestandaardiseerde rekenregel is, kun je voor de Ampera ook zo'n rekenregel maken. Als je alleen op benzine rijdt, dan haal je ongeveer 600 kilometer op een tank. Als je echter veel op stroom rijdt, dan haal je gemakkelijk 2000 kilometer op de tank. Als je nu gewoon iedere 700 gereden kilometer de waarde van 1 tank benzine vergoed krijgt, dan kun je daaruit de stroom moeiteloos zelf betalen. Geen moeilijke rekenregel en geen moeilijke discussies. Het nadeel is alleen dat je geen bonnen hebt... Als dat wel noodzakelijk is, dan wordt de discussie iets lastiger.