Nieuwe Ampera opgehaald en 1ste 100 km. gereden

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Plaats reactie
P.Dickens
Newbie
km-stand: 90
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Nieuwe Ampera opgehaald en 1ste 100 km. gereden

Bericht door P.Dickens »

Na een uitgebreide instructie dan toch eindelijk zelf op pad met mijn nieuwe Ampera.
Bij de eerste splitsing al meteen vol met mijn linkervoet (koppeling gewenning!!) op het rempedaal en 1ste conclusie was dat de remmen het in ieder geval prima doen!

Vanuit Huizen terug naar Goirle gereden (+/-100 km.) Ondanks echter de L-drive stand en absoluut keurig zuinig rijden (85% energiezuinig) moest ik toch concluderen dat na een krappe 40 km. het gedaan was met de batterij en dat de range-extender moest bijspringen. Dit viel me toch wel ernstig tegen moet ik zeggen!

Nu net thuis aangekomen en auto aan de thuisoplader geplaatst en morgenvroeg maar eens kijken hoeveel we dan weer kunnen rijden tot leeg!

Ik kom terug met nieuwe updates.

Groeten.
PCJ Dickens
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Nieuwe Ampera opgehaald en 1ste 100 km. gereden

Bericht door mc_alistair »

Welkom...
Paar mogelijkheden waarom je "maar" 40km haalde kan zijn:
- snelweg gereden?
- L-stand is niet zuiniger!
- bandenspanning?
- airco?
- wellicht niet helemaal vol?
- vol gas vanuit stilstand?

Ik haal met veel (+/- 80%) snelweg makkelijk 60 km op de accu. Hoe minder snelweg hoe meer range.

Geniet ervan! Das het belangrijkste.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
P.Dickens
Newbie

Bericht door P.Dickens »

Bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad natuurlijk even wennen om echt van begin tot eind zuinig te rijden. Ja, vanuit Huizen naar Goirle is eigenlijk continu snelweg. En ik heb echt maar 100 km/u gereden. Airco wel aan!
Bandenspanning OK, daar ik net vanuit dealer splinternieuwe ampera heb opgehaald.

Wat misschien wel zou kunnen is dat hij niet helemaal vol was bij aflevering. Misschien monteurs nog een keertje mee gereden o.i.d.
Morgen ga ik het wederom ervaren. Moet dan heen en terug naar Breda, wat 25 km. heen en 25 km. terug is. Benieuwd of ik dit dan ga halen.

Genieten doe ik zeker, want ik vind het een super mooie wagen die veel bekijks trekt op de weg in bij mij in de straat!

Groeten en tot ziens.

P. Dickens
WimZ
Newbie
km-stand: 43000
Lifetime: 28
Contacteer:

Bericht door WimZ »

Ik rijdt iedere dag van Moerkapelle naar Breda, afstand van 63km en 90% snelweg, volledig op de accu, meestal nog ongeveer 5 km over en soms 100 meter maar het lukt. Veel cruisecontrol, 100-120 km/h en ook wel eens inhalen. Ik let wel op mijn climate control dat deze niet volop staat te blazen. Maar het moetdus makkelijk lukken. Succes en heel veel plezier met je auto.
fam_h
Vaste klant
km-stand: 150000
Lifetime: 27
Auto: Ampera-e

Bericht door fam_h »

Voor een optimaal resultaat moet je mijn inziens echt anders met deze auto rijden dan in een niet elektrische/hybride auto's. Het leuke hiervan is dat je ook een directe beloning ervaart door een langere range op electra.
Voorheen reeds ik in een cadillac BLS en kon doen wat ik wilde maar had niet echt de indruk dat het effect op de zuinigheid had. Nadat mijn vrouw een ct200h ging rijden begon ik te begrijpen, door de directe feedback van de meters, hoe je zuiniger kon rijden.
Nu in mijn volt ben ik nog niet onder de 70km op 1 acculading gekomen, en ja ik rij meestal snelweg km. Ook op de rangeextender haal ik net de 1:18. Daarbij rij ik dan overigens niet harder dan 110kmh.

succes ermee en meld het eens wanneer je langere afstanden haalt.
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

P.Dickens schreef: Bandenspanning OK, daar ik net vanuit dealer splinternieuwe ampera heb opgehaald.
Dat is wat te optimistisch ... :mrgreen: De ervaring leert namelijk dat je de bandenspanning wat hoger moet laten zijn dan bij de aflevering, namelijk 2,7 ipv 2,5. Zie ook het topic "kleine handigheidjes om het rijden in de Ampera te veraangenamen" (http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=535).

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
P.Dickens
Newbie

Bericht door P.Dickens »

Dank allen voor jullie reacties.

Inmiddels dag 2 en sta te popelen om naar mijn werk te kunnen rijden! (ook een groot voordeel toch!)
Tot mijn verbazing zag ik vanmorgen nadat de thuislader de gehele nacht heeft aangestaan dat hij ondanks dat accu compleet leeg was maar zo'n 14 KwH heeft bijgeladen (extra verbruiksmeter geplaatst bij de separate groep die ik heb aangelegd)
Toch gaf de Ampera vanmorgen aan toen ik weg wilde rijden dat ik maar 59 km. Electrisch kan rijden?????
Hoe kan dat nou? Ik laad de hele nacht op (het volledige laadprogramma) en toch zou de accu maar 59 km. kunnen rijden?
Wel geeft hij tekentjes van een "volle" accu.
Ga in ieder geval proberen zuinig en energiebewust te rijden en kijken of ik de range op accu kan halen of wellicht zelfs wat meer kan rijden dan hij nu aangeeft.

Groeten,
Patrick
Karl-NL
Bekende
km-stand: 45011
Lifetime: 32
Auto: Ampera
Contacteer:

Bericht door Karl-NL »

De indicatie van het bereik leeft wel volgens de regel 'Resultaten uit het verleden bieden garantie voor de toekomst'

Als je twee keer achter elkaar meer dan 70 km haalt dan zal hij meer aan gaan geven.
Unit106
Moderator
km-stand: 0
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

P.Dickens schreef: Tot mijn verbazing zag ik vanmorgen nadat de thuislader de gehele nacht heeft aangestaan dat hij ondanks dat accu compleet leeg was maar zo'n 14 KwH heeft bijgeladen (extra verbruiksmeter geplaatst bij de separate groep die ik heb aangelegd)
Toch gaf de Ampera vanmorgen aan toen ik weg wilde rijden dat ik maar 59 km. Electrisch kan rijden?????
Hoe kan dat nou? Ik laad de hele nacht op (het volledige laadprogramma) en toch zou de accu maar 59 km. kunnen rijden?
Op het forum is hierover al veel gesproken! Zie o.a.: Maximale afstand op de accu
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Plaats reactie