Eigen bijdrage lease-auto niet verrekend met 0%-bijtelling
- Poul
- Moderator
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Contacteer:
Eigen bijdrage lease-auto niet verrekend met 0%-bijtelling
Voor mijn lease-auto ben ik standaard een eigen bijdrage verschuldigd (EUR 80 per maand). Daarnaast valt de auto net buiten het leasebudget, waardoor ik nog eens EUR 80 extra kwijt ben. Op mijn vraag of ik deze EUR 160 in mindering kan brengen (op het salaris) krijg ik het volgende antwoord.
"De autokostenfictie is uitgewerkt in artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting. De autokostenfictie ("de bijtelling") is even ruw als eenvoudig. Als een auto ter beschikking is gesteld, wordt deze geacht ook voor privegebruik ter beschikking te staan en dit voordeel wordt gewaardeerd op tenminste 25% van de cataloguswaarde op kalenderjaarbasis. Dit wordt tijdsevenredig (we betalen per maand dus op maandbasis) op het loon bijgeteld. Als er sprake is van een milieuvriendelijke auto (de CO2-uitstoot is hierbij de norm) volgt een afslag. In het geval van een Opel Ampera is dat dus 25%, waardoor de bijtelling effectief 0% is.
Inherent aan de autokostenfictie is dat bijdragen die verband houden met het privegebruik gezien worden als een bijdrage die dus het loonvoordeel doen verminderen. Ergo: een eigen bijdrage wegens privegebruik wordt in mindering gebracht op de bijtelling. De wet is echter heel duidelijk: de bijtelling is minimaal nihil (op kalenderjaarbasis). Oftewel een negatieve bijtelling is niet toegestaan."
Dat betekent dus een eigen bijdrage van netto EUR 160 ipv bruto. Over de looptijd van het leasecontract scheelt mij dat toch een slordige EUR 5.000.
Hebben anderen vergelijkbare ervaringen of juist niet?
Groeten,
Poul
"De autokostenfictie is uitgewerkt in artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting. De autokostenfictie ("de bijtelling") is even ruw als eenvoudig. Als een auto ter beschikking is gesteld, wordt deze geacht ook voor privegebruik ter beschikking te staan en dit voordeel wordt gewaardeerd op tenminste 25% van de cataloguswaarde op kalenderjaarbasis. Dit wordt tijdsevenredig (we betalen per maand dus op maandbasis) op het loon bijgeteld. Als er sprake is van een milieuvriendelijke auto (de CO2-uitstoot is hierbij de norm) volgt een afslag. In het geval van een Opel Ampera is dat dus 25%, waardoor de bijtelling effectief 0% is.
Inherent aan de autokostenfictie is dat bijdragen die verband houden met het privegebruik gezien worden als een bijdrage die dus het loonvoordeel doen verminderen. Ergo: een eigen bijdrage wegens privegebruik wordt in mindering gebracht op de bijtelling. De wet is echter heel duidelijk: de bijtelling is minimaal nihil (op kalenderjaarbasis). Oftewel een negatieve bijtelling is niet toegestaan."
Dat betekent dus een eigen bijdrage van netto EUR 160 ipv bruto. Over de looptijd van het leasecontract scheelt mij dat toch een slordige EUR 5.000.
Hebben anderen vergelijkbare ervaringen of juist niet?
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- shumway
- Harde kern
- km-stand: 73500
- Lifetime: 28
- Auto: Ampera-e
Re: Eigen bijdrage lease-auto niet verrekend met 0%-bijtelli
Effe goed afspreken met je werkgever, afzien van 160 euro p/m salaris o.i.d.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
- Poul
- Moderator
- Contacteer:
Dank voor de tip. Ben ik mee bezig. Jouw suggestie heeft ook weer gevolgen voor vakantiegeld, 13-de maand, pensioen etc. Werkgever is ook aan het nadenken over mogelijkheden/beleid, want vind het gek dat milieubewust rijden door deze hiervoor niet bedoelde fiscale bepalingen wordt afgestraft.shumway schreef:Effe goed afspreken met je werkgever, afzien van 160 euro p/m salaris o.i.d.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- shumway
- Harde kern
Looncomponent zoeken die daar buitenvalt.
Overwerk of zo.
Overwerk of zo.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
- shumway
- Harde kern
Ampera/Volt en soortgenoten zijn zoiezo geen handige auto's voor aanspraken later.
Vanaf 2013 (ULB) telt de bijtelling van de auto mee voor SV-Loon en in sommige gevallen ook pensioengevend loon.
Laat die bijtelling nu nul zijn:):)
Dus als je het vervelend vind dat je WW eventueel lager wordt als je brutoloon uitruilt voor een Ampera/Volt dan moet je je ook realiseren dat doordat je een Ampera/Volt rijdt je WW/ZW uitkering en evt je pensioengevendloon zoiezo een stuk lager is als dat je een vergelijkbare auto rijdt met 25% bijtelling.
Vanaf 2013 (ULB) telt de bijtelling van de auto mee voor SV-Loon en in sommige gevallen ook pensioengevend loon.
Dus als je het vervelend vind dat je WW eventueel lager wordt als je brutoloon uitruilt voor een Ampera/Volt dan moet je je ook realiseren dat doordat je een Ampera/Volt rijdt je WW/ZW uitkering en evt je pensioengevendloon zoiezo een stuk lager is als dat je een vergelijkbare auto rijdt met 25% bijtelling.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
-
Thelosen
- Vaste klant
- km-stand: 23000
- Lifetime: 24
- Auto: Bolt
Ik heb net even gekeken naar mijn loonstrook en op dit moment maakt het in ieder geval nog niets uit voor de pensioen premie. Daarnaast zit er een maximum aan de WW uitkering. De meesten die een Ampera mogen kiezen, zullen een dusdanig salaris hebben dat ze boven dit maximum zitten.shumway schreef:Ampera/Volt en soortgenoten zijn zoiezo geen handige auto's voor aanspraken later.
Ik kan geen verwijzingen vinden naar de exacte werking van de door jou omschreven regelgeving. Heb je een linkje voor mij? Ik blijf namelijk graag op de hoogte van dit soort ontwikkelingen.
- Poul
- Moderator
- Contacteer:
Volgens de fiscalisten van mijn bedrijf telt de bijtelling (van 25%) niet mee voor de pensioenopbouw. Ik krijg niet de indruk dat op dat terrein wijzigingen in de pijplijn zitten. Dus ook ik ben geinteresseerd in vindplaatsen.Thelosen schreef:Ik heb net even gekeken naar mijn loonstrook en op dit moment maakt het in ieder geval nog niets uit voor de pensioen premie. Daarnaast zit er een maximum aan de WW uitkering. De meesten die een Ampera mogen kiezen, zullen een dusdanig salaris hebben dat ze boven dit maximum zitten.shumway schreef: Vanaf 2013 (ULB) telt de bijtelling van de auto mee voor SV-Loon en in sommige gevallen ook pensioengevend loon.
Ik kan geen verwijzingen vinden naar de exacte werking van de door jou omschreven regelgeving. Heb je een linkje voor mij? Ik blijf namelijk graag op de hoogte van dit soort ontwikkelingen.
Wat betreft maximum WW/WIA etc. Eens dat wellicht vele Amperarijders boven de maximum bedragen zitten.
Groeten,
Poul
- shumway
- Harde kern
Goede vraag, staat her en der en komt uit de wet uniformering loonbegrip.
Simpelweg: LoonSV is in 2013 incl. bijtelling auto van de zaak
Wat betreft LB heb je met je pensioenaanspraak niet veel te maken daar veel pensioenregelementen vaak het SV-loon is minus bijtelling auto. Echter niet altijd!!!
In de IB is dit weer een ander verhaal, ofwel je zou minder extra stortingen kunnen doen als je pensioenaanspraak nog niet maximaal is.
Een onderbelicht aspect van het rijden van een ampera, netto is het interessant om een ampera te rijden, bruto voor aanspraken later niet.
Bovenstaande is gecommuniceerd met zowel UWV/BD/Minfin en daar is deze situatie bekend.
Vreemde is dus dat iemand die de keuze heeft tussen een 25% bijteller en een Ampera, beiden met een catalogus waarde van voor het gemak 50.000, de 25% bijteller later een hoger pensioen zou kunnen krijgen.
In het geval van een loon onder het max SV-loon heeft de werkgever een voordeel bij een Ampera, dit mbt de ZVW en overige premies.
Voor de werknemer weer nadelig in een eventuele uitkeringssituatie.
Het Uwv gaat er in deze ook vanuit dat de gemiddelde leaserijder boven het SV-Loon zit.
Simpelweg: LoonSV is in 2013 incl. bijtelling auto van de zaak
Wat betreft LB heb je met je pensioenaanspraak niet veel te maken daar veel pensioenregelementen vaak het SV-loon is minus bijtelling auto. Echter niet altijd!!!
In de IB is dit weer een ander verhaal, ofwel je zou minder extra stortingen kunnen doen als je pensioenaanspraak nog niet maximaal is.
Een onderbelicht aspect van het rijden van een ampera, netto is het interessant om een ampera te rijden, bruto voor aanspraken later niet.
Bovenstaande is gecommuniceerd met zowel UWV/BD/Minfin en daar is deze situatie bekend.
Vreemde is dus dat iemand die de keuze heeft tussen een 25% bijteller en een Ampera, beiden met een catalogus waarde van voor het gemak 50.000, de 25% bijteller later een hoger pensioen zou kunnen krijgen.
In het geval van een loon onder het max SV-loon heeft de werkgever een voordeel bij een Ampera, dit mbt de ZVW en overige premies.
Voor de werknemer weer nadelig in een eventuele uitkeringssituatie.
Het Uwv gaat er in deze ook vanuit dat de gemiddelde leaserijder boven het SV-Loon zit.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon
- Poul
- Moderator
- Contacteer:
Naar mijn ervaring is de grondslag voor de pensioenopbouw in veel reglementen gebaseerd op 12,96/13,96 maal het maandsalaris. Daarbij is geen sprake van een relatie met SV-loon of de bijtelling privé-gebruik auto. De nieuwe wetgeving verandert dat maandsalaris naar mijn idee niet en dan heeft de bijtelling privé-gebruik auto geen gevolgen voor de hoogte van het pensioen later.shumway schreef: Wat betreft LB heb je met je pensioenaanspraak niet veel te maken daar veel pensioenregelementen vaak het SV-loon is minus bijtelling auto. Echter niet altijd!!!
Op dit aspect zal ik er verder induiken. Het is een afgeleide discussie van het oorspronkelijke door mij genoemde issue dat de eigen bijdrage niet aftrekbaar is.
By the way, bedankt voor de vindplaats.
Groeten,
Poul
- shumway
- Harde kern
Poul, was inderdaad een afgeleide discussie over welke looncomponent het beste gepakt zou kunnen worden als je de bijtelling bruto zou willen afdragen ivm de netto bijtelling.
Over je ervaringen met pensioenen en hoe die worden vastgesteld is denk ik dat je er mijlenver naast zit, maar daar is dit niet de geschikte plaats voor. Dat het voor velen geen effect heeft ben ik met je eens doch het is fiscaal wel een afwijkende situatie en kan gevolgen hebben.
Helaas voor jou is er geen eenduidige vindplaats doch heb ik gepoogd op basis van mijn ervaringsgebied wat te verhelderen.
Over je ervaringen met pensioenen en hoe die worden vastgesteld is denk ik dat je er mijlenver naast zit, maar daar is dit niet de geschikte plaats voor. Dat het voor velen geen effect heeft ben ik met je eens doch het is fiscaal wel een afwijkende situatie en kan gevolgen hebben.
Helaas voor jou is er geen eenduidige vindplaats doch heb ik gepoogd op basis van mijn ervaringsgebied wat te verhelderen.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Voltec SPX Pilot Xenon