
Nadat de Ampera in beeld kwam ben ik lid geworden van dit forum en heb al aardig wat gelezen. Naar verwachting zal de Ampera half oktober geleverd worden en dan wordt het elke werkdag zo'n 2x90km rijden en 's-nachts laden.
Uiteraard wil ik zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de 60-80km elektrisch rijden, helaas kan ik niet laden op het werk of in de nabije omgeving, dus van de 180km/dag zal ca. 70km elektrisch zijn. De route is grofweg te verdelen in:
1km stad
16km N-weg
31km rijksweg
ca. 2km file
10km rijksweg
ca. 5km file
24km rijksweg
1km stad
en terug in omgekeerde volgorde.

Ik vermoed dat het efficiënt zal zijn om alleen de stad, N-weg en file stukken(totaal ca.50km/dag) elektrisch te rijden en de rest van de afstand(rijksweg) de acculading vast te houden middels de 'Hold' optie. Tegen het eind van de rit kan ik dan het moment van volledig elektrisch rijden tot het eind eerder kiezen a.d.v. de nog beschikbare elektrisch actieradius.

Nou kan ik dat allemaal handmatig doen, wat betekent dat ik elek-hold-elek-hold-elek-hold-elek 7x de hold optie aan- of uitzet tijdens elke rit van 90km. Dit lijkt overdreven, (A) ik vraag me dan ook af of het op de een of andere wijze automatisch gedaan kan worden door de software in de boordcomputer, bijvoorbeeld alles boven de 70km/u niet elektrisch ?
(B)Is het al bekend bij welke snelheden de diverse aandrijvingen actief zijn ? (C)Is dit te zien op het info display ?
M1=elektrische motor 1
M2=elektrisch motor 2
M2G=elektrische motor 2 als generator
B=benzine motor
Bijvoorbeeld:
accu geladen:
tot 70km/u M1 doet de aandrijving, stroom uit de accu
boven 70km/u M1+M2 doen de aandrijving, stroom uit de accu
accu beneden minimum:
tot 80km/u M1 voor aandrijving, M2G+B zorgt voor de stroom voor M1, teveel aan stroom gaat naar accu
boven 80km/u M1 en B voor de aandrijving, M2G+B voor de stroom voor M1, teveel aan stroom gaat naar accu
Bovenstaande twee
fictieve tabelletjes kijken alleen naar versnellen en constante snelheid, niet naar het vertragen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik 's-ochtends de boordcomputer kan 'vertellen' dat ik die dag 180km ga rijden zonder op te kunnen laden. Dan kan die zelf de momenten kiezen om de benzine motor aan te zetten voor de aandrijving.
Alvast bedankt voor jullie reacties
m.vr.gr. Ben