Ik lurk hier nu een tijdje mee ter voorbereiding op een eventuele overstap. Ik rij momenteel een normale PriusIII met alles erop en eraan (dus Adaptive Cruise, HUD, SatNav, etc). Over 2 maanden ben ik aan de beurt voor een nieuwe wagen en vanwege de 0% bijtelling komen wat mij betreft alleen de Prius Plugin en natuurlijk de Ampera daarvoor in aanmerking. En ondanks het feit dat de Ampera niet zo puur electrisch is gebleken als GM wilde doen geloven (het bekende verhaal van de ICE die soms toch direct op de as is gekoppeld) blijft de 150pk en de 370 Nm gewoon een leuke aandrijflijn wat ook nog eens heel fijn rijdt. Het gebrek aan koppel op hogere snelheden en de max 160 KM/h neem ik wel voor lief. Ook het feit dat de Ampera in de meest luxueuze uitvoering nog niet in de buurt komt van de Prius Executive (geen regensensor, komop!) kan ik nog wel accepteren.
Echter, als ik op het ongemakken forum lees dan zie ik zoveel zaken die structureel mis lijken te zijn. Problemen met laden, problemen met de onboard entertainment die hangt, problemen met de satnav, problemen met de keyless entry, rammels onder de auto, rammelende remmen, schurende stuurstangen... Ik vraag me heel erg sterk af of ik niet ontzettend spijt ga krijgen als ik eenmaal de Ampera rij... "Waarom neem je dan geen Prius Plugin?" hoor ik jullie nu al roepen. Goeie vraag: het woonwerk verkeer puur electrisch kunnen rijden (wat op de Prius NET gaat, mits ik de snelweg niet neem maar binnendoor ga), het koppel, de techniek, de verwarming/koeling thuis voor vertrek en het mooiere uiterlijk en minder stoffige imago van de auto trekken me nog steeds. Elke keer als ik besluit een Prius te nemen dan blijft het gevoel "waarom de Ampera niet?" knagen
Zijn hier Prius rijders die zijn overgestapt? Ik ben erg benieuwd naar jullie eerlijke mening: tevreden? Spijt? Zou je weer een Ampera nemen met de kennis van nu of zou je liever de PP nemen?