BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Plaats reactie
BlackEyed
Vaste klant
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 19:55
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera
Locatie: Omg. Amstelveen

BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door BlackEyed »

http://www.bnr.nl/topic/mobiliteit/6126 ... geschreven

Ondanks dat ik zeer tevreden ben met mijn auto en alle voordelen die er bij horen, moet ik het helaas volledig eens zijn met deze uitspraak en de inhoud van het stuk.
Olympic White, Lederen bekleding Jet Black/Frosted Nickel, Park Pilot voor en achter incl. achteruitrijcamera, Navigation Audio Pack
liedekef
Vaste klant
Berichten: 161
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 09:37
km-stand: 58084
Lifetime: 4
Auto: Ampera

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door liedekef »

Tja ... ik heb de auto gekocht op mijn zaak, puur uit groene overwegingen (en natuurlijk omdat ik zelf mijn budget kon kiezen ;) ). In Belgie zijn er zowieso bijna geen voordelen voor electrische auto's voor bedrijven :cry: (en onze prachtige DiRupo premier heeft het allemaal nog duurder gemaakt door het voordeel in natura voor werknemers te koppelen aan de aankoopprijs van een auto, dus voor de dure Ampera een nadeel :x :oops: ).
Maar ik kan me voorstellen dat velen die prijzen liever niet zien en dus idd zullen kiezen voor een "hybride gevalletje".
Go waterstof!!!
Of nog beter, zoals een aantal believers me proberen te vertellen: nulpunt-energie (zero-point-energy). Stargate SG-1 anyone? :D
Pure White, Lederen bekleding Jet Black/Frosted Nickel, Park Pilot incl. achteruitrijcamera, Navigation Audio Pack, SPX Voltec
Real Name: Franky
Bepu
Stamgast
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 18:55
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door Bepu »

2016 naar 14%. Dan heb ik mooi nog 4 jaar zonder bijtelling gereden. Als ik dus naar de 5 jaar kijk, komt het op gemiddeld nog geen 3% bijtelling per jaar. Tel daar de KIA en MIA nog eens bij, dan is het allemaal bij elkaar zo slecht nog niet.

En tegen die tijd zijn er vast allemaal weer andere regelingen. Beleidsmakers gaan er nu van uit dat EV een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de schone lucht in steden. Als mensen weer op fossiele brandstoffen gaan rijden halen de steden de normen niet en volgen er hoge boetes.

Ook denk ik dat de EVs in die tijd wel goedkoper gaan worden.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door Alex »

Ondernemen is risico's nemen en kansen benutten. Laat dit nou lang niet het grootste risico zijn dat ik loop.....
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Marco
Stamgast
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 01:00
km-stand: 78000
Lifetime: 44
Auto: Ampera
Locatie: Almere

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door Marco »

Volgens mij is dit "In 2016 wordt de bijtelling van elektrische auto's gelijkgesteld aan die van hybride auto's, 14 procent dus" nog helemaal niet zeker.

Als je de auto voor volgend jaar december hebt, houd je 5jaar 0%. Volgens mij is nog niet zeker wat de bijtelling per 1jan 2014 gaat worden. 0, 7, 14%??

Afgezien daarvan, de prijzen van de accu's zullen dalen, zeker als de subsidies gaan zakken (zie zonnepanelen) de prestatie's zullen omhoog gaan.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
Gebruikersavatar
franc
Stamgast
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 11:27
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera
Locatie: Heerlen

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door franc »

"De elektrische auto is ten dode opgeschreven. Wat een kansloos gedoe. Laten we met z'n allen de waterstofwagen nemen."
Volgens mij heeft de columnist het niet helemaal begrepen, want waterstofauto's rijden ook elektrisch. Je vervangt alleen de accu door een loodzware gastank met explosief waterstof en een peperdure brandstofcel. Als het bereik met accu's straks boven de 300 km komt en snelladers meer gemeengoed worden, dan kan het nog wel eens heel moeilijk worden voor de waterstofauto.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Thelosen
Vaste klant
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:04
km-stand: 23000
Lifetime: 24
Auto: Bolt

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door Thelosen »

franc schreef:
"De elektrische auto is ten dode opgeschreven. Wat een kansloos gedoe. Laten we met z'n allen de waterstofwagen nemen."
Volgens mij heeft de columnist het niet helemaal begrepen, want waterstofauto's rijden ook elektrisch. Je vervangt alleen de accu door een loodzware gastank met explosief waterstof en een peperdure brandstofcel. Als het bereik met accu's straks boven de 300 km komt en snelladers meer gemeengoed worden, dan kan het nog wel eens heel moeilijk worden voor de waterstofauto.
-Franc
Helaas zijn de kaarten voor een waterstof auto nog veel slechter dan je denkt. Het produceren van waterstof is chemisch gezien een zeer lastige zaak. Niet dat het moeilijk uit te voeren is, maar er zit heel erg veel energieverlies in het proces.

Ik heb even een link toegevoegd waarin dit helder uitgelegd wordt. Het onderzoek is al van een paar jaar geleden, maar de resultaten staan nog steeds als een huis.
http://phys.org/news85074285.html
Ampera1
Stamgast
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 19:01
km-stand: 56000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door Ampera1 »

Het is maar hoe je het wilt bekijken. Door de grotere inzet van (semi) elektrische auto's gaat de de prijs van de accu omlaag en wordt het bereik groter. Over 5 jaar betaal je daarom veel minder voor een vergelijkbare elektrische auto dan nu het geval is. De gebruikersvriendelijkheid neemt toe doordat er meer laadpalen en andere vormen van (snel)laden komen. Duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker. Kortom, allerlei ontwikkelingen die de aanschaf en het gebruik van een (semi) elektrische auto interessanter maken. Vergeet niet dat ook de benzineprijs steeds hoger wordt. Blijft over de bijtelling die naar 7% of 14% gaat. Stel dat er één tarief komt voor zuinige auto's, laten we aannemen 14%.
Dan nog zal het voordeliger zijn stroom te laden dan benzine/diesel te tanken. De hogere aanschafprijs en het hoger leasetarief van de (semi) elektrische auto wordt makkelijk gecompenseerd met de energiekosten. Als de bijtelling gelijk is met een zuinige conventionele auto, dan blijft de vraag of je gaat voor duurzaamheid en daaraan een bijdrage wil leveren of dat je dit niet omarmt.

Waterstof is een interessante ontwikkeling. Als dat op termijn een beter alternatief blijkt te zijn, kunnen we toch gewoon overstappen. De eerste 8 jaar speelt dat nog niet echt. Kijk maar eens hoe lang we gedaan hebben over een acceptatie van de elektrische auto.

Kortom, de voorsprong die ik nu al heb (ook financieel) pakt niemand me af en zal nog wel even blijven bestaan.
Ampera: Amper verbruik
Odiebla

Re: BNR: 'Elektrisch rijden ten dode opgeschreven'

Bericht door Odiebla »

Thelosen schreef: Helaas zijn de kaarten voor een waterstof auto nog veel slechter dan je denkt. Het produceren van waterstof is chemisch gezien een zeer lastige zaak. Niet dat het moeilijk uit te voeren is, maar er zit heel erg veel energieverlies in het proces.
Waterstof is extreem simpel te produceren, er bestaat bijna geen simpeler proces. Ik deed dit als kleine jongen al met een bakje water, een lego transformator, twee electrodes gemaakt van een oude batterij kern en twee kleine buisjes omgekeerd in het water (over elke electrode een). Spanning erop en klaar; zie de belletjes zuurstof en waterstof opstijgen.

Edit: oh moet beter lezen, dat schreef je ook. Inderdaad, het echte probleem zijn de conversie verliezen (gas naar electra naar waterstof en terug naar electra) en de opslag-uitdagingen. Waterstof laat zich niet zomaar (veilig) in een simpele tank opslaan.
Plaats reactie