TIP: Interieur gratis verwarmen

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Tuur
Newbie
km-stand: 40823
Lifetime: 22
Auto: Bolt

Re: TIP: Interieur gratis verwarmen

Bericht door Tuur »

Het is mij vandaag opgevallen dat als je de auto 's morgens laat voorverwarmen terwijl deze nog aan de thuislader hangt (gewoon de 220v uit de ampera) dat de auto wel lekker warm is geworden maar hij de energie uit de accu heeft getrokken en niet rechtreeks via de lader. Scheelt wel weer 6 km range. Zou dat bij een 16A LoLo of EV box beter zijn?
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

Tuur schreef:Het is mij vandaag opgevallen dat als je de auto 's morgens laat voorverwarmen terwijl deze nog aan de thuislader hangt (gewoon de 220v uit de ampera) dat de auto wel lekker warm is geworden maar hij de energie uit de accu heeft getrokken en niet rechtreeks via de lader. Scheelt wel weer 6 km range. Zou dat bij een 16A LoLo of EV box beter zijn?
Ook bij de EV-Box trekt hij de stroom uit de accu, die dan wel weer gelijk gaat opladen. Maar toch kost het blijkbaar meer energie dan er opgeladen kan worden en had ik vanochtend minder km range beschikbaar dan zonder voorverwarmen. Het alternatief is echter dat je niet voorverwarmt en dan gaat de hele verwarming ten koste van de accu zonder dat daar tegenover nog opnieuw opladen staat.

Dus toch leidt voorverwarmen tot een grotere km range dan niet voorverwarmen.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000
Lifetime: 21
Auto: Ampera

Bericht door Marcel »

Klopt,
ik zet 15 min voor vertrek de voorverwarming aan.
10 min verwarmen en daarna 5 min laden en dan knippert het bolletje weer,
accu weer vol en op temperatuur, auto lekker warm :thumbup:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Tuur
Newbie
km-stand: 40823
Lifetime: 22

Bericht door Tuur »

Goede tip. Ga het gelijk proberen
10us
Newbie
km-stand: 12000
Lifetime: 0

Bericht door 10us »

Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch. Had het geluk dat dit een onbekend probleem is voor Chevrolet NL, dus ben benieuwd of ik de auto dit weekend weer terug heb.
Chevrolet Volt | Cyber Gray | EV-Box 9598
Unit106
Moderator
km-stand: 0
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

10us schreef:Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch. Had het geluk dat dit een onbekend probleem is voor Chevrolet NL, dus ben benieuwd of ik de auto dit weekend weer terug heb.
Geluk :?:
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
10us
Newbie

Bericht door 10us »

Unit106 schreef:
10us schreef:Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch. Had het geluk dat dit een onbekend probleem is voor Chevrolet NL, dus ben benieuwd of ik de auto dit weekend weer terug heb.
Geluk :?:
Tikje ironisch bedoeld uiteraard... :problem:
En de auto mag overnachten bij de dealer dit weekend; wel vreemd dat ze nu al 2 volle dagen aan het sleutelen zijn.
boeuf
Harde kern
Auto: anders

Bericht door boeuf »

10us schreef:Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch.
Dat idee had ik bij mijn Volt ook. Als ik de uitstroomopening-keuze en fanspeed op Auto heb staan, komt er ALTIJD koude lucht door de dashboard roosters het interieur binnen. Pas als ik specifiek deze roosters 'aan' zet en de verwarming is ingeschakeld, komt er minder koude lucht uit. Bovenop het dashboard is de uitstromende lucht op dat moment warm tot zeer warm.

Wat ook gek is: als ik ergens elektrisch rijdt met de clima op 22gr (Auto - min) en ik heb 't koud en zet 'm op volautomatisch, gaat de clima naar Max met de Airco AAN en verwarming UIT waardoor het koeler in de auto wordt... Klopt er iets niet of zou die thermostaat inderdaad een offset van een graadje of vijf hebben..? :think:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
10us
Newbie

Bericht door 10us »

Was nog een update verschuldigd.
Uiteindelijk moet er een nieuwe verwarmingsmodule in, als ik het goed heb begrepen. Levertijd 3-4 weken. Voorlopig dus maar wat vaker op de range-extender, is wel nodig met dit weer...brr...
Guinness
Stamgast
Lifetime: 20
Auto: Ampera

Bericht door Guinness »

Poul schreef:
Tuur schreef:Het is mij vandaag opgevallen dat als je de auto 's morgens laat voorverwarmen terwijl deze nog aan de thuislader hangt (gewoon de 220v uit de ampera) dat de auto wel lekker warm is geworden maar hij de energie uit de accu heeft getrokken en niet rechtreeks via de lader. Scheelt wel weer 6 km range. Zou dat bij een 16A LoLo of EV box beter zijn?
Ook bij de EV-Box trekt hij de stroom uit de accu, die dan wel weer gelijk gaat opladen. Maar toch kost het blijkbaar meer energie dan er opgeladen kan worden en had ik vanochtend minder km range beschikbaar dan zonder voorverwarmen. Het alternatief is echter dat je niet voorverwarmt en dan gaat de hele verwarming ten koste van de accu zonder dat daar tegenover nog opnieuw opladen staat.

Dus toch leidt voorverwarmen tot een grotere km range dan niet voorverwarmen.

Groeten,
Poul
Ik heb een EV-Box en verwarm elke ochtend de auto 10 minuten op Auto ECO 22,5. Als ik aan kom lopen en het voorverwarmen stop gaat de EV-Box niet laden. Ik heb het idee dat er dus geladen wordt direct via de kabel. Moet nog even kijken wat mijn kw/h metertje doet als hij aan het voorverwarmen is.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger
Plaats reactie