Overstappen van Prius naar Ampera

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door Alex »

Odiebla schreef:Ik heb de knoop maar doorgehakt, ik bleef twijfelen. En wat ik ook kies, er valt wat op aan te merken. Ik heb dus maar besloten om voor de Ampera te gaan. Voornaamste argument is het uiterlijk en het feit dat je ook op hogere snelheid en langere afstand electrisch kan rijden, de 370 Nm voelde wel goed en niet het 'geschok' wat een Prius toch wel laat voelen als ie wat ongelukkig overschakelt van elektriek naar de ICE. De Prius was 2 jaar geleden ook een sprong in het diepe, die waag ik nu nog maar eens met de Ampera. Helaas heeft Leaseplan mijn gewenste config niet op voorraad (wel satnav, maar geen parkpilot) dus moet ie besteld worden bij de importeur. Kan een week of 8 gaan duren...
Dan kun je nog gaan twijfelen tussen de Ampera en de Volt......
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Odiebla

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door Odiebla »

Nope, dat wist ik vanaf het begin al. Ik vind de Ampera van buiten mooier dan de Volt...
Gebruikersavatar
tdoelman
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 14:09
km-stand: 25000
Lifetime: 55
Auto: Ampera-e

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door tdoelman »

Ik heb het besluit genomen om van de Prius (3) over te stappen op de Ampera, maar heb nog een paar maanden in de Prius te gaan totdat het lease contract afloopt. Redenen voor mij om voor de Ampera te kiezen ipv de Prius Plugin zijn het bereik en de maximum snelheid. Ik verwacht met de Ampera meer dan 75% elektrisch te kunnen rijden, misschien wel richting de 90%. Met de Prius zou dat hooguit 20 - 25% geworden zijn. Dat loeien van de Prius waar iedereen het over heeft (wordt ook vaak door niet Prius rijders op gekat) herken ik helemaal niet. Rijd ik nu zo anders dan de gemiddelde Prius rijder? Als je in één keer het gas op de plank trapt, ja, dan maakt hij wel herrie. Maar als je gewoon een beetje beheerst accelereert is de Prius gewoon continu een zeer stille auto. Het uiterlijk van de auto is voor mij niet of nauwelijks reden. Ik vind de Prius 3 er prima uitzien. Als er weer eens een niet Prius rijder op zit te katten zeg ik altijd: "Tja, het is nu eenmaal een bijzondere auto, technisch, van binnen en van buiten !" Daar hebben ze vaak niet van terug. De negatieve opmerkingen zijn meestal nergens op gebaseerd, anders dan dat het "not done" is om de Prius een goede auto te vinden. Nou, ik vind het een heerlijke auto en hoop en verwacht dat hetzelfde zal gaan gelden voor de Ampera.
Voormalig berijder van een Ampera (2012-2017), van 2017 tot 2021 een Ampera-e als lease auto en sinds november 2022 een Ampera-e in eigendom.
Gebruikersavatar
tdoelman
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 14:09
km-stand: 25000
Lifetime: 55
Auto: Ampera-e

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door tdoelman »

Odiebla schreef:Nope, dat wist ik vanaf het begin al. Ik vind de Ampera van buiten mooier dan de Volt...
Is er verschil dan? Ik snap sowieso nog niet waarom deze twee auto's naast elkaar op de NL markt gebracht worden.
Voormalig berijder van een Ampera (2012-2017), van 2017 tot 2021 een Ampera-e als lease auto en sinds november 2022 een Ampera-e in eigendom.
Odiebla

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door Odiebla »

Ik werd voor gek verklaard toen ik na mijn A3 in een Prius ging rijden. Voor mij was de bijtelling samen met een automaat reden nummer 1, de ingenieuze hybridetechniek reden nummer 2 en de extra's die je kreeg (ACC, HUD, Navi, Voicecontrol) reden nummer 3. Sorry, ik kijk echt niet naar het milieu. Daar ben ik eerlijk in, vrijwel elke nieuwe auto is 10x schoner dan de gemiddelde 10 jaar oude Astra waar Henk of Ingrid in rijdt. Als leaserijder ben je gewoon al een relatief schone rijder: goed onderhouden en relatief nieuwe auto's...

Maar goed, daar had ik poep aan. De Prius heeft me in de afgelopen 24 maanden geen dag in de steek gelaten, reed prima en heeft zn werk gedaan. Nu is het tijd voor nog minder bijtelling en zoals je zegt: in een Ampera kom ik electrisch verder dan een Prius. En hoewel ik het niet voor het milieu doe vond ik dat wel een 'gimmick' wat de doorslag gaf.
Gebruikersavatar
mc_alistair
Moderator
Berichten: 487
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 22:30
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Locatie: Renkum
Contacteer:

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door mc_alistair »

tdoelman schreef:
Odiebla schreef:Nope, dat wist ik vanaf het begin al. Ik vind de Ampera van buiten mooier dan de Volt...
Is er verschil dan? Ik snap sowieso nog niet waarom deze twee auto's naast elkaar op de NL markt gebracht worden.
Motorisch/techniek etc geen (belangrijke) verschillen... alleen de Look&Feel is anders en dat is smaak gebonden.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
Niblick
Bekende
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 16:49
km-stand: 15000
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door Niblick »

Look&Feel? Wat bedoel je?
Als ik het goed heb begrepen zijn alleen de gril/bumper aan de voorkant en de lichten en bumper aan de achterkant anders. Daarnaast kan je Opel uit meer kleurencombinaties kiezen in het interieur. Dit alles voor een iets hogere prijs. Voor de rest is alles precies hetzelfde.
Bij 20.000 km een verbruik van 2,4l/100km
Gebruikersavatar
mc_alistair
Moderator
Berichten: 487
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 22:30
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Locatie: Renkum
Contacteer:

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door mc_alistair »

Niblick schreef:Look&Feel? Wat bedoel je?
Als ik het goed heb begrepen zijn alleen de gril/bumper aan de voorkant en de lichten en bumper aan de achterkant anders. Daarnaast kan je Opel uit meer kleurencombinaties kiezen in het interieur. Dit alles voor een iets hogere prijs. Voor de rest is alles precies hetzelfde.
Dat bedoelde ik dus :-) met look & feel precies wat je zelf aangeeft ;)

PS voor de extra prijs krijg je bij de Ampera wel een laadkabel voor publieke laadpalen erbij (volgens mij niet bij de Volt maar weet ik niet 100% zeker)
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door Alex »

mc_alistair schreef:
Niblick schreef:Look&Feel? Wat bedoel je?
Als ik het goed heb begrepen zijn alleen de gril/bumper aan de voorkant en de lichten en bumper aan de achterkant anders. Daarnaast kan je Opel uit meer kleurencombinaties kiezen in het interieur. Dit alles voor een iets hogere prijs. Voor de rest is alles precies hetzelfde.
Dat bedoelde ik dus :-) met look & feel precies wat je zelf aangeeft ;)

PS voor de extra prijs krijg je bij de Ampera wel een laadkabel voor publieke laadpalen erbij (volgens mij niet bij de Volt maar weet ik niet 100% zeker)
De laadkabel voor publieke punten moet je er los bijkopen, alsmede de "broodzak". Van het prijsverschil blijft weinig over. Qua prijs maakt het allemaal erg weinig, uiteindelijk. Opel schijnt geen 19" en een trekhaak te willen leveren, Chevrolet wel. En dat door één en dezelfde dealer!

Kortom: Het verschil wordt gemaakt door wat je zelf belangrijk vindt en dat is heel persoonlijk.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Odiebla

Re: Overstappen van Prius naar Ampera

Bericht door Odiebla »

Pardon, ik mag toch hopen dat ik wel een laadkabel bij de Ampera ga krijgen (behalve de thuislader) ??? Moet ik die er echt nog eens los bijkopen?
Plaats reactie