Heb een keer of zes de hele config doorlopen, kijk er waarschijnlijk overheen.
Waar kan ik instellen dat als de auto aan de lader hangt, deze toch ververwarmt via de range extender?
Als hij aan de lader hangt, dan staat de auto stil en blijft hij stil staan (dat hoop ik tenminste voor je ). Als je hem dan op de range extender wilt verwarmen, moet je de motor aanzetten. En die draait dan zonder dat de auto zich verplaatst . Wat is daarvan het nut?
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.
shumway schreef:Voorverwarmen op rangeextender,
Heb een keer of zes de hele config doorlopen, kijk er waarschijnlijk overheen.
Waar kan ik instellen dat als de auto aan de lader hangt, deze toch ververwarmt via de range extender?
Als hij aan de lader hangt, dan staat de auto stil en blijft hij stil staan (dat hoop ik tenminste voor je ). Als je hem dan op de range extender wilt verwarmen, moet je de motor aanzetten. En die draait dan zonder dat de auto zich verplaatst . Wat is daarvan het nut?
Bij (zeer) lage temperaturen zal de auto zelf besluiten de range extender te gebruiken bij het (voor)verwarmen, aangezien dat in die situatie efficiënter is. In het configuratiemenu van de Ampera is hiervoor ook een instelling, in de Volt ontbreekt deze. Zie ook deze post.
Wat precies de temperatuur-omslagpunten zijn, is mij niet bekend
(maar we hopen natuurlijk op een bijdrage van franc..! )
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
boeuf schreef:Bij (zeer) lage temperaturen zal de auto zelf besluiten de range extender te gebruiken bij het (voor)verwarmen, aangezien dat in die situatie efficiënter is. In het configuratiemenu van de Ampera is hiervoor ook een instelling, in de Volt ontbreekt deze. Zie ook deze post.
Wat precies de temperatuur-omslagpunten zijn, is mij niet bekend
(maar we hopen natuurlijk op een bijdrage van franc..! )
Mijn dank voor deze aanvulling. Als Amperarijder zonder deze configuratieoptie (nog geen software-updates gehad) was mij die mogelijkheid even ontschoten. En dan nu de vraag bij welke temperaturen (laag of zeer laag) de omslagpunten liggen.
Groeten,
Poul
PS: door van deze optie gebruik te maken, is het trouwens dan niet meer GRATIS verwarmen van het interieur
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.
Het ging mij om de optie, gebruik het voorververwarmen nu nauwelijks, wilde het proberen op de rangeextender, kon de optie niet vinden. Zit dus niet in de Volt, nog niet.
Auto staat bij de dealer om een deuk te repareren, zal vragen naar een softwareupdate.
Poul schreef:PS: door van deze optie gebruik te maken, is het trouwens dan niet meer GRATIS verwarmen van het interieur
Wel als je aan een gratis laadpaal hangt, of natuurlijk je werkgever het betaalt
Toch niet Mary. Dit topic was begonnen en gaat ervan uit dat je de opgewekte warmte van de benzinemotor gebruikt om het interieur te verwarmen, namelijk als je toch op benzine/range-extender rijdt. Als je aan een gratis laadpaal hangt, stilstaat en de benzinemotor laat draaien, dan verbruikt hij dus benzine. Die benzine moet worden betaald en dus is het niet GRATIS meer. Het doet er dan even niet toe wie die rekening betaalt.
groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.
Ja Hallo..... Er zijn diverse quote's over verwarmen via de kabel en dan geef ik ook een antwoord wat daarmee veband houd en krijg ik meteen commentaar
Maar dan is "gratis" verwarmen ook alleen mogelijk als je toch al op de range extender moet rijden omdat je rit langer is dan de actiradius van je accu! Had er ook maar een topic en geen quote's hoeven te staan.
De discussies over het wel en niet voorverwarmen op de range extender hoort hier dan ook niet thuis
PS Ben niet boos hoor
Tja, nou kan ik natuurlijk niet achter blijven. Dus maar even de referentie naar die temperatuuromslagpunten opgezocht.
De range extender gaat helpen met verwarmen bij een buitentemperatuur van -4 C, net zolang totdat het koelwater een temperatuur van 65 C heeft bereikt. In de nieuwere Ampera's en Volts is er een optie om de drempel te verlagen tot -10 C, zodat 's winters de range extender minder snel aan zal slaan (uiteraard wel weer ten koste van meer stroomverbruik).
Het slechte nieuws schijnt te zijn, dat deze optie niet met een software update kan worden toegevoegd. Er schijnt echt iets aan de verwarming gewijzigd te zijn. Zie hiervoor ook: http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... mperatures
-Franc
Gelukkig, want dan hadden we jouw waardevolle bijdragen moeten gaan missen.
@franc: bedankt. En nog even to-the-point dat dit niet met een software-update is te bewerkstelligen in de 'oudere' auto's.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.