Tijd voor meer laadpalen

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Robbertpatrison
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Auto: Ampera-e
Contacteer:

Re: Tijd voor meer laadpalen

Bericht door Robbertpatrison »

japio schreef:Robbert, het wordt tijd dat je weer eens een kijkje in dit kikkerland neemt :lol:
Guilty as charged! ;) Inderdaad: situatie is anders.

Ik kom 2x per jaar even terug in NL, en de krappe staten en het parkeerongemak zijn een van de eerset dingen die mij als luie '3-car garage' Amerikaan telkens weer opvallen. In NL fietst ook iedereen, terwijl dat hier alleen een workout sport is voor wannabe-Armstrongs. Dat is raar en jammer.

Wat ik weer gek vind in Nederland is die idiote subsidie: Ampera kost bijna 50K euro, maar minder dan de helft voor kleine zelfstandigen door allerlei rare belastingtrucs. Zie http://www.opel.nl/Showroom/Ampera/Page/Subsidie.aspx
Wat een onzin! Als het een goed idee is, waarom mogen alleen ondernemers profiteren?

Ik ben het me je eens dat het nuttig is om laadpalen dicht in de buurt van wonen en werken te zetten, en in Vinexwijken is dat wat lastiger door de beperkte parkeerplaatsen. In de USA is dat vrijwel altijd of thuis, of op de particuliere parkeerplaats van de werkgever. Er zijn laadpunten in parkeergarages, maar dat zijn plekken waar je nooit langer dan een uurtje of zo wil zijn.
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Contacteer:

Bericht door japio »

Iedere auto 'kost' veel minder dan de helft voor een ondernemer, daar is niets nieuws aan onder de zon!
Ook bij een Mercedes SL bijvoorbeeld heb je BTW aftrek, investeringsaftrek en de normale afschrijving, er zijn alleen wat extra voordeeltjes (versneld) te halen bij de Volt/Ampera/ en nog wat EV's.
Het allergrootste voordeel zit hem in de 0% bijtelling en hier kan iedere bijtellings rijder gebruik van maken als hij/ zij overstapt naar de Volt/ Ampera.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
HaKa
Vaste klant
km-stand: 85000
Lifetime: 18

Bericht door HaKa »

Ik ben het wel een beetje eens met Robbert, aan publiek laden kleven veel nadelen. Nu al zijn er verscheidene berichten op dit forum te lezen dat zelfs de beperkte laadplekken bezet worden gehouden door niet-EV's en dat de politie er niet tegen wil optreden, of bezet wordt gehouden door firma's die elektrische wagens op de weg zetten als verdienmodel, en ik tref ze vaak in storing aan. En dat met nog eigenlijk maar heel weinig EV's in gebruik, als je het afzet tegen het totale wagenpark.
Wil elektrisch laden iets worden voor de massa, dan zouden er ongelooflijk veel meer palen neergezet moeten gaan worden. Dat lijkt gewoon niet waarschijnlijk. En hoe lang kunnen we ons nog in de uitzonderingspositie zetten, dat we de mooiste plekken toebedeeld krijgen, je ziet vaak dat de invalidenplek bezet wordt gehouden door niet-invaliden. Sympathie voor ons '0%-rijders' hoeven we niet te verwachten.

Thuis laden, zoals Japio terecht aangeeft, is lang niet voor iedereen weggelegd, kantoren met parkeerterreinen hebben natuurlijk wel mogelijkheden om veel palen neer te zetten.
Wat dan wel? Toch meer laadpalen, misschien ook in andere vorm, gewone stopcontacten zijn wellicht veel eenvoudiger te realiseren (en omdat de hoeveelheid stroomafname beperkt is wellicht ook gratis aan te bieden).
En zolang de accutechniek niet dramatisch verbetert en de waterstof auto er niet is, dan is die RE zo gek nog niet...

ps begrijp me goed, ik laad zoveel mogelijk, heb er veel voor over om een laadplekje te vinden, maar zit dit wel eens te bedenken, wat als 'de massa' ook elektrisch gaat.
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Ik verwacht helemaal geen A locatie om te laden; een prominente plek 'voor het gemeentehuis' is wel makkelijk te vinden maar het gaat natuurlijk nergens om als je daar een volle dag aan het infuus hangt.

Dan het opladen; onnodig duur... de werkelijke stroomkosten bedragen 3x niks omdat er sprake is van clustering
http://www.gdfsuez.nl/zakelijk/klantens ... 0SUEZ.ashx

Een aansluiting op het net kost € 800,-- een mooie zuil € 4000,-- De complete laadoplossing gaat zo de kia mia vamil in en kost daardoor netto niet de hoofdprijs.

Met twee auto's is daar een break even van te maken, maar je komt als eenpittertje niet in aanmerking voor die clustering :sick: en ook mag je op eigen initiatief geen zuil langs de openbare weg plaatsen.

Als je het mij vraagt? E-laad heeft de handel te vroeg uit handen gegeven, de huidige pasaanbieders moeten een heel klein beetje winst over veel hoofden verdelen en houden het publiek laden onnodig in de klem.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Cherokee
Vaste klant
km-stand: 98000
Lifetime: 24

Bericht door Cherokee »

Loopt niemand tegen onwil van de gemeente aan? Ik wil graag in en parkeergarage in Groningen een oplaadpunt (P1 parking exploiteert deze) mijn volt opladen maar gemeente weigert medewerking te verlenen :thumbdown:
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Cherokee schreef:Loopt niemand tegen onwil van de gemeente aan? Ik wil graag in en parkeergarage in Groningen een oplaadpunt (P1 parking exploiteert deze) mijn volt opladen maar gemeente weigert medewerking te verlenen :thumbdown:
Er zijn genoeg gemeenten die er niets van begrijpen. Groningen lijkt daar ook toe te behoren.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
arneb
Vaste klant
km-stand: 95000
Lifetime: 25

Bericht door arneb »

Inzake de palen en de originele post: in Arnhem is het exact als in Den Bosch. Palen met twee plaatsen, 1 gereserveerd. Maar: geen enkele handhaving. Resultaat: standaardvoertuigen op de laadplekken en de laadpalen staan er voor niets. Op zich niet tijd voor meer palen dus, tijd voor efficiënter gebruik van het huidige netwerk...

Gemeente Utrecht doet het over het algemeen erg sterk: praktisch overal handhaving op beide laadplekken en palen op handige plaatsen. Resultaat: de meest gebruikte paal staat in Utrecht en ik durf er wat om te wedden dat in de top 10 er nog 2 of 3 bij staan.
arneb
Vaste klant
km-stand: 95000
Lifetime: 25

Bericht door arneb »

franc schreef:Dat is ook het ideaal van BetterPlace die accuwisselstations beheren. De Renault Fluence bezit zo'n accu die je in een soort 'wasstraat' binnen een paar minuten automatisch kunt laten wisselen.
Juist... En inderdaad aan het uitlopen op een niet al te denderend succes. Op Schiphol kun je het werk nog in actie zien. In de VS en Australie is alles inmiddels weer weg: http://www.autoweek.nl/nieuws/22177/bet ... -australie
ArjanB
Vaste klant
km-stand: 78000
Lifetime: 26

Bericht door ArjanB »

Nou vandaag even in Arnhem geweest.
Grote markt aan laadpaal gehangen. Nadat ik wegreed kwam er trouwens een Nissan leaf aangereden om op te laden.
Prima geregeld :thumbup:

Daarna even naar de ikea duiven, op de laadpaal naast de invalidenplaats, ook prima geregeld.

In het winkelcentrum aan de laadpaal gehangen tijdens de noodzakelijke boodschappen.

Al met al erg goed geregeld in Arnhem. :D
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Contacteer:

Bericht door Alex »

Arnhem heeft ook een stimuleringsregeling voor waterstofauto's. Die mogen ook (gratis) parkeren bij oplaadpunten. Die hebben biets aan de laadpaal, wel aan gratis parkeren.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Plaats reactie