Tijd voor meer laadpalen

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
fam_h
Vaste klant
km-stand: 150000
Lifetime: 27
Auto: Ampera-e

Tijd voor meer laadpalen

Bericht door fam_h »

Vandaag moest ik voor langere tijd in het centrum van den bosch zijn.
Mijn Volt geparkeerd bij de laadpaal aan de hekellaan.

Daar staat 1 laadpaal met 2 oplaadpunten. Echter is er maar 1 parkeerplaats gereserveerd om te laden.
Daar aangekomen stond er al een ampera te laden. Gelukkig was de niet voor ev gereserveerde parkeerplaats ernaast nog vrij en haalde mijn oplaadkabel het net.

'S avonds toen ik wegreed stond er een Renault naast me te laden.

Afbeelding
http://imageshack.us/photo/my-images/10/imagegved.jpg/

Dus wederom de 2 laadpunten bezet.

En 5 plaatsen verderop stond een

Afbeelding
http://imageshack.us/photo/my-images/703/imageoezy.jpg/

Waarschijnlijk te balen dat deze niet kon laden.
Bepu
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt
Contacteer:

Re: Tijd voor meer laadpalen

Bericht door Bepu »

En het gaat alleen maar erger worden.. Steeds meer EVs en een langzame groei van het aantal palen.

Mijn ideaal is dat accu packs gestandaardiseerd gaan woeden en uitwiselbaar worden. Gewoon even lans een accustation. Kopje koffie drinken terwijl je accu pack wordt gewisseld. Na 5 minuten weer onderweg.

Ik ben nu in China, en je ziet dit bij veel elektrische brommers. Gewoon even je accu verwisselen en weer verder rijden.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera

Bericht door franc »

Dat is ook het ideaal van BetterPlace die accuwisselstations beheren. De Renault Fluence bezit zo'n accu die je in een soort 'wasstraat' binnen een paar minuten automatisch kunt laten wisselen.
Het is onwaarschijnlijk dat dit systeem een succes zal worden. Voor veel fabrikanten zal de accu juist één van de onderscheidende features van hun auto worden. Dit zullen zich dus niet aan één standaard accu willen conformeren. Bovendien maakt dit systeem het onmogelijk om de accu bijvoorbeeld over de bodemplaat te verdelen. Het moet allemaal in één doos zitten en dat is slecht voor de gewichtsverdeling.
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

franc schreef:Dat is ook het ideaal van BetterPlace die accuwisselstations beheren. De Renault Fluence bezit zo'n accu die je in een soort 'wasstraat' binnen een paar minuten automatisch kunt laten wisselen.
Het is onwaarschijnlijk dat dit systeem een succes zal worden. Voor veel fabrikanten zal de accu juist één van de onderscheidende features van hun auto worden. Dit zullen zich dus niet aan één standaard accu willen conformeren. Bovendien maakt dit systeem het onmogelijk om de accu bijvoorbeeld over de bodemplaat te verdelen. Het moet allemaal in één doos zitten en dat is slecht voor de gewichtsverdeling.
Ik deel de zorgen van Franc niet. In Israël rijden er ook Leafs met een wisselaccu. Een wisselstation kan gemakkelijk verschillende typen accu's aan. Ook het verdelen over de bodemplaat is technisch natuurlijk gewoon mogelijk. De accu's moeten ook bij een defect gewisseld kunnen worden.

Het is natuurlijk wel de vraag of de markt hier brood in ziet, of dat het veel meer snelladen gaat worden.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Odiebla

Bericht door Odiebla »

Alex schreef:Ook het verdelen over de bodemplaat is technisch natuurlijk gewoon mogelijk. De accu's moeten ook bij een defect gewisseld kunnen worden.
Dit systeem heeft Tesla voor de Model-S toegepast. Het accupakket schroeven ze er pas aan het einde van de productielijn onder. Dit pakket zorgt tevens voor meer torsiestijfheid van het chassis. Discovery had er laatst een mooie docu over in de serie supercars. Ik heb het hele programma op youtube zitten kijken, maar kan hem nu niet meer terugvinden :(
blackvolt
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door blackvolt »

Odiebla schreef:
... Discovery had er laatst een mooie docu over in de serie supercars. Ik heb het hele programma op youtube zitten kijken, maar kan hem nu niet meer terugvinden :(
Odiebla, hierbij de link: http://youtu.be/Dhm2Yf2Zqzc
Odiebla

Bericht door Odiebla »

Ah thanks, het was een NG docu. Ik zat de hele tijd op Discovery te googlen :-)
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

Alex schreef: ... In Israël rijden er ook Leafs met een wisselaccu. Een wisselstation kan gemakkelijk verschillende typen accu's aan. Ook het verdelen over de bodemplaat is technisch natuurlijk gewoon mogelijk. De accu's moeten ook bij een defect gewisseld kunnen worden.
...
Bij mijn weten bestaan er geen Nissan Leafs met een wisselaccu. De accu's zitten in de bodemplaat. Dat lijkt me lastig automatisch wisselen (hoewel niet onmogelijk). Wel heeft Nissan met BetterPlace in Israel een experiment gedaan met een ander model.
Op het moment dat ieder merk zijn eigen soort wisselaccu gaat gebruiken, wordt het voor wisselstations al niet meer rendabel om voor alle merken verschillende wisselsystemen en verschillende accu's op vooraad te hebben. Nu zijn accupakketten nog veel te groot en complex om gestandaardiseerd te kunnen worden. Misschien dat dat over 20, 30 jaar anders is.
Ik zie meer toekomst in de DC fast chargers.
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Robbertpatrison
Bekende
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Auto: Ampera-e
Contacteer:

Meer laadpalen = flauwekul

Bericht door Robbertpatrison »

Geen laadpaal, of geen plek bij de laadpaal? Geen probleem! Het geniale aan de Ampera (en Volt) is juist dat we helemaal niet afhankelijk zijn laadpalen.

Laadpalen zijn alleen nuttig op de werkplek, thuis, of bij een Motel. Op alle andere plaatsen is het voor een Ampera/Volt een overbodige luxe dankzij de reservemotor. Bij een maximale laadsnelheid van maar 15 km/u heeft het weinig zin om een Ampera/Volt bij de Appie Heijn of een McDrive aan de laadpaal te hangen. Wie wil daar nu langer dan nodig rondhangen om te wachten op een beetje lading?

De lage laadsnelheid is een fundamenteel probleem van alle elektroautos. Bij een benzinestation tank je in 5 minuten 500 km brandstof (6000 km/u, 3x sneller dan de Concorde), bij een laadpaal laad je met 15km/u (fietsen is sneller). Er zijn snelladers die het iets opvoeren ten koste van een kortere acculevensduur. Het verschil blijft te groot om impact te maken.

Afgezien van de laadsnelheid zijn er meer problemen met publieke laadpalen ten opzichte van een conventionele auto:
  • Stress dat het laadpunt niet werkt of bezet is.
  • Het is vaak duur. Hier in de USA kost het vaak $1/uur, dat is royaal meer dan rijden op benzine.
  • Gepiel met een kabel kost elke keer tijd en moeite. De kabel is vaak vies en nat. Kofferbak open, dicht. controleren of het werkt, etc.
  • Gevaar voor vandalisme. EVSE's zijn duur en ook interessant voor koperdieven.
Het goede nieuws is dat de Voltec technologie aantoont dat dit technisch een hele goede compromis is. De meeste ritten zijn van/naar thuis of werk. Ik rij zelfs 94% elektrisch. Gemiddeld rijdt de Volt-vloot bijna 80% elektrisch (zie http://www.voltstats.net/ ) . Die laatste 20% elektrisch maken is de moeite niet waard.
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Robbert, het wordt tijd dat je weer eens een kijkje in dit kikkerland neemt :lol:

60% van de auto's slaapt op straat, heeft géén eigen oprit dus en het aantal mensen met een vaste werkplek neemt iedere dag af.
Ik ben zelf 100% afhankelijk van publieke laadpalen, niet bij de Appie dus maar gewoon binnen ca 400 meter van waar ik moet zijn.
Op benzine rijden? dan had ik deze auto echt werkelijk NOOIT gekocht.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Plaats reactie