Pagina 2 van 3
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 22:24
door japio
Volt-NL, het resultaat van een 3 fasen lader zal waarschijnlijk zijn dat je bijna 3* zo snel weer vol zit omdat het laadproces iets efficiënter verloopt (400Volt ipv 230Volt), maar doe mij dan toch liever een DC-in...
Je moet wel heel flink rekenen wil je de meerkosten terugverdienen

Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 22:26
door Ivo
Morgoth schreef:Op industrieterreinen kan ik NOOIT ergens laden. Een doodenkele klant heeft zelf een laadpaal ...
Yep, dat is het probleem (van mij, nou ja, probleem, reden voor niet altijd elektrisch rijden). De laadpaal naast de dorpspomp zetten heeft geen zin, op een industrieterrein, bij de lokale frietkar of koffieboer wel

Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 22:34
door Poul
Ivo schreef:De laadpaal naast de dorpspomp zetten heeft geen zin, op een industrieterrein, bij de lokale frietkar of koffieboer wel

Dat is de reden dat ik in mijn interview in Het Parool van a.s. zaterdag een lans breek dat het "... handig zou zijn als meer restaurants en hotels laadvoorzieningen zouden hebben. Daar ben je namelijk lang genoeg om dan met een opgeladen accu weer terug te rijden."
Groeten,
Poul
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 22:54
door Alex
Poul schreef:Ivo schreef:De laadpaal naast de dorpspomp zetten heeft geen zin, op een industrieterrein, bij de lokale frietkar of koffieboer wel

Dat is de reden dat ik in mijn interview in Het Parool van a.s. zaterdag een lans breek dat het "... handig zou zijn als meer restaurants en hotels laadvoorzieningen zouden hebben. Daar ben je namelijk lang genoeg om dan met een opgeladen accu weer terug te rijden."
Groeten,
Poul
Poul,
Je wordt op je wenken bediend door de DOET-Horecadeal. De brancheorganisatie DOET stimuleert de Horeca om elektrisch te rijden en ook een laadvoorziening aan te leggen die openbaar is.
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 23:00
door Poul
Alex schreef:Je wordt op je wenken bediend door de DOET-Horecadeal. De brancheorganisatie DOET stimuleert de Horeca om elektrisch te rijden en ook een laadvoorziening aan te leggen die openbaar is.
Alsof ik het aanvoelde.

Het lijkt nu wel een vooropgezet 1-2-tje, maar dat is het echt niet. Wel een mooi aanknopingspunt om op aan te sluiten. Als een stekker in een stopcontact

.
Groeten,
Poul
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: di 17 sep 2013, 07:49
door japio
Poul, de 'horecadeal' loopt al een half jaar

Het is zeker een stapje, maar aanzienlijk minder dan 5% van de gereden kilometers gaat richting horeca en de praktijk heeft al wel uitgewezen dat vraag en aanbod juist daar maar moeilijk zijn te matchen.
De 4 lolo's bij Macdonalds Amsterdam Z.O. geven een treurig voorbeeld van het niet weten waar je mee bezig bent,
http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php ... ilit=tulip is wat mij betreft de positieve uitzondering.
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 08:37
door arjaan
Ik begin toch een beetje te twijfelen aan de visie van deze man. Wat als de actieradius van EV's zo groot wordt dat je er makkelijk uit en thuis mee kunt? Waar ga je dan laden (tip: Dit is een retorische vraag)? Capaciteit hangt op kosten en dichtheid. Het is best mogelijk om een auto met een range van 300 km of meer te maken. Die is alleen niet erg betaalbaar.. Totdat de kosten van accu's omlaag gaan. Tesla en GM beweren allebei dat ze in een paar jaar een betaalbare EV kunnen maken met een comfortabele range.. Sta je dan met je laadpalen..
http://mobile.theverge.com/2013/9/17/47 ... ectric-car
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 08:45
door japio
Dat is psychologie, als jij weet dat jij met 20 liter brandstof nooit 'leeg' komt te staan dan heb je geen behoefte aan een 100 liter tank.
Wat jammer is dat is dat de autofabrikanten bezuinigen op de lader, de Zoe kan bijvoorbeeld niet op een stopcontact worden geladen, daar sta je dan bij je vakantiehuisje in zuid-oost drenthe

Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 08:59
door arjaan
Niet helemaal alleen psychologie . Er zijn maar weinig EV's waar ik mee heen en weer kan naar de plekken waar het merendeel van mijn klanten zit. En die EV's zijn dan te duur.. Als ik een benzinepomp voor de deur heb zou ik inderdaad toe kunnen met een kleinere benzinetank. Het is alleen niet erg praktisch om bij iedereen voor de deur een benzinestation te hebben. Wat dat betreft is elektriciteit een stuk makkelijker qua logistiek. Dus ik blijf erbij: een uitgebreid netwerk van snelladers onderweg wordt overbodig. Dat van die zoe is nog een voorbeeld van consessies die gedaan worden om de kosten te drukken.
Re: Voorzitter Formule E-team
Geplaatst: wo 18 sep 2013, 09:52
door japio
Omdat het laden een essentieel onderdeel is van elektrisch rijden hoort de eindkeuze voor een lader bij de eigenaar/gebruiker te liggen en niet bij de autofabrikant.
De belangen van de fabrikant liggen anders dan die van de gebruiker, de navigatie is daar een sprekend voorbeeld van; voor een paar tientjes voordeel voor GM rijden wij met een systeem wat net werkt maar niet voldoet.
Je moet een energiedrager inzetten op de manier waarop deze het meest efficiënt is, dan moet je niet alleen naar de energie-efficiëntie kijken maar ook naar de kosten en misschien is het niet eens zo verkeerd om voor lange ritten voorlopig nog brandstof in te zetten.
Als je een EV met een elektrisch element vanuit de batterij verwarmd dan geeft dat blijk van een producent die geen seconde met het milieu bezig is geweest.