Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
tofelec
Stamgast
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
km-stand: 100027
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door tofelec »

Afbeelding
:lol: met zo een "smile",ben je al aan deze wagen verliefd :thumbup:
Timmertje
Vaste klant
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 16:38
km-stand: 106590
Lifetime: 13
Auto: Ampera
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door Timmertje »

Eerlijk is eerlijk ik heb genoten ja. Dus voor mij mag tie zo komen. Nu nog even de vrouw op andere gedachten brengen.
Kosten is altijd een goed punt.

Ik vond het een hele leuke ervaring en gewoon een mooie wagen.
tofelec
Stamgast
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
km-stand: 100027
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door tofelec »

Timmertje schreef:Eerlijk is eerlijk ik heb genoten ja.
Ik vond het een hele leuke ervaring en gewoon een mooie wagen.
wij ook :thumbup: mijn vrouw vond deze wagen erg mooi,maar wilde niet mee rijden...bang van al deze techniek :roll:

Nu moet ik vechten om mee te rijden! :shock: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door HenryAmpera »

Timmertje schreef:Eerlijk is eerlijk ik heb genoten ja. Dus voor mij mag tie zo komen. Nu nog even de vrouw op andere gedachten brengen.
Kosten is altijd een goed punt.

Ik vond het een hele leuke ervaring en gewoon een mooie wagen.
Het kosten plaatje is ook afhankelijk van het dagelijks gebruik.
Ik heb nu een rit woon/werk van 40km (alles binnendoor, geen km snelweg) dat zou met een Outlander nog wel allemaal elektrisch te doen zijn.
Bij mijn vorige werkgever reed ik 122 per dag (zonder laadmogelijkheid), 65 km elektrisch gemiddeld en daarna 1 op 15 tot 17 benzine. Met een Outlander kom je dan een stuk ongunstiger uit.
Kwa mrb is de Amper ook het goedkoopst. (Tot 2020 nog half tarief, net als de Outlander).
Ik begreep dat je zonnepanelen hebt?? Dan zijn je elektrische km's ook nog wat voordeliger vermoed ik?? (Ik zit nu op 18,5 cent per kWh nachttarief) dat voordeel heb je met de Lexus niet.
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Timmertje
Vaste klant
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 16:38
km-stand: 106590
Lifetime: 13
Auto: Ampera
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door Timmertje »

Inderdaad hebben we zonnepanelen. Dus om volledig voordeel te halen moeten we een auto zelf kunnen opladen met de stekkert. De Ampera lukt dat en de outlander.

Hebben ook een proefrit in een outlander PHEV gemaakt. Ook een prima auto hoge zit zee van ruimte. Ook stil.
Niks mis mee. Probleem is alleen dat in alle opzichten die auto duurder is. Aanschaf, Wegenbelasting, verzekering, verbruik. Wat wel opvalt is dat je heel veel zicht rondom hebt, dat miste ik in de ampera. In de Ampera had ik wel een paar keer van, ik moet om die dakstijl heen kijken. Bij de outlander voelde het wat natuurlijker aan. Goed zicht.


Over die mrb dat is wel een goed punt. Dus vanaf 2020 ga je de volle mep betalen? Dat is ongeveer het dubbel dan meen ik?

Als ik het goed berekend heb via de wegenbelasting site betaal je per jaar voor:
Ampera : 792,-
Lexus : 696,-
Outl. : 1068,-
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door HenryAmpera »

Dat van de A-stijl is herkenbaar.....
Als ik het check op de autoweek site is het:
Ampera €492, Outlander: €582 (Uitgaande van Gelderland?)
Bij de berekening moet je wel Personenauto met een CO2-uitstoot 0 tm 50 gr/km selecteren.
Tot (en met??) 2020 betaal je half tarief, ik zit op €39 per maand (Overijssel) maar over +/- 3 jaar verdubbelt dat dus.
Ik zie het tegen die tijd wel, voorlopig rijd ik bijna alles elektrisch, (+/- 4 cent/km, op benzine 9 cent/km) mocht ik de Ampera tegen die tijd nog niet zat zijn (of ingeruild tegen een Ampera-e die dan ook wel uit de lease komen) dan maak ik wel een nieuwe berekening.

EDIT: Volgens de ANWB-site tot en met 2020
Belastingdienst
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
tofelec
Stamgast
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
km-stand: 100027
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door tofelec »

de outlander is niet boven de 50 g/km co2-uitstoot?
Gebruikersavatar
sigmasailor
Vaste klant
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
km-stand: 80000
Lifetime: 55
Auto: Volt

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door sigmasailor »

tofelec schreef:de outlander is niet boven de 50 g/km co2-uitstoot?
Nope; met de Outlander heb je dezelfde voordelen als de Volt. Het zijn overigens, met uitzondering van het belasting regime, totaal verschillende auto's; die kan je niet echt met elkaar vergelijken denk ik (buikschuiver versus SUV).
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
Timmertje
Vaste klant
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 16:38
km-stand: 106590
Lifetime: 13
Auto: Ampera
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door Timmertje »

sigmasailor schreef:
tofelec schreef:de outlander is niet boven de 50 g/km co2-uitstoot?
Nope; met de Outlander heb je dezelfde voordelen als de Volt. Het zijn overigens, met uitzondering van het belasting regime, totaal verschillende auto's; die kan je niet echt met elkaar vergelijken denk ik (buikschuiver versus SUV).

Ik zie dat er in je signature een outlander phev staat.
Kun je eens wat vertellen over je ervaring? Bijvoorbeeld verbruik, onderhoud en dat soort zaken?
Voor ons ook reuze interessant omdat de vrouw helemaal weg is van de outlander. Hoge instap, heel veel zicht en ruimte.
Ik zelf ben wel in voor een skelter :) midlife crisis? :) :)
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Bericht door NeufegliseThierry »

Klant van me heeft een Outlander, heb ik 'm zelf ingepraat ;-) (had nog een aftrekpost nodig in 2013 ;-) ).

Qua onderhoud beter (dus goedkoper) dan de Ampera/Volt, geen/nauwelijks storingen. Op de accu kom je alleen een stuk minder ver en op benzine mag je blij zijn met 1 op 11 (terwijl ik met de Ampera makkelijk boven de 1 op 18 uitkwam). Qua ruimte laat de Outlander -uiteraard- een Ampera/Volt ver achter zich.

Als je vooral korte stukjes rijdt zou ik voor een Outlander gaan, rij je met gemak 100 km op een dag of meer is de Ampera/Volt veel voordeliger qua elektra/benzineverbruik.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Plaats reactie