Opladen accu zakelijk aftrekbaar?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Aldebaran
Vaste klant
km-stand: 110000
Lifetime: 31
Auto: Ampera-e
Contacteer:

Opladen accu zakelijk aftrekbaar?

Bericht door Aldebaran »

Hallo allemaal,

Ik ben nog geen Ampera of Volt berijder maar heb vandaag wel een proefrit gemaakt. Het is even wennen maar overall ben ik erg tevreden over de rijeigenschappen. Mooi, waarom koop je deze wagen dan niet zul je je afvragen. Er zijn immers voldoende (financiële) voordelen te bedenken. Helemaal waar en deze zijn me ook niet ontgaan. Toch zit ik met een paar vragen:

- Hoe zit het met de zakelijke aftrekbaarheid van het elektrische opladen? Als ik mijn tank vol gooi mag ik 21% btw aftrekken. De brandstofkosten zijn daarnaast bedrijfskosten die aftrekbaar zijn op de inkomstenbelasting. Feitelijk krijg je een vervangende 'brandstof''. De kosten hiervan komen terecht op mijn privé energienota. Energiekosten zijn (voor zover ik weet) niet belasting aftrekbaar.

Ik heb me laten vertellen dat het volledig opladen van de accu ongeveer 4 euro kost. Iedere dag opladen kost je dus 365 * 4 euro = 1460 euro per jaar. Als deze kosten niet belasting aftrekbaar zijn dan blijft het rijden op benzine goedkoper (voor de zakelijke gebruiker). Even los van de tijdelijke 0% bijtelling, zie ik geen zakelijk financieel voordeel op het van brandstofkosten.

iemand die mij kan aangeven of het laden van de accu aftrekbaar is?
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Opladen accu zakelijk aftrekbaar?

Bericht door mc_alistair »

Net vorige week antwoord van het administratie kantoor:

je kan m.i. de gehanteerde systematiek en de declaratie accepteren.
De btw in de tarieven kan m.i. als zakelijk worden aangemerkt. Ik wil dit nog wel verifiëren bij de belastingdienst omdat de elektrische auto een nieuw fenomeen is en er nog geen jurisprudentie over een dergelijke declaratiewerkwijze is.
NB. Het zou voor de verwerking van de declaratie handig zijn als de btw apart zou worden vermeld

Dit bovenstaande is het antwoord van het administratiekantoor naar mijn werkgever.
De NB is bedoeld voor mij omdat ik in mijn XLS alleen de incl BTW bedragen per KWH had staan.
Dus als je een tussenmeter hebt, de nul-waarde vastlegd op een foto en daarna in Excel b.v. iedere maand je KWH stand van je tussen meter bij houdt (eventueel nog met een fototje) dan ben je er.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
malagutie
Bekende
km-stand: 29000
Lifetime: 52

Bericht door malagutie »

Als je voor 2014 de auto op naam hebt heb je 60 maanden geen bijtelling, dat is tijdelijk maar scheelt je wel heel veel geld. Neem dat ook mee in je berekening.
Aldebaran
Vaste klant
km-stand: 110000
Lifetime: 31
Contacteer:

Bericht door Aldebaran »

malagutie schreef:Als je voor 2014 de auto op naam hebt heb je 60 maanden geen bijtelling, dat is tijdelijk maar scheelt je wel heel veel geld. Neem dat ook mee in je berekening.
Uiteraard is dat een hele goede reden om deze wagen aan te schaffen. Het zou ook mooi zijn om het zoveel mogelijk elektrisch rijden te rijden te stimuleren door het energieverbruik ook aftrekbaar te maken . Anders blijft iedereen gewoon benzine tanken omdat dit goedkoper is (bij zakelijk gebruik).

Verder zijn er natuurlijk ook kosten die je normaal niet hebt bij deze modellen. Zo weten we allemaal dat accu's maar een beperkte levensduur hebben. Wat kost zo'n accupack?

Maar als ik het goed begrijp mag je de verbruikte Kwh-en dus aftrekken mits er een aparte meter geïnstalleerd is waar alleen de Volt/Ampera op staat aangesloten. Ik neem aan dat er wel eisen gesteld worden aan de gebruikte meter. Ik heb hier een Cresta RCE-1106 (http://kassa.vara.nl/actueel/dossiers/d ... 4344ce0a0c) liggen die zeer nauwkeurig werkt. Ik vraag me alleen af of de meting via dit apparaat geaccepteerd wordt door de BD.
CyberGrey
Sponsor
km-stand: 85000
Lifetime: 16
Contacteer:

Bericht door CyberGrey »

Een oplader die daarin past is eigenlijk alleen de mobiele/thuislader die je bij de auto krijgt.

De 16a laders zullen of rechtstreeks in de meterkast worden aangesloten of als onze lader op een CEE 16a stopcontact.
Dus je zult dan te maken hebben met een andere meter. Eventueel kun je ook een oplader nemen die via het backupoffice systeem wat meestal met gsm communicatie vanuit de lader wordt gevuld met transacties. van deze transactie krijg je dan een totaal overzicht. Uiteraard zijn dit soort oplossingen duurder dan een standaard lader zonder communicatie.
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Bepu
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Als de auto tot je zakelijke vermogen behoort, mag je alle aantoonbare kosten voor de auto aftrekken en de BTW verrekenen.

Dat betekent dat als je het thuis zo inricht dat je het stroom verbruik van het laden van je auto apart kunt meten, je op basis van die meterstanden per jaar kunt vaststellen wat je kunt opvoeren als kosten. Als je dat niet hebt, kun je een schatting maken, maar daar kun je altijd een discussie over krijgen.

Let er wel op dat je bij het gebruik van een aparte meter, dat stroom circuit alleen kunt gebruiken voor het laden van de auto.

Ondanks dat je voor de IB geen bijtelling hebt, moet je wel jaarlijks het privé deel van de BTW verrekening betalen. Als je een KM administratie bij houdt, is dat naar verhouding (woon-werk is voor de BTW overigens privé gebruik), anders moet je 2% van de nieuwwaarde incl BTW betalen. Dat mag je dan wel weer voor de IB opvoeren als kosten voor de auto :-)
LightningBlue
Vaste klant
km-stand: 0
Auto: Bolt

Bericht door LightningBlue »

Aldebaran schreef:Ik heb me laten vertellen dat het volledig opladen van de accu ongeveer 4 euro kost.
Een accu laden 'kost' ca. 12,4 kWh aan stroom.
Bij een netto KwH tarief tussen de 17 cent (laag) en 22 cent (hoog) is men dagelijks tussen de € 2,11 en € 2,73 kwijt jaarlijks dus tussen de 770 € en 996 € bij elke dag opladen (wat bij meesten niet reëel is).

Ik heb het net zelf even nagekeken op mijn meter. Deze heb ik 154 dagen hangen en 908.55 kWh verbruikt. Ik werk en rijd elke werkdag en heb een normaal sociaal leven... toch kom ik dus maar op minder dan 6kWh per dag gemiddeld (onder meer door vakantie - en ik kom vaak met halve accu thuis, ivm laadpaal werk). Bij mijn netto KWh tarief van 17,2 cent kost dat nog geen 370 € incl. BTW per jaar, grofweg 1 € per dag.

Kleine bijstelling tov 4 € per dag!

Han
Laatst gewijzigd door LightningBlue op wo 07 nov 2012, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Why, this car is automatic
it's systamatic, it's hydromatic
Why, it's blue lighting! (blue lightning!)
Go, go, go, go, go, go, go, go, go, go
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

Mijn verbruik ligt 'iets' hoger, maar kan het beeld van Han bevestigen.
Bij dagelijks thuis laden in de periode van 20 september tot 31 oktober heb ik 457 kWh geladen. Dat is per dag gemiddeld iets meer dan 11 kWh (klopt dat ik altijd met een (bijna) lege accu thuis aankom) wat tegen een (nacht)tarief van EUR 0,23 incl BTW mij per laadbeurt gemiddeld EUR 2,56 kost.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Contacteer:

Bericht door mc_alistair »

Met vandaag erbij heb ik 193 dagen de auto in bezig (vanaf 1 mei) 12240KM gereden en 1723KWh geladen.
Kosten van het laden zijn tot vandaag 327,- excl btw / 390,- incl btw. (ik laad 's nachts met laag tarief)
Sinds vorige week heb eindelijk de Excelsheet zo ingericht dat de boekhouder het accepteert.
Dus einde dit jaar zit ik wel op de bijna 500,- en dan in 1x declareren.
Fotootje erbij van de meterstand en voila.
Vanaf 2013 heb ik afgesproken om ieder kwartaal te gaan declareren, dat willen ze graag.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
NiekValk
Bekende
km-stand: 5193

Bericht door NiekValk »

Mijn stroomverbruik thuis is een mengeling van privé en ampera. Via TNM en lolo kan ik keurig zien hoeveel in aan stroom heb geladen voor de auto. Hoe gaat gaat met aangifte? Gemiddeld KW tarief* KW= "brandstofkosten"? Accepteert belastingdienst dat?
Ampera 30/9/12 tot 26/9/2017 vanaf 1/12 een Glory Red E
Plaats reactie