2 "0%" auto's voor 1 zzp' er
- 
				Twijfelaar
 - Newbie
 - km-stand: 15324
 - Lifetime: 44
 - Auto: Ampera

2 "0%" auto's voor 1 zzp' er
Beste deskundigen,
Ik begin langzaam enthousiast te worden door alle reacties op dit forum en ga zo meteen voor het eerst proefrijden in een ampera. Ik wil graag nog even voor het einde van het jaar een ampera aanschaffen, maar nu zie ik van de week dat mitsubishi ook een outlander electrisch gaat leveren. Nu vraag ik me af of je in 2012 een electrische auto mag aanschaffen en daar de vamil en kia voor mag gebruiken en dan in 2013 een tweede "0%" auto mag aanschaffen. Kan dit, mag dit en zou ik zo tweemaal kunnen profiteren? Gevoelsmatig denk ik van niet, maar....
BVD

Ik begin langzaam enthousiast te worden door alle reacties op dit forum en ga zo meteen voor het eerst proefrijden in een ampera. Ik wil graag nog even voor het einde van het jaar een ampera aanschaffen, maar nu zie ik van de week dat mitsubishi ook een outlander electrisch gaat leveren. Nu vraag ik me af of je in 2012 een electrische auto mag aanschaffen en daar de vamil en kia voor mag gebruiken en dan in 2013 een tweede "0%" auto mag aanschaffen. Kan dit, mag dit en zou ik zo tweemaal kunnen profiteren? Gevoelsmatig denk ik van niet, maar....
BVD
- Poul
 - Moderator
 - km-stand: 195000
 - Lifetime: 29
 - Auto: geen
 - Contacteer:

Re: 2 "0%" auto's voor 1 zzp' er
Ik zou als ik jou was even met je boekhouder/accountant/belastingadviseur gaan babbelen. Hij zal daar voor jouw situatie zo antwoord op kunnen geven. Mijn onderbuikgevoel zegt mij ook dat het niet zou moeten kunnen. Maar misschien is er volgens de exacte regeltjes te volgen een mogelijkheid.Twijfelaar schreef:Beste deskundigen,
BVD
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.  

- shumway
 - Harde kern
 - km-stand: 73500
 - Lifetime: 28
 - Auto: Ampera-e

Wat betreft de nul bijtelling is de situatie zo dat je een korting krijgt van 25% op de bijtelling bij een electrische auto.
Dat het privegebruik op 25% wordt gesteld doch dat een inspecteur het privegebruik hoger mag waarderen.
In de situatie dat je bv 2 auto's hebt en de inspecteur constateert dat je privegebruik van de 2e 50% is,krijg je wel de korting van 25% maar resteert dus nog steeds 25%.

Dat het privegebruik op 25% wordt gesteld doch dat een inspecteur het privegebruik hoger mag waarderen.
In de situatie dat je bv 2 auto's hebt en de inspecteur constateert dat je privegebruik van de 2e 50% is,krijg je wel de korting van 25% maar resteert dus nog steeds 25%.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon

Voltec SPX Pilot Xenon
- Alex
 - Sponsor
 - km-stand: 230000
 - Lifetime: 21
 - Auto: Volt
 - Contacteer:

Het mag gewoon. De fiscus gaat er niet over hoe je je geld investeert. Ik heb zojuist een 14%-auto erbij aangeschaft op de zaak en vraag daar gewoon Vamil voor aan.
Het zijn bedrijfsmiddelen die je gewoon bijtelt, zij het dat het bijtellingspercentage voor ene elektrische auto 0% is. Check idd anders je belastingadviseur. (Jacques Pilon van Meeuwsen en Hopen is een goede - nee, ik heb geen aandelen).

Het zijn bedrijfsmiddelen die je gewoon bijtelt, zij het dat het bijtellingspercentage voor ene elektrische auto 0% is. Check idd anders je belastingadviseur. (Jacques Pilon van Meeuwsen en Hopen is een goede - nee, ik heb geen aandelen).
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne

Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- shumway
 - Harde kern

Herhaal m'n opmerking bijtellingspercentage is niet 0, is 25% , je krijgt een korting van 25% en bij een 14% auto een korting van 11% enz. enz.
Uitgaande van 25%. Bij normaal zakelijk gebruik.
Als een inspecteur echter vaststelt dat met de 2e auto alleen prive gereden word kan hij het bijtellingspercentage hoger vaststellen, dan nog krijg je de korting maar resteert wel een bijtelling.

Uitgaande van 25%. Bij normaal zakelijk gebruik.
Als een inspecteur echter vaststelt dat met de 2e auto alleen prive gereden word kan hij het bijtellingspercentage hoger vaststellen, dan nog krijg je de korting maar resteert wel een bijtelling.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon

Voltec SPX Pilot Xenon
- 
				Odiebla

Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar dat is niet zo. Er zijn gewoon 5 bijtellingspercentages, waarbij 35% de max is voor auto's ouder dan 15 jaar. Dit laatste past in het beleid om bijtelling afhankelijk te maken van de CO2 uitstoot:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ruik_auto/
Er is geen sprake van een 'korting', er zijn gewoon 5 tarieven.

- shumway
 - Harde kern

Raadpleeg je accountant, moet hier even gaan graven naar de stukkenOdiebla schreef:Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar dat is niet zo. Er zijn gewoon 5 bijtellingspercentages, waarbij 35% de max is voor auto's ouder dan 15 jaar. Dit laatste past in het beleid om bijtelling afhankelijk te maken van de CO2 uitstoot:
heb ze: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ijke_autos
read'm and weep
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon

Voltec SPX Pilot Xenon
- 
				Odiebla

Het artikel wat jij aanhaalt onderschrijft wat mijn link zegt: er is geen sprake van 'korting'. Niet dat het in de praktijk netto er veel toe doet, maar er is simpelweg geen sprake van een korting op een enkel tarief.
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat het ene artikel van de BD 25% als max stelt, terwijl het andere ook yong-oldtimers als klasse kent met een maximum van 35%. Echter, die 35% gaat over de dagwaarde, niet over de cataloguswaarde. Maar het zou kunnen zijn dat deze 35% maatregel reeds van tafel is.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat het ene artikel van de BD 25% als max stelt, terwijl het andere ook yong-oldtimers als klasse kent met een maximum van 35%. Echter, die 35% gaat over de dagwaarde, niet over de cataloguswaarde. Maar het zou kunnen zijn dat deze 35% maatregel reeds van tafel is.
- Alex
 - Sponsor
 - km-stand: 230000
 - Lifetime: 21
 - Auto: Volt
 - Contacteer:

Dit heb ik ook begrepen. Je moet wel het bijtellen onderscheiden van de aftrek ikv Vamil, MIA en KIA. Ik kan vijf Ampera's kopen, voor elke werkdag één. Dan mag ik vijfmaal KIA, MIA en Vamil toepassen.shumway schreef:Als een inspecteur echter vaststelt dat met de 2e auto alleen prive gereden word kan hij het bijtellingspercentage hoger vaststellen, dan nog krijg je de korting maar resteert wel een bijtelling.
Wat er bij overmatig privé-gebruik gebeurt, is aan de belastinginspecteur.
Forum Sponsor, Buurauto

- 
				Twijfelaar
 - Newbie
 - km-stand: 15324
 - Lifetime: 44
 - Auto: Ampera

Alex schreef:Dit heb ik ook begrepen. Je moet wel het bijtellen onderscheiden van de aftrek ikv Vamil, MIA en KIA. Ik kan vijf Ampera's kopen, voor elke werkdag één. Dan mag ik vijfmaal KIA, MIA en Vamil toepassen.shumway schreef:Als een inspecteur echter vaststelt dat met de 2e auto alleen prive gereden word kan hij het bijtellingspercentage hoger vaststellen, dan nog krijg je de korting maar resteert wel een bijtelling.
Wat er bij overmatig privé-gebruik gebeurt, is aan de belastinginspecteur.
Beste heren,
Allen dank voor de snelle reacties. Ik heb blijkbaar wel wat teweeg gebracht met mijn vraag. Ik ga zeker mijn boekhouder nog eens raadplegen. Maar de reactie van Alex is vlgs mij wel zo als ik het interpreteer (ondanks dat mijn onderbuikgevoel zegt dat dit niet kan kloppen... heb ik het 15 jr geleden 4 jr belastingrecht mogen studeren...). Mijn boekhouder heeft me van de week aangegeven dat wanneer je meer dan 10% in de auto rijdt (zakelijk) dat dit voldoende is. Maw rijdt je 4 dg prive en dan 1 dg zakelijk dan moet dit geen probleem opleveren. Hierdoor lijkt de beredering van alex (per dag een andere ampera) op te gaan. Dan blijft bij mij wel de vraag of je dan op geen enkele van die 5 ampera meer dan "0%" bijtelling gaat krijgen. Nogmaals ik ga het verifieren bij mijn boekhouder, maar verwacht dat dit zelfs voor hem een lastig onderwerp zal zijn.
Grt Twijfelaar
ps. de testrit net achter de rug... het blijft een aparte maar zeer zeker een prettige gewaarwording...