Alles over de auto van de zaak

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Alles over de auto van de zaak

Bericht door Alex »

Onderstaand bericht kon ik niet kwijt onder een van de andere topics 'Fianciële zaken". Doe er je voordeel mee. Hier kwam ik op via de nieuwsbrief van "De Zaak"
http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bri ... PortalId=0
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Robbertpatrison
Bekende
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 01:32
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Auto: Ampera-e
Locatie: San Jose, California
Contacteer:

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Robbertpatrison »

Bedankt voor het posten. Wow, 46 paginas details met allerlei tabellen, uitstoten, bijtellingen, etc. Dit 'leaseauto-van-de-zaak' concept lijkt mij heel erg scheefgegroeid system. Het is een raar systeem waarbij Ampera's vrijwel alleen als (lease) zakenautos over de toonbank gaan, en zelden aan een particulier.

Is het niet eens tijd om dit helemaal af te schaffen? Gewoon zoals dat hier in de USA ook gaat: maak al het zakelijke rijden voor een standaard xxcent/km kilometervergoeding in je eigen particuliere auto. Veel simpeler, en geen 46 pagina met gekke regels en geen leaseautoindustrie die leeft van wat in wezen een belastingtrucje is. Je hoeft dan ook geen moeilijke dingen in te vullen op het belastingformulier omdat de overheid dit belastinggat probeert te dichten....

Als de baan een sjieke auto vereist is dan kan de werkgever gewoon meer salaris betalen. De kosten voor je kleren zitten tenslotte ook gewoon in je salaris. Als particulier koop je op de vrije markt een auto, en je kiest zelf wat het beste bij je past. De vetheid van de auto is dan niet afhankelijk van je rang binnen je bedrijf, maar van hoeveel je er zelf om geeft. Omdat je zelf verantwoordelijk bent ben je slim in de aanschaf en het gebruik van je eigen auto.
Gebruikersavatar
Unit106
Moderator
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:49
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Vlaardingen

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Unit106 »

Robbertpatrison schreef:Is het niet eens tijd om dit helemaal af te schaffen?
Sssstttt, geen rare dingen gaan roepen he vanaf de andere kant van de zee :twisted:
Op kosten van mijn werkgever bevind mijn Ampera zich nu in Italie. Prima arbeidsvoorwaarden hoor! :thumbup:
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Gebruikersavatar
Robbertpatrison
Bekende
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 01:32
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Auto: Ampera-e
Locatie: San Jose, California
Contacteer:

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Robbertpatrison »

Unit106 schreef: Sssstttt, geen rare dingen gaan roepen he vanaf de andere kant van de zee :twisted:
Op kosten van mijn werkgever bevind mijn Ampera zich nu in Italie. Prima arbeidsvoorwaarden hoor! :thumbup:
Ik weet, en maak je geen zorgen: dit heeft toch geen enkel effect ;)

Als je bijvoorbeeld 10K extra salaris zou krijgen ipv een autovandezaak: wat zou je kiezen? Ik denk dat het overal beter is om geld als arbeidsvoorwaarde te krijgen dan een auto.
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Poul »

Robbertpatrison schreef:Als je bijvoorbeeld 10K extra salaris zou krijgen ipv een autovandezaak: wat zou je kiezen? Ik denk dat het overal beter is om geld als arbeidsvoorwaarde te krijgen dan een auto.
Het liefst heb ik 10 mille tegen een belastingtarief van 0% ipv 52%. Het eerste is het geval bij de auto (zoals de Ampera/Volt) van de zaak, het laatste als ik het geld gewoon als salaris krijg bijgeschreven. Over de duur van een leasecontract van 5 jaar maakt dat toch mooi netto 26 mille uit. :mrgreen: :D

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
Robbertpatrison
Bekende
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 01:32
km-stand: 37000
Lifetime: 4
Auto: Ampera-e
Locatie: San Jose, California
Contacteer:

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Robbertpatrison »

Inderdaad, die 10 mille extra wordt 52% belast, en als je van wat overblijft een auto koopt dan komt daar nog eens BPM en BTW bovenop. Zo zou ik ook een leaseauto nemen als het kon, maar raar blijft het wel. De auto-van-de-zaak bestaat alleen dankzij dit enorme belastingverschil en het donkergrijze gebied tussen zakelijk en priverijden (Unit106 zit op kosten van de zaak in Italie). Mijn probleem is dat de overheid deze loophole wel erg onhandig probeert aan te pakken via een omslachtig systeem van bijtellingen en ander fraudegevoelig geneuzel. Gevalletje van typisch Nederlands poldergekneus met allerlei foute en oneerlijke bijeffecten (zoals dat vrijwel geen enkele particulier een Ampera rijdt).
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Poul »

Ik deel je conclusie. Maar nu die regelingen er eenmaal zijn, vind ik het te ver gaan uit oogpunt van een stuk zelfkastijding daar geen gebruik van te maken. Als de overheid zo gek is dergelijke regelingen in het leven te roepen, maak ik daar gebruik van.
Maar de Nederlandse overheid heeft soms gekkere regelingen in het leven geroepen :( 8-) .

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
Unit106
Moderator
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:49
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Vlaardingen

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Unit106 »

Poul schreef:Als de overheid zo gek is dergelijke regelingen in het leven te roepen, maak ik daar gebruik van.
Van mijn werkgever mag ik 15.000 km prive rijden, of ik dat nou in het binnen- of het buitenland doe. De keus voor het vervoer naar de wintersport is dan snel gemaakt. Ook ik maak gebruik van hetgeen mij wordt aangeboden.

Dat het aparte regelingen zijn? Geheel mee eens. :thumbup:
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Gebruikersavatar
shumway
Harde kern
Berichten: 921
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

we gaan er aan

Bericht door shumway »

http://www.businesscompleet.nl/kennisba ... schop.html


Onderzoek door TNO naar werkelijk verbruik, ben benieuwd of ze dat ook doen met de fabrieksopgaves van alle 14% auto's e.d.

Zou zo maar kunnen dat ze de bijtelling voor Ampera's ed op 35% gaan zetten, hou je wel je korting van 25 maar word je bijtelling toch 10%.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: we gaan er aan

Bericht door japio »

Maak je maar niet druk, tolpoortjes is het antwoord.
Deze berichten worden door de lobbyisten ingeschoten om acceptatie voor deze technologie te bewerkstelligen. Imtech kan wel weer een mooie opdracht gebruiken.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Plaats reactie